افزایش شهریه مدارس غیرانتفاعی؛ 15 تا 25 درصد

هرساله با تمام شدن فصل امتحانات دانش‌آموزان، پیدا کردن یک مدرسه مناسب به یکی از دغدغه‌های اصلی والدین تبدیل می‌شود. در این بین، بسیاری از والدین ـ بخصوص در کلانشهرها ـ ترجیح می‌دهند که فرزندانشان را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کنند. روز گذشته هم وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که شهریه مدارس غیردولتی تا 25 درصد افزایش می‌یابد. فرشته حشمتیان، رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و‌پرورش در گفت‌و‌گو با مهر تاکید کرد: شهریه مدارس غیردولتی و مراکز پیش‌دبستانی در سال تحصیلی 93-92، نسبت به شهریه مصوب سال قبل تا 15 درصد افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۵۶۷۵۸۹

همچنین مدارسی که برنامه هوشمندسازی را به صورت کامل اجراکرده باشند، علاوه بر درصد فوق، با تائید و نظر شورای نظارت استان تا 5 درصد دیگر نیز شهریه آنان افزایش می‌یابد.

این مقام مسئول یادآوری کرده که شورای نظارت استان‌ها در آموزش و پرورش می‌تواند براساس کیفیت بخشی برنامه‌های آموزشی و پرورشی مدارس غیردولتی، علاوه بر موارد فوق، تا 5‌درصد دیگر نیز به شهریه آنان اضافه کند. برنامه هوشمندسازی که این مقام مسئول به آن اشاره کرده است، همان برنامه‌هایی است که در آن مدارس مکلف هستند از به روزترین امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری موجود استفاده کنند و مثلا همه مدارس، مجهز به رایانه باشد، استفاده از سیستم آموزشی الکترونیکی در مدارس جدی گرفته شود و لوح‌های آموزشی نیز در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد.

با توجه به توضیحات آموزش و پرورش می‌توان گفت اگر یک مدرسه غیردولتی، کاملا هوشمند باشد و شورای نظارت آموزش و پرورش هم از کیفیت آموزشی یک مدرسه راضی باشد، در نتیجه امسال این مدرسه می‌تواند تا 25 درصد بیشتر از سال قبل از دانش‌آموزان شهریه دریافت کند.

بیشتر از 25 درصد افزایش می‌دهند

بسیاری از مدیران مدارس غیردولتی معتقدند که افزایش 25 درصدی شهریه نمی‌تواند پاسخگوی تورم فعلی باشد و این میزان افزایش شهریه، مدیریت مالی مدرسه را سخت‌تر می‌کند، اما خانواده‌ها نیز معتقدند که اغلب مدارس غیردولتی، هر ساله بیشتر از مبلغ مصوب شده، شهریه را افزایش می‌دهند.

ابوالقاسم جامه‌بزرگ، مدیرکل پیشین دفتر آموزش پیش‌دبستانی و ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به جام‌جم می‌گوید: افزایش 15 تا 25 درصدی شهریه‌ها با توجه به تورم فعلی قابل قبول و منطقی است، اما مساله اینجاست که معمولا بسیاری از مدارس غیردولتی، بیشتر از میزان پیش‌بینی شده، شهریه‌ها را افزایش می‌دهند.

این کارشناس آموزشی تاکید می‌کند: قاعده کار این است که اگر یک مدرسه غیردولتی می‌خواهد تحت عنوان فوق برنامه، اردوی دانش‌آموزی راه بیندازد یا کلاس فوق‌العاده‌ای برگزار کند، باید این کار به تائید انجمن اولیا و مربیان هم برسد، اما در بیشتر موارد، مدیران این مدارس به طور خودسرانه به برگزاری این کلاس‌ها اقدام می‌کنند و از والدین هم بابت برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه، شهریه مازاد دریافت می‌کنند.

وی با بیان این‌که فعالیت مدارس غیردولتی، فعالیتی آموزشی است و بنابراین نباید مدیران این مدارس به دید درآمدزایی صرف به افزایش شهریه‌ها نگاه کنند، تصریح می‌کند: هر افزایش شهریه‌ای جدای از مصوبه‌های موجود باید به توافق نهایی والدین و مدیران مدارس غیردولتی هم برسد، اما هم‌اکنون شاهد هستیم که برخی مدارس غیردولتی برای درآمدزایی بیشتر، والدین را به پرداخت شهریه کلاس‌هایی مجبور می‌کنند که حتی والدین دانش‌آموز از وجود این کلاس‌ها هم بی‌خبر هستند.

نوسان افزایش شهریه در سال تحصیلی جدید

هم‌اکنون بیش از یک میلیون دانش‌آموز در مدارس غیردولتی درس می‌خوانند و به تعبیر دیگر می‌توان گفت که یک دوازدهم دانش‌آموزان کشور در مدرسه‌های غیردولتی، ادامه تحصیل می‌دهند؛ مدارسی که از کاهش کیفیت سطح آموزش، شلوغی کلاس‌ها و کمبود امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در بسیاری از مدارس دولتی، نهایت استفاده را می‌برند.

روال افزایش شهریه این مدارس غیردولتی در سال‌های گذشته به نحوی بود که شورای نظارت مرکزی آموزش‌و‌پرورش، هرساله چند درصد بر میزان شهریه‌های همه مدارس غیردولتی اضافه می‌کرد، اما گویا امسال باید منتظر باشیم که هر مدرسه غیردولتی با توجه به مولفه‌های آموزشی‌اش، میزان افزایش شهریه‌ای متفاوت با مدرسه غیردولتی دیگر داشته باشد.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش می‌گوید: از سال تحصیلی جدید شهریه مدارس غیردولتی براساس الگو محاسبه می‌شود و بر این اساس ممکن است در برخی مدارس، نه تنها افزایش شهریه نداشته باشیم، بلکه حتی ممکن است کاهش شهریه هم داشته باشیم. الگوی شهریه مدارس غیردولتی، طبق ماده 15 قانون تاسیس مدارس غیردولتی تنظیم می‌شود که در آن شورای نظارت هر استان با توجه به هزینه‌های انجام شده در هر مدرسه و برنامه‌های پیش‌بینی شده مدارس، میزان افزایش شهریه پیشنهادی را تعیین می‌کند.

به بیان دیگر، امسال شورای نظارت آموزش و پرورش در هر‌استان با توجه به امکانات نرم‌افزاری و سخت افزاری که در هر مدرسه غیردولتی وجود دارد، تصمیم می‌گیرد که چه میزان به‌شهریه هر مدرسه غیردولتی اضافه شود.

هنوز مصوبه ابلاغ نشده است

با وجود آن‌که میزان افزایش شهریه مدارس غیردولتی تعیین شده، اما این مصوبه هنوز به مدارس غیردولتی ابلاغ نشده است؛ این حرف به این معنی است که هنوز هیچ مدرسه غیردولتی حق ندارد شهریه‌اش را افزایش بدهد.

حشمتیان تصریح کرده است: مدارس غیردولتی حق افزایش شهریه برای سال تحصیلی 93-92 را ندارند و این گروه از مدارس باید شهریه‌ها را بر مبنای سال گذشته به‌صورت علی‌الحساب از والدین دریافت کنند و هیچ‌کدام از مدارس غیردولتی حق افزایش شهریه را نداشته و مدیران مدارس غیردولتی تا زمان ابلاغ مصوبه جدید برای تعیین شهریه‌های مدارس، باید بر مبنای شهریه‌های سال گذشته از والدین پول دریافت کنند.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، مدارس موظف هستند که شهریه مصوب را در پوستر ویژه ثبت‌نام درج کرده و در محل مراجعه اولیای دانش‌آموزان نصب کنند، البته درطول مدت ثبت‌نام نیز تیم ویژه به مدارس غیردولتی اعزام می‌شود و این تیم، مسئولیت نظارت بر روند ثبت‌نام و اخذ شهریه مطابق با بخشنامه ارسالی را خواهد داشت.

به هرحال، با توجه به این‌که کنکور تا سال 96 حذف می‌شود و سوابق تحصیلی، معیار اصلی ورود به دانشگاه‌ها خواهد بود، بنابراین شاید دور از انتظار نباشد که سال به سال، موج گرایش به سمت تحصیل در مدارس غیردولتی برای کسب نمره‌های بهتر، افزایش پیدا کند و به همین دلیل به نظر می‌رسد که لزوم نظارت دقیق‌تر بر فعالیت آموزشی و گردش مالی این مدارس نیز سال به سال، ضرورت بیشتری پیدا کند.

امین جلالوند‌/‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها