کتاب « غربت فرهنگ » انتشار یافت

در نخستین روزهای سالی که از سوی مقام معظم رهبری، « سال اقتصاد و فرهنگ با مدیریت جهادی و عزم ملی» نامگذاری شده است، کتاب « غربت فرهنگ » انتشار یافت.
کد خبر: ۶۶۵۱۳۶
کتاب « غربت فرهنگ » انتشار یافت

به گزارش جام جم آنلاین، «سیدمرتضی اشرفی شهری» نویسنده کتاب در مقدمه آن نوشته است: «وضعیت فرهنگ کشور در هر شرایطی و طریقه نگرش اعضای جامعه به آن، نتیجه برنامه ریزی و عملکرد مسئولین طی سالیان متمادی است. از سوی دیگر، با توجه به غنای اصول فرهنگ ایرانی – اسلامی، بوجود آمدن هر گونه مشکل یا نقص در وضعیت فرهنگی کشور، حاصل فاصله بوجود آمده بین اصول تئوری حاکم بر جامعه و رفتار عملی بسیاری از مردم است و این مورد باعث شده است که به رغم سابقه درخشان فرهنگی ایران، بهره برداری مناسبی از فرهنگ و قابلیتهای فرهنگی کشور نداشته باشیم.»

به عقیده نگارنده کتاب، وجود اصول تئوری قوی و اجرای ضعیف و به عبارت دیگر، عدم تناسب حرف و عمل در عرصه فرهنگی کشور حکایت از «غربت فرهنگ» در جامعه ما دارد.

کتاب «غربت فرهنگ» می کوشد در قالب چهار فصل و 86 صفحه، ضمن تشریح سابقه درخشان فرهنگی ایران، به بررسی عملکرد شماری از سازمانهای متولی فرهنگ همچون مجلس شورای اسلامی، وزارتخانه های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و علوم، تحقیقات و فناوری و رسانه ها بویژه صداوسیما بپردازد و با طرح پرسشهایی، قضاوت در این زمینه ها را به مخاطب واگذار کند.

به عقیده اشرفی شهری، بزرگترین آفت فرهنگ در جامعه ما، «نگاه تک بعدی» به آن است. او در فصل نخست کتاب تلاش می کند توضیح دهد اهمیت فرهنگ موجب شده است تا «کشورهای بدخواه» به تهاجم فرهنگی علیه «کشورهای هدف» بپردازند و بکوشند تا از این طریق، مطامع خود را در جوامع دیگر دنبال کنند.

نویسنده در فصل دوم کتاب «غربت فرهنگ» به موضوع فرهنگ سازی با الهام از طبیعت توجه نشان داده و در فصل سوم، اصول و روشهای کار گروهی، آسیبهای انجام آن در ایران و روشهای کلی فرهنگ سازی کارگروهی را تبیین کرده است.

فصل چهارم کتاب اشرفی شهری در باره روشهای انجام کار پژوهشی در زمینه فرهنگی در ایران است که در آن، برخی شگردهای پژوهشی برخی از سازمانها و مراکز تحقیقاتی غرب هم تشریح شده است.

وی تاکید کرده است که هدف از نوشتن کتاب غربت فرهنگ، «تغییر نگاه جامعه به فرهنگ و مباحث فرهنگی بوده و موارد کاربردی آن همچون اصول انجام کار گروهی و کار پژوهشی» هم مطرح شده است.

این کتاب که عنوان کامل آن، «غربت فرهنگ – به انضمام اصول کلی فرهنگ سازی کار گروهی و کار پژوهشی» است، توسط انتشارات منشور فرهنگ به مبلغ 35 هزار ریال و در دو هزار نسخه روانه بازار شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها