تقیه روحانی، تردید اوباما

روزنامه الشرق الاوسط چاپ انگلستان با درج مقاله ای با عنوان«تقیه روحانی و تردید اوباما» نوشت:طبیعتا هر رئیس جمهوری حق دارد حکومت و کشور خود را به گونه که منافع آن کشور ایجاب می کند معرفی کند، اما مطالعه دقیق مقاله آقای روحانی در واشنگتن پست نشان می دهد رویکرد تهران تغییری نکرده، بلکه تنها روش او عوض شده است.
کد خبر: ۶۰۲۴۹۲
تقیه روحانی، تردید اوباما

در این مقاله آمده است: روحانی از مبارزه با تروریسم و آن چه در عراق و افغانستان اتفاق می افتد، صحبت کرد و تمام این نکات نشان می دهد که او می خواهد به آمریکایی ها بگوید، بیایید برای حل این مشکل دست به دست هم دهیم، طوری که این امر به ایران اجازه بازی کردن نقش پلیس در منطقه را بدهد.

روزنامه می نویسد: آن چه برای تهران الان تغییر کرده روش اوست زیرا به جای تحریک های احمدی نژاد ما در حال حاضر در برابر تقیه روحانی قرار داریم؛ تقیه ای که با طوفانی از تمسخر از سوی آمریکا مانند آنچه اخیرا پس از انتشار مقاله رئیس جمهور روسیه در این کشور اتفاق افتاد؛ روبرو نشد. بلکه مقاله آقای روحانی در آمریکا جدی گرفته شد به همین دلیل، این مقاله همچنین باید در منطقه نیز جدی گرفته شود.

 از آنچه آقای روحانی نوشته آشکار است تنها روش ها و نه سیاست های ایران در قبال منطقه تغییر کرده است. خطرناکی سیاست نرمی که ایران در پیش گرفته، در طی سه سال خطرناک، بیشتر نمایان می شود. این سه سال همان مدت زمان باقی مانده از دوره ریاست جمهوری اوباماست. او که تحت تاثیر روس ها قرار گرفت، چرا تقیه ایران را قبول نکند. به این ترتیب، منطقه ما در حال حاضر بین دو لبه تیغ تقیه آقای روحانی و تردید اوباما قرار دارد و آیا نسخه ای خطرناک تر از این برای منطقه ما وجود دارد؟ گمان نمی کنم.

پشت پرده تماس اوباما با روحانی

در نخستین روزی که رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل متحد در نیویورک حضور یافت با درخواست رسمی کاخ سفید برای ملاقات حضوری روحانی و اوباما مواجه شد.  که با تکذیب برخی از رسانه های داخلی  مواجه گردید.

اما روز بعد، کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای درخواست ملاقات را تایید و اعلام کرد که منتظر پاسخ مقامات ایرانی خواهد بود، پس از اعلام این خبر رئیس جمهور ایران موضع سکوت اختیار کرد و هیچ گونه واکنشی به آن در رسانه ها مطرح نشد. تا اینکه مقامات کاخ سفید رسما اعلام کردند که ایرانی ها این دیدار را رد کرده اند.

یک منبع آگاه که از اعضای تیم همراه رئیس جمهور ایران بود در این باره به تابناک گفت، بعد از ابراز تمایل رئیس جمهور آمریکا  برای دیدار با حسن روحانی، مقامات ایرانی ملاقات حضوری را به دلیل برخی مشکلات و ضیق وقت ناممکن دانستند ولی اعلام شد که امکان مکالمه تلفنی میسر است.

پس از این جریان، از سوی کاخ سفید با رئیس جمهور ایران تماس گرفته شد و مکالمه ای در حدود 15 دقیقه بین روحانی و اوباما انجام شد.

به نظر می رسد که سوءتفاهمات پیش آمده در مورد اینکه چه کسی ابتدا تماس برقرار کرده ناشی از عدم اطلاع رسانی دقیق باشد. چرا که از یک سو هیات ایرانی درخواست دیدار حضوری دو رئیس جمهور را به تماس تلفنی تقلیل داده است. بدین معنا که هیات ایرانی از آنجا که دیدار حضوری را نپذیرفته به طرف آمریکایی اعلام کرده که احتمال مکالمه تلفنی امکان پذیر است. همین مساله باعث شده که آمریکایی ها اعلام کنند ایرانی ها درخواست مکالمه تلفنی داشته اند، اما در حقیقت ایران درخواست آمریکایی ها برای دیدار حضوری را به مکالمه کاهش داده اند.

توصیه خاتمی به اصلاح‌طلبان

در پی اظهارات رئیس جمهور در جمع فرماندهان سپاه برخی از سران اصلاحات از روحانی به دلیل بیان دیدگاه‌هایش انتقاد کردند.

به گزارش فارس،در همین حال، محمد خاتمی در جلسه با اصلاح‌طلبانی که انتقاداتی به دولت روحانی دارند، گفته است ما باید برای انتصاب نیروهای اصلاحات در لایه‌های دوم دولت و حلقه مشاوران و کارشناسان تلاش کنیم.

از سوی دیگر جمعی از افراطیون به دنبال طرح مجدد موضوع حصر سران فتنه در فضای سیاسی هستند. در همین راستا برخی از فعالان حزب منحل شده مشارکت در تلاش برای تنظیم طوماری خطاب به رئیس جمهور برای شکست حصر کروبی و میرحسین هستند.

هنگام دیدار ظریف و کری، در اتاق‌های دیگر چه می‌گذشت؟

القدس العربی نوشت: دیپلمات‌های رژیم اسرائیل و چند کشور عرب حاشیه خلیج فارس در دیدارهای مشترک در حاشیه نشست های سازمان ملل، درباره نزدیکی روابط آمریکا و ایران شدیداً ابراز نگرانی کردند.

به گزارش العالم، دیروز خبری در تل آویو منتشر شد مبنی بر این که در پی دیدار وزرای امور خارجه آمریکا و ایران در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل متحد، یک دیپلمات عرب، با نگرانی از یک دیپلمات صهیونیست پرسید: "اینجا چه خبر است؟"

القدس العربی تأکید کرد: «باراک راوید» گزارشگر امور سیاسی روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز به نقل از یک «منبع عالی‌رتبه اسرائیلی» نوشت: دیپلمات‌های اسرائیل و چند کشور عرب حاشیه خلیج فارس از جمله امارات و نیز اردن، در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل بارها با یکدیگر دیدار کردند و دیپلمات های عرب در این دیدارها، از نزدیکی روابط آمریکا و ایران شدیداً ابراز نگرانی کرده اند.

تحلیل ابراهیم یزدی از روابط ایران و آمریکا

دکتر ابراهیم یزدی اولین وزیر خارجه ایران پس از انقلاب اسلامی و دبیرکل نهضت آزادی در گفتگو با فرارو  به بیان روابط ایران و آمریکا می پردازد. وی معتقد است اصرار اوباما برای دیدار با روحانی در نیویورک به دلیل درماندگی آمریکا در بحران های منطقه ای و نیاز آمریکا به ایران است.

 یزدی به نقش سوریه در روابط ایران و آمریکا می پردازد و معتقد است ایران باید از اسد بخواهد که از قدرت کناره گیری کند. وی همچنین در این گفتگو به نقش اسرائیل در روابط میان ایران و آمریکا می پردازد.

 تجربه ناموفق جنگ در افغانستان و نیز در عراق باعث شده نه تنها آمریکایی ها بلکه اروپایی ها نیز از وقوع درگیری جدید نظامی در منطقه نگران باشند. لذا در عین حال که دولت آمریکا به سوریه هشدار می دهد اما افکار عمومی این کشورها آماده پذیرش جنگی دیگر نیست.

از سوی دیگر آمریکا می داند ایران در سوریه نفوذ دارد، همانطور که در افغانستان نفوذ داشت. اگر همکاری ایران با آمریکایی ها نبود طالبان در افغانستان سقوط نمی کرد و مخالفین طالبان بر سر صدارت کرزای به توافق نمی رسیدند.

بحران سوریه می تواند تمام منطقه را به آشوب بکشاند. فراموش نکنیم در پشت صحنه، اسرائیل مایل است که این جنگ توسعه پیدا کند و غرب درگیر این جنگ شود. لذا آمریکا می داند که ایران در سوریه نفوذ دارد و می تواند به حل این بحران کمک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها