افشاگری نماینده زاهدان درباره گروهک​های تروریستی:

پس از عملیات، ناهار را با پیامبر خواهی خورد

تحرکات اخیر برخی گروهک‌های تروریستی در شرق کشور، باعث شده است دلایل شکل‌گیری چنین گروهک‌هایی در مناطق مرزی ایران برای برخی شهروندان به یک پرسش جدی تبدیل شود.
کد خبر: ۶۵۹۴۰۴
پس از عملیات، ناهار را با پیامبر خواهی خورد

حسین‌علی شهریاری، نماینده زاهدان در مجلس، از زاویه حمایت‌های خارجی به این پرسش پاسخ می‌دهد. به گمان او هرچند بسیاری از کشورها به دلیل برخی منافع سیاسی و ایدئولوژیک، حامی گروهک‌هایی همچون جیش‌العدل هستند، اما این جریان‌ها نتوانسته‌اند جاذبه‌ای برای مردم منطقه داشته باشند. از آنجا که در سال قبل، شاهد تحرکات تازه تروریستی در مرزهای شرقی کشور بودیم، با نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی درباره ریشه‌های شکل‌گیری چنین تحرکاتی و راهکارهای مهار این گروهک‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم.

آقای شهریاری، به عنوان نماینده مردم زاهدان در مجلس، فکر می‌کنید ریشه شکل‌گیری گروهک‌های تروریستی در مرزهای شرقی کشور بویژه در خاک پاکستان چیست؟

گروهک جیش‌العدل که در حال حاضر تحرکاتی را در مناطق مرزی ما انجام می‌دهد، باقیمانده گروهک جندالشیطان، مربوط به عبدالمالک ریگی است که از جانب عربستان سعودی، آمریکا، سرویس امنیتی انگلیس و پاکستان و برخی فرماندهان ارتش این کشور ـ که تفکرات تکفیری دارند ـ حمایت می‌شود.

چنین حمایت‌هایی که البته گاه پنهان و گاهی کاملا آشکار است، با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

هدف اولیه آنها، ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در مناطق مرزی ایران است. این حمایت‌ها در جریان اعترافات عبدالمالک ریگی روشن و بصراحت بیان شد که آمریکا، عربستان و برخی عناصر در پاکستان از این گروهک‌ها حمایت می‌کنند. آنها وقتی دیدند از هیچ راه دیگری نمی‌توانند به کشورمان صدمه بزنند، از طریق همکاری با چنین گروهک‌هایی تلاش می‌کنند به ایران ضربه وارد کنند.

براساس بعضی اطلاعات جدید، هم‌اکنون منافقین با گروهک‌هایی مانند جیش‌العدل همکاری می‌کنند تا بتوانند به اهداف پیشین خود دست پیدا کنند.

چرا دولت پاکستان در این زمینه به طور جدی تلاشی نمی‌کند؟ به عقیده عده‌ای، همین تیم‌های تروریستی می‌توانند برای پاکستان هم مشکلاتی ایجاد کنند... .

ممکن است دولت پاکستان مستقیم حمایتی از این گروهک‌ها نکند، اما واقعیت این است که دولت در بسیاری مناطق این کشور اصلا نفوذ و اعمال قدرتی ندارد. علاوه بر این، همان طوری که اشاره کردم گرایش برخی نیروهای پاکستانی حمایت از این گروهک‌ها را ایجاب می‌کند. بنابراین ما گاهی شاهد همراهی با چنین گروهک‌هایی هستیم. به عنوان مثال در جریان تحرکات عبدالمالک ریگی، برخی اوقات آدرس سکونت وی درپاکستان را داشتیم اما به محض آن که اطلاعات به سیستم امنیتی این کشور می‌رسید، مکان وی جابه‌جا می‌شد. حتی در برخی زمان‌ها ریگی در منازل سازمانی بعضی فرماندهان پاکستانی مستقر می‌شد. این حمایت‌ها می‌تواند ناشی از گرایش فکری افراد صاحب قدرت در پاکستان باشد. این دست حمایت‌ها البته علاوه بر آن پشتیبانی‌هایی است که عربستان از طریق حمایت‌های مالی صورت می‌دهد.

همین کمک‌های مالی انگیزه‌ای برای جذب برخی نیروها از سوی این گروهک‌ها می‌شود یا دلایل دیگری هم وجود دارد؟

افرادی که با چنین گروهک‌هایی کار می‌کنند، معمولا هفده، هجده سال بیشتر ندارند. آنها کمترین اطلاع را از اسلام و آموزه‌های دینی و دستورات و احکام دارند. بنابراین همین کم‌اطلاعی و فقر فرهنگی باعث می‌شود خیلی زود شست‌وشوی مغزی داده شوند و فریب بخورند. به بعضی افرادی که عملیات انتحاری انجام می‌دهند، گفته می‌شود به محض انجام این عملیات، آغوش پیامبر اسلام(ص) به روی تو باز می‌شود یا برخی به دروغ می‌گویند پس از عملیات، ناهار همان روز را با پیامبر(ص) خواهی خورد! باور کردن چنین گزافه‌هایی ناشی از بی‌سوادی، ناآگاهی و فقدان فرهنگ صحیح دینی است که متاسفانه بستری برای سوءاستفاده‌ می‌شود.

واکنش مردم نسبت به این نوع تعالیم و رفتارهای تروریستی چیست؟ آیا تروریست‌ها موفق به اثرگذاری بر افکار توده‌های مردم منطقه می‌شوند؟

نه، توده مردم ناراحت و نگران از پیامدهای چنین رفتارهایی هستند. تاکید می‌کنم اکثر قریب به اتفاق اهل تسنن در ایران، به نظام اسلامی و کشور وفادارند. تمامی مذاهب چهارگانه اهل سنت بر نفی برادرکشی و مقابله با تروریسم تاکید دارند و با اطمینان می‌گویم آنچه اکنون عده‌ای به نام اهل سنت انجام می‌دهند، هیچ رابطه‌ای با این مذهب ندارد، بلکه فقط سوءاستفاده از کم‌اطلاعی برخی افراد است. همین سوءاستفاده‌ها در سوریه، یمن و بسیاری دیگر از کشورها هم صورت می‌پذیرد و هیچ ‌یک از گروهک‌ها در این کشورها ارتباطی با اهل تسنن ندارند، بلکه فقط به فکر فریب افراد کم‌سواد هستند.

بنابراین علمای اهل سنت می‌توانند نقش مهمی در آگاهی‌بخشی به مردم در این مناطق ایفا کنند؟

بله، مدارس علمیه باید مدیریت کنند که استادان افراطی و وهابی نتوانند طلاب جوان را فریب دهند یا موضوعاتی را طرح کنند که تحریک‌آمیز باشد. نباید اجازه داده شود دین، تحریف شود و طلاب جوانی که برخی دسترسی مستقیم به منابع مرجع ندارند، فریب نفوذی‌ها را بخورند. باید مراقب بود چراکه بهائیت و وهابیت ساخته دست انگلستان است و هدف از ایجاد چنین مذاهبی، اختلاف‌افکنی میان شیعه و سنی است که این اطلاعات و تحلیل‌ها باید به نسل جوان‌تر حوزه منتقل شود.

به نظر شما فرجام فعالیت چنین گروهک‌هایی چه خواهد بود؟

همان‌طور که اشاره کردم، منشا اصلی تمام اتفاقاتی که در منطقه و در جوار مرزهای ما رخ می‌دهد، مقابله با انقلاب اسلامی و مبارزه با نظام جمهوری اسلامی است. این تحرکات با حمایت آمریکا صورت گرفته در حالی که این بلایی که به‌وجود آورده‌اند، بزودی دامنگیر خودشان خواهد شد. آنها فکر نکنند گروهک‌های تروریستی برای همیشه در سوریه خواهند ماند. بالاخره روزی از این کشور به کشورهای خودشان در اروپا و آمریکا باز می‌گردند و در این کشورها عملیات انجام خواهند داد و در نهایت پیش‌بینی می‌کنم رشد این گروهک‌ها برخلاف منافع آمریکاست و این واقعیتی است که واشنگتن نمی‌تواند از آن چشم بپوشد.

محمود هرندی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها