پابند الکترونیک امسال به زندان‌ها می‌آید

رئیس سازمان زندان‌ها از هزینه یک میلیون و 500 هزار تومانی برای هر پابند الکترونیک خبر داد و گفت: با حمایت ریاست قوه قضاییه طرح پابند الکترونیک امسال اجرا می‌شود.
کد خبر: ۵۵۷۱۲۳
پابند الکترونیک امسال به زندان‌ها می‌آید

به گزارش فارس، غلامحسین اسماعیلی افزود: ما زندان را به مجازات محدودکننده آزادی تعبیر می‌کنیم، برای محدودیت هم گاهی فرد را به پشت حصارها یا دیوارهای آهنی می‌بریم و گاهی با توجه به تکنولوژی روز آزادی عمل را از او سلب می‌کنیم و برای مثال می‌گوییم که فرد حق ندارد از محدوده مشخصی که برایش معلوم شده بیرون برود.

وی تأکید کرد: امروزه استفاده از پابندهای الکترونیک در برخی از کشورهای دنیا عملیاتی شده و ما هم این اقدام را مفید می‌دانیم البته این طرح تنها در 14 کشور جهان و در سطحی محدود اجرایی شده و ما نمی‌توانیم بگوییم که در این زمینه از آنها عقب مانده‌ایم.

اسماعیلی گفت: ما برای اجرای طرح پابند الکترونیک در کشور اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و به عمد این موضوع را رسانه‌‌ای کرده‌ایم تا شرکت‌های سازنده داخلی به این فکر بیفتند که پابند الکترونیک نیاز جدید جامعه است و دانش خود را برای تولید این ابزار به کار گیرند.

معاون قوه قضاییه با اشاره به مذاکره جدی با نمایندگی‌ها و شرکت‌های واردکننده پابندهای الکترونیک گفت: اجرای این طرح به تخصیص اعتبار و بودجه مناسب نیاز دارد چرا که بخشی از هزینه‌ها به دستبندها و پابندهای الکترونیک مربوط است و بخش دیگری هم به سرورهای اطلاعاتی مربوط می‌شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در این طرح ما جسم و چهره شخص را مانتیور نمی‌کنیم بلکه فقط حضور وی رصد می‌شود و ما با طراحی یک فنس امنیتی محدوده‌ای را برای زندانی مشخص می‌کنیم که اگر از آن محدوده عبور کند بلافاصله از طریق نزدیک‌ترین کلانتری به نقطه مشخص برگردانده شود.

رئیس سازمان زندان‌ها در خصوص ورود مواد مخدر به زندان‌ها نیز گفت: متأسفانه مردم در زمینه ورود مواد مخدر به زندان‌ها زمینه ذهنی منفی دارند که هنوز هم از ذهن آنها پاک نشده و این در صورتی است که ما در بحث پاکسازی زندان‌ها از مواد مخدر اقدامات قابل توجهی را انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به سم‌زدایی و ترک معتادان مواد مخدر در زندان‌ها اظهار کرد: ما در مرحله اول زندانیانی را که گرایش به مصرف مواد مخدر داشته‌اند شناسایی و پس از آن با سم‌زدایی اقدام به ترک آنها کرده‌ایم. برای معتادانی که امکان ترک آنها وجود ندارد روش درمان جایگزین را انتخاب کرده‌ایم و با این اقدامات تلاش داشتیم به نوعی تقاضای مصرف مواد مخدر در زندان‌ها را از بین ببریم.

معاون رئیس قوه قضاییه با اشاره به این‌که هر سال بیش از 40 هزار معتاد وارد مجموعه سازمان زندان‌ها می‌شود، افزود: این افراد در مدت اقامت در زندان اعتیاد خود را ترک می‌کنند و برای گروه‌هایی هم که امکان ترک ندارند بنا بر پروتکل وزارت بهداشت و درمان از درمان جایگزین متادون استفاده می‌شود.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای کاهش مواد مخدر در زندان‌ها نیز گفت: ما علاوه بر نیروی انسانی از فناوری‌های جدید هم استفاده کرده‌ایم تا در ابتدا از ورود مواد مخدر به زندان جلوگیری کنیم و سپس اگر شاهد ورود مواد مخدر بودیم کاری کنیم که فضا برای مصرف مهیا نشود.

اسماعیلی با تاکید بر تجهیز برخی زندان‌های کشور به دستگاه‌های ایکس ری و بادی اسکنر اظهار کرد: ما در زندان‌هایی همچون زندان مشهد، اصفهان، تهران و سیستان و بلوچستان که بیشترین آلودگی به مواد مخدر را داشته‌اند از دستگاه‌های پیشرفته استفاده کرده‌ایم، علاوه بر این داخل زندان‌ها را نیز از طریق دوربین‌های مدار بسته کنترل می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
م
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
۰
۰
جالب

نیازمندی ها