افخم: روابط تهران ـ لندن در مسیر بهبود گام‌به‌گام است

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان گفت: روابط ایران و انگلیس در مسیر بهبود تدریجی و گام‌به‌گام است و سفر سایمون گس به تهران نیز در همین چارچوب بود.
کد خبر: ۶۶۸۶۳۲

به گزارش ایرنا، مرضیه افخم در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به پرسشی درباره سفر اخیر سایمون گس، مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه انگلیس اظهار کرد: هنگامی که در روابط بین دو کشور وقفه‌ای ایجاد شده است، حل آن زمان می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: با شروع به کار دولت یازدهم ما شاهد رفت‌و‌آمدهای سیاسی و پارلمانی از سوی کشورهای مختلف اروپایی بودیم و در سفرهای خود دیدارهایی را با مقامات و مسئولان ایرانی داشته‌اند که سفر مدیرکل سیاسی وزارت‌خارجه انگلیس نیز در همین چارچوب است.

وی به جایگاه موفق ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: از آنجا که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در حل بحران‌های منطقه‌ای تاثیر داشته باشد، دیدگاه ایران درباره این موضوعات منطقه‌ای برای مقامات انگلیسی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

تلاش برای انتقال ایرانیان محکوم در مالزی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اقدامات وزارت خارجه در زمینه صدور حکم اعدام برای تعداد زیادی از ایرانیان در مالزی توضیح داد: متاسفانه طی سال‌های گذشته، برخی از هموطنانمان به دلیل آشنا نبودن با مقررات کشورهای مقصد، دچار مشکلات مختلفی شده‌اند و تعدادی از آنها به دلیل همراه داشتن مواد مخدر دستگیر و براساس قوانین سختگیرانه کشور مالزی با حکم اعدام روبه‌رو شده‌اند.

وی افزود: در میان تعداد کثیری از ایرانیان در بازداشت در مالزی، شش زن نیز هستند که به دلیل حسن روابط بین ایران و مالزی ما توانستیم اقدامات خوبی برای بهبود وضع آنان انجام دهیم و از اجرای احکام جلوگیری کنیم.

افخم به موافقت‌نامه‌ای درمورد انتقال محکومان به ایران اشاره کرد و گفت: ما تلاش کردیم با امضای این موافقت‌نامه زمینه انتقال محکومان ایرانی را به کشور فراهم کنیم، البته قوانین داخلی مالزی این امر را نمی‌پذیرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: مسئولان مالزی به دلیل این که چنین قوانینی با دیگر کشورها نداشتند، محل قانونی برای آن قائل نبودند.

افخم یادآور شد: با پیگیری‌های وزارت امور خارجه و برخی اصلاحات در قوانین، امکان اولیه برای ارائه پیش‌نویسی جهت انتقال این محکومان از مالزی به ایران فراهم شد که سفارتخانه ما این پیش‌نویس را به مقامات مالزیایی ارائه کرده است.

وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه ایران این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کند تا ایرانیان زندانی در این کشور را برای گذراندن باقیمانده دوره محکومیتشان به کشور بازگرداند، اما از همه هموطنان خواستاریم پیش از سفر به کشورهای مختلف از قوانین و مقررات کشور مقصد اطلاع پیدا کنند، کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های ما نیز آمادگی دارند جزئیات قوانین کشورهای مختلف را در اختیار هموطنان قرار دهند تا در این صورت ما شاهد تبعات کمتری در این زمینه باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نامزد شدن بشار اسد در انتخابات آینده ریاست جمهوری سوریه گفت: همواره اعلام کرده‌ایم که آماده کمک به حل بحران سوریه هستیم تا شرایط برای پایان جنگ در این کشور فراهم شود.افخم افزود: ما از همه نیروها و طرف‌های درگیر خواسته‌ایم برای حل موضوع تلاش کنند.

وی یادآور شد: ما فکر می‌کنیم در این مسیر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند در صلح و ثبات این کشور نقش مهمی داشته باشد.

وی با بیان این که برگزاری انتخابات جزو حقوق همه ملت‌هاست و مردم سوریه نیز از آن مستثنا نیستند، گفت: جامعه جهانی باید به حقوق مردم سوریه احترام بگذارد تا پایانی بر بحران این کشور باشد و از طریق انتخابات صلح و ثبات در منطقه برقرار شود.

افخم درباره سفر امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه به جده گفت: معاون وزیر امور خارجه ایران به کشورهای منطقه سفرهایی انجام داده است و سفر به عربستان سعودی نیز همچنان در دستور کار قرار دارد.وی یادآور شد: البته لازم است برخی مقدمات برای این سفر آماده شود.

واکنش به صدور احکام اعدام برای اخوان‌المسلمین

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به صدور حکم اعدام برای تعدادی از اعضای اخوان‌المسلمین در مصر واکنش نشان داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران تحولات این کشور را بدقت دنبال می‌کند.

افخم یادآور شد: ما برای انقلاب بزرگ این کشور، حفظ و تحقق دستاوردهای آن احترام قائلیم و برای تحقق مطالبات مردم مصر و رفتار مبتنی بر مساوات، ایجاد وحدت ملی میان جریان‌ها و نهادهای مدنی را حفظ شکوه تاریخی و مدنی این کشور ضروری می‌دانیم.

وی تصریح کرد: صدور این احکام می‌تواند تبعات اجتماعی و سیاسی بسیاری به دنبال داشته باشد و دشمنان مصر را به دامن زدن به شرایط کنونی تشویق کند. سخنگوی وزارت خارجه اعمال تحریم‌های جدید غرب علیه روسیه را محکوم و اظهار کرد: اروپا و آمریکا باید متوجه باشند که این روش‌ها ناکارآمد است و نباید از موضع برتری جویی با کشورها برخورد کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها