مدیر‌مسئول روزنامه جام‌جم :

یارانه ناچیز، منت گذاشتن بر مطبوعات است

وزیر فرهنگ و ارشاد خبر داد:

تغییر در پرداخت یارانه مطبوعات

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تجدیدنظر در ضوابط صدور مجوز برای متقاضیان تاسیس خبرگزاری در آینده‌ نزدیک خبر داد و گفت: باید ضوابط جدیدی در پرداخت یارانه مطبوعات وضع کنیم
کد خبر: ۶۰۱۸۶۴
تغییر در پرداخت یارانه مطبوعات

علی جنتی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سابق و جدید سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در پاسخ به این پرسش که آیا برای تجدیدنظر در صدور مجوز خبرگزاری‌ها برنامه‌ای دارید؟ گفت: باید میان سایت‌های خبری و خبرگزاری تفکیک قائل شویم زیرا شرایط سایت‌های خبری با خبرگزاری‌ها متفاوت است.

وی افزود: سایت‌های خبری مجوزهای خاصی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گیرند و می‌توانند با یک، دو، سه و یا چند نفر نیروی کارآمد، سایتشان را از نظر خبری اداره کنند.

جنتی با بیان این‌که سایت‌های خبری خیلی خبر تولید نمی‌کنند، بلکه بیشتر از خبرهای دیگران استفاده می‌کنند گفت: قطعا باید در ضوابط برای صدور مجوز خبرگزاری، تجدید نظر شود یعنی کسانی که درخواست تاسیس خبرگزاری می‌کنند هم از نظر کار حرفه‌ای و هم از نظر امکانات مادی و فیزیکی باید شرایط ویژه‌ای را داشته باشند، تا بتوانند خبرگزاری تاسیس کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیمی به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در باغ کتاب دارید؟ افزود: اگر امکانات آنجا به نحوی باشد که ما بتوانیم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را با آن گستردگی‌اش در آنجا برگزار کنیم، قطعا این کار را خواهیم کرد البته هنوز توافقی در این مورد با شهرداری انجام نشده است، زیرا ابتدا باید باغ کتاب را از نزدیک ببینیم که هنوز این کار انجام نشده است.

تغییر در پرداخت یارانه مطبوعات

وزیر ارشاد درباره احتمال تغییر مکانیزم پرداخت یارانه مطبوعات گفت: باید ضوابط جدیدی وضع کنیم، از نظر کیفیت و تیراژ، وضع رسانه‌ها دیده شود و روزنامه‌هایی که با کیفیت بهتری، کار تولیدی می‌کنند و مقالات متقنی می‌نویسند، باید از یارانه بیشتری برخوردار باشند یعنی آنهایی که تیراژشان بیشتر است، طبیعتا باید بتوانند یارانه بیشتری دریافت کنند.

جنتی درباره انتظارش از خبرگزاری جمهوری اسلامی بر تمرکز این خبرگزاری روی مساله آموزش تاکید کرد و افزود: باید دانشکده خبر را تقویت و از نیروهای کارآمد استفاده کنیم، در سطح داخلی هم باید دفاتر خبری را در همه استان‌ها و شهرستان‌ها گسترش دهیم و در خارج از کشور هم باید بتوانیم از نظر کیفی دفاتر خبرگزاری را تقویت کنیم.

وی با اشاره به این‌که در مجموع باید از شیوه‌های نوین کار خبری در خبرگزاری جمهوری اسلامی استفاده کنیم ادامه داد: باید خبرگزاری جمهوری اسلامی روزآمد شود و تا حدودی از شیوه‌های سنتی خودش فاصله بگیرد و صرفا هم به خبرهای مکتوب تکیه نکنیم زیرا امروز عموم خبرگزاری‌های دنیا بر اخبار تصویری زیاد تاکید دارند و ما تا جایی که در توانمان باشد و امکانات کشور اجازه دهد، باید خبرگزاری را به این سمت ببریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: دانشکده خبر هم برای کسانی که به تازگی وارد کار روزنامه‌نگاری می‌شوند و هم برای افراد دوره دیده، باید دوره‌های کاردانی و کارشناسی برپا کند تا بتواند همه این نیروها را آموزش دهد، هم آموزش‌های ضمن خدمت و هم دوره‌های آموزشی کوتاه مدت بگذارد، این دانشکده باید بتواند برای همه کارکنان خبرگزاری جمهوری اسلامی و نیز خبرگزاری‌های دیگر این دوره‌های آموزشی را ترتیب دهد.

 کار خبر و اطلاع رسانی؛نیازمند آموزش حرفه ای

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:کار خبر، اطلاع ‌رسانی و رسانه، کاری حرفه‌ای است و نیازمند آموزش در سطح عالی است.

علی جنتی در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی که در تالار ایوان شمس برگزار شد، افزود: اکنون در دنیا دانشکده‌های خبر روز به روز گسترده‌تر می‌شود و چنانچه ما نیز بخواهیم همراه این کاروان باشیم باید خود را مجهز به آموزش‌های حرفه‌ای کنیم.

وی افزود:متاسفانه ما در این زمینه ضعف‌های زیادی داریم که این ضعف‌ها در حوزه‌های مکتوب، رسانه‌های دیجیتال و صدا و سیما مشاهده می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروزه غلط نویسی و غلط‌گویی در بسیاری از رسانه‌ها امری شایع و متداول شده است و هرچه زمان می‌گذرد به جای آن که به سمت رفع نقائص برویم،عقب‌گرد می‌کنیم، این در حالی است که باید کار حرفه‌ای تر شود.

جنتی افزود:ما نیز باید با تجهیز خود به آموزش‌های حرفه ای،تاثیر بیشتری در حوزه‌های داخلی و خارجی داشته باشیم.

جنتی گفت:خبرگزاری جمهوری اسلامی،با 8 دهه قدمت، تحولات زیادی را ثبت کرده است.

وی با اشاره به این مطلب که رسانه نبض نظام و بازوی کارآمد آن است، گفت: کارکنان این حوزه نیز سربازان خط مقدم در نبرد رسانه‌ای جهان هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وظیفه خبرگزاری جمهوری اسلامی، اطلاع رسانی، تولید خبر، پردازش و تحلیل خبر است البته نظرسنجی و افکار سنجی نیز از دیگر وظایف این خبرگزاری است که می‌‌تواند برای دولتمردان نقش موثری داشته باشد و مسوولان را در جریان آن چه در لایه‌های مختلف جامعه می‌گذرد،قرار دهد.

جنتی مقابله با تهاجم فرهنگی را از دیگر وظایف خبرگزاری جمهوری اسلامی دانست و گفت:ضروری است در تولید و انتشار اخبار از تجهیزات مدرن و روش‌های نو استفاده کرد.

وی با تاکید بر همکاری خبرگزاری جمهوری اسلامی با دیگر خبرگزاری‌ها،گفت:نباید به دنبال حذف رقبا بود بلکه باید سعی کرد با همکاری با رقبا به دنبال هم افزایی و پیشبرد کارها بود.

جنتی درباره صدور مجوز برای خبرگزاری ها،گفت: بدون شک برای صدور مجوز برای خبرگزاری‌ها باید مجموعه‌ای از ضوابط متقن را در نظر گرفت اما اصل رقابت پدیده مبارکی است و بدون رقابت نمی‌توان پویایی داشت.

وی با اشاره به لزوم سرعت انعکاس اخبار و گزارش‌ها،بر ارائه آموزش‌ها، تقویت دانشکده خبر و جلب اعتماد مخاطبان،تاکید کرد و گفت:اعتماد مخاطبان سرمایه هر رسانه است و باید تمام تلاشمان را انجام دهیم تا اخبار دقیق، صحیح، با صداقت و با امانت در اختیار مردم قرار گیرد.

در مراسمی که امروز در تالار ایوان شمس برگزار شد، محمد خدادی با دریافت حکم ابلاغ رسمی ازوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیرعامل جدید خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)معرفی شد.

همچنین در این مراسم از زحمات مجید امیدی شهرکی مدیر عامل پیشین ایرنا قدردانی شد. (واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها