یک اقتصاددان: دولت پرداخت یارانه را مشروط کند

یک اقتصاددان با بیان این‌که راه حل انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی کوتاه مدت است گفت: دولت باید برای بلند مدت برنامه‌هایی شفاف و دقیق در نظر بگیرد.
کد خبر: ۶۵۲۰۳۳

جام جم سرا: پویا علاءالدینی در نشست سه کلید اصلاح هدفمندی‌ یارانه‌ها با اشاره به اینکه واحد توسعه و فقرزدایی جماعت است گفت: بسیاری از طرح‌های اقتصادی را نمی‌توان به شکل ملی و گسترده اجرایی کرد. یکی از اصلیترین آن‌ها درمان فقر است که باید با برنامه‌های هدفمند و دقیق به اقشاری خاص ارائه شود.
وی با بیان این‌که ضریب جینی در ایران به هیچ عنوان دقیق و قابل استناد نیست، اظهار کرد: در کشور ما بسیاری از ثروتمندان ازطریق اموال تملکیشان درآمد دارند در حالی که ضریب جینی تنها درآمدهای جاری را محاسبه می‌کنند به همین دلیل دولت باید به منظور توسعه همه جانبه در مناطق مختلف کشور با نگاهی هدفمند نسبت به جماعت‌های مختلف برنامه ریزی کنند.
این اقتصاددان طرح یارانه نقدی مشروط را جزو راه حل‌های مطلوب برای جانشینی وضع فعلی تلقی کرد و گفت: در این روش که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقا عملی می‌شود دولت یارانه نقدی را به شکلی مشروط در اختیار افراد قرار می‌دهد. به این ترتیب که افراد باید پول دریافت شده از دولت را در طریق‌های خاص مثلا بهداشت یا آموزش هزینه کنند.
علاءالدینی اضافه کرد: ‌ البته این مساله می‌تواند شاخص‌ها و شرط‌های بیشتری را در برگیرد و یا برای اقشار آسیب پذیر تماما شرطی نباشد. این طرح حتی درکشوری مانند تانزانیا نیز جواب داده و قطعا کشور ما می‌تواند از این روش استفاده کند.
وی با اشاره به ایجاد عادت در بین مردم برای دریافت یارانه نقدی تصریح کرد: من تعجب می‌کنم چطور یک دولت یارانه نقدی را به شکلی گسترده در بین تمام اقشار یک جامعه پخش می‌کند اما نسبت به واکنش‌ها و بازخوردهای آن هیچ برنامه‌ای تدوین نمی‌شود. حالا با گذشت چند سال بسیار سخت است از مردمی که تا امروز یارانه نقدی می‌گرفتند بخواهیم یک دفعه انصراف دهند.
این اقتصاددان افزود: البته انصراف در کوتاه مدت شاید پاسخگو باشد اما در بلندمدت مردم نیاز به یک برنامه شفاف و نتایج ملموس دارند، در غیر این صورت این امر به ضرر خود مردم تمام خواهد شد.|ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها