در مراسم رژه بزرگ «روز پیروزی» در مسکو

پوتین: روسیه تأمین‌کننده صلح جهانی است

مراسم سالگرد «روز پیروزی» اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی‌ها در نهم ماه می‌ 1945 روز گذشته همچون سال‌های پیش برگزار شد. اما با توجه به بحران و تنش‌ها در اوکراین و همچنین فشارهای غرب بر مسکو، مراسم دیروز تا حدودی متفاوت از سال‌های گذشته بود.
کد خبر: ۶۷۱۹۳۰

به گزارش فارس، خبرنگاران خارجی مستقر در میدان سرخ مسکو، رژه امسال نیروهای روسی را از نظر گستردگی، کم‌سابقه توصیف کرده و دلیل آن را تهدید روسیه از جانب غرب به دلیل تحولات اخیر اوکراین دانستند. بر اساس گزارش منابع خبری، حدود 11 هزار سرباز، 150 خودروی نظامی و 70 هواپیمای جنگنده در رژه دیروز در میدان سرخ مسکو شرکت داشتند. موشک قاره پیمای «توپول» یکی از برجسته‌ترین تسلیحات به نمایش درآمده در رژه دیروز بود. علاوه بر نیروها و تسلیحات به نمایش گذاشته شده در رژه چهار ساعته دیروز، سخنان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اهمیت فوق‌العاده‌ای داشت.

پوتین در این سخنرانی روز نهم می را نماد پیروزی مردم روسیه خواند و تاکید کرد: ما همواره این حقیقت مقدس را حفظ خواهیم کرد و اجازه خیانت یا فراموش کردن قهرمانانی را نخواهیم داد که جان خود را فدا کردند تا صلح را حفظ کنند. وی همچنین آرامش امروز اروپا را مرهون مقابله ارتش سرخ با نیروهای نازی دانست و گفت‌: اراده آهنین ملت شوروی، ترسی که آنها هیچ‌گاه به دل راه ندادند و استقامتی که در برابر ارتش نازی به خرج دادند، اروپا را از بردگی نجات داد. وی در بخش دیگری از سخنانش، اظهار کرد: نیروهای مسلح روسیه هما‌ن‌طور که در جنگ بزرگ میهنی نازی‌ها را تا لانه شان عقب راندند، امروز هم تامین کننده صلح در جهان خواهند بود. علاوه بر پوتین و دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه، مقامات دولتی، فرماندهان نظامی و پیشکسوتان ارتش روسیه و بازماندگان جنگ جهانی دوم این کشور و نیز دیپلمات‌ها و وابستگان نظامی دیگر کشورها در این مراسم حضور داشتند. علاوه بر مسکو، چند شهر دیگر روسیه نیز روز گذشته شاهد رژه نیروهای مسلح این کشور بود.

در همین حال گفته شد قرار است پوتین از رژه نیروهای روس در شبه‌جزیره کریمه ‌سان ببیند. به همین مناسبت خبرگزاری فرانسه در خبری اعلام کرد پوتین عصر روز جمعه به وقت محلی وارد شبه جزیره کریمه شد. همزمان با انتشار این اخبار، مقامات دولت موقت اوکراین از بیم تجمع روس تبارها و تکرار حوادثی مانند درگیری‌های خونین اودسا، برپایی هرگونه مراسم و تجمعی را ممنوع کردند. در همین راستا، الکساندر تورچینوف، رئیس‌جمهور دولت موقت اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به احتمال وقوع اعمال تحریک‌آمیز به مناسبت روز پیروزی، راه‌های ورودی و خروجی به کی‌یف محدود شده و بازرسی‌های جدی از خودروهای عبوری انجام می‌گیرد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز با موضعگیری در این زمینه با اشاره به شایعاتی مبنی بر حضور پوتین در بندر سواستوپول شبه جزیره کریمه، چنین بازدیدی را در صورت انجام، «مایه تأثر» خواند و از او خواست خود را در مقابل اجرای راهکاری برای حل بحران اوکراین قرار ندهد.

تاکید بر همه‌پرسی

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که اوضاع اوکراین همچنان ناآرام است و برخی مناطق شرقی این کشور خود را برای برگزاری همه‌پرسی استقلال آماده می‌کند. شهرهای لوهانسک و دونتسک دو شهری است که با وجود درخواست‌های مقامات رسمی اوکراین مبنی بر لغو آن وحتی درخواست پوتین رئیس‌جمهور روسیه برای تعویق آن، همچنان بر برگزاری همه پرسی تاکید می‌ورزند.

به گزارش منابع خبری، پوتین چهارشنبه شب پس از دیدار با نمایندگان سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا، از جدایی‌طلبان اوکراینی خواست برنامه خود را برای برگزاری همه‌پرسی کسب استقلال به تعویق بیندازند. در واکنش به این درخواست، شورای جمهوری مردمی شهرهای دونتسک و لوهانسک در جنوب شرقی اوکراین گفتند همه‌پرسی استقلال طبق برنامه در یازدهم می (بیست‌ویکم اردیبهشت) ـ فردا ـ برگزار خواهد شد. جدایی‌طلبان این دو شهر در بیانیه‌ای اعلام کردند انتخابات طبق برنامه انجام می‌شود و صندوق‌های رای‌گیری و برگه‌های مخصوص همه‌پرسی آماده شده است و هیچ چیزی موجب تغییر تصمیم ما نمی‌شود.

دیگر مناطق و شهرهای شرقی اوکراین همچنان شاهد درگیری میان نیروهای ارتش و جدایی‌طلبان است. در تازه‌ترین این اخبار، شبکه اینترفاکس در گزارشی اعلام کرد پس از تلاش نیروهای امنیتی اوکراین برای بازپس‌گیری کنترل ساختمان پلیس شهر «ماریوپل» از استقلال‌طلبان و تیراندازی طرفین به سمت یکدیگر، هشت نفر کشته و تعدادی نیز مجروح شدند. در همین حال، شبکه تلویزیونی الجزیره، کشته شدن یک نفر و زخمی شدن شش استقلال‌طلب در این حادثه را تائید کرد.

در همین حال، آندری دشیتسا، وزیر خارجه موقت اوکراین با تاکید بر ادامه عملیات نظامی در مناطق شرق و جنوب این کشور، علت این اقدام را فراهم کردن شرایط برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سراسر خاک اوکراین و ممانعت از برگزاری همه پرسی از سوی جدایی‌طلبان در این مناطق نامید.

newsQrCode
برچسب ها: پوتین روسیه
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها