تسهیلات کنکوری برای برگزیدگان

جشنواره بین‌المللی خوارزمی آغاز شد

محقق ایرانی از امواج دریا برق تولید کرد

محقق ایرانی سیستم عنکبوتی ارایه کرد که با پوشش 1000 مترمربعی سطح دریا از امواج آن برق تولید می کند.
کد خبر: ۵۴۸۵۳۲
محقق ایرانی از امواج دریا برق تولید کرد

«تولید برق از امواج دریا» عنوان پروژه ای است که در سال 1968 در دنیا کلید خورد و تاکنون بیش از 1200 اختراع بین المللی (پتنت) در این زمینه به ثبت رسیده است. از این تعداد 45 عنوان ایده صنعتی بوده است.

هم اکنون پنج پروژه صنعتی درتولید برق از امواج دریا با نام های «او.دبلیو.سی»، «فلامیس»، «بک»، «مدل و جزر و مدی» و «فشار اسمزی» در کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، آلمان، ژاپن، دانمارک و هلند اجرایی و در حال استفاده است.

«مصطفی حدادی» یکی از محققان کشورمان به تازگی پروژه ای را طراحی و اجرایی کرده است که تلفیقی از این پنج طرح است و مشکلات این طرح ها را ندارد.

حدادی گفت: این طرح تولید و جذب انرژی به وسیله سیستم عنکبوتی از امواج دریاست. این سیستم به شکل یک عنکبوت با هشت پا است که هر هشت پا یک شعاع را تشکیل می دهد. در سر هر پا، یک شناور قرار دارد و هر شناور بخشی از سطح دریا را به صورت کاملا شناور برای گرفتن انرژی از امواج پوشش می دهد.

وی افزود: این سیستم قادر است که هرنوع موج واز هر جهت را دریافت کند و از آن برای تولید برق استفاده کند.

این مخترع اظهارداشت: این سیستم برای اولین بار در دنیا قابلیت ذخیره انرژی به صورت هیدرولیکی را داراست و نیز قادر است تا در صورت موجود نبودن موج در دریا به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت و نیم، انرژی برق تولید کند. این کار از طریق ذخیره انرژی مکانیکی در این سیستم امکان پذیر شده است.

حدادی خاطرنشان کرد: این پروژه تنها پروژه برگزیده اختراعی جشنواره خوارزمی در سال 90 بود و در جشنواره نوآوری و شکوفایی سال جاری در زمره طرح های تجاری برگزیده شناخته شد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها