آغاز طرح بسیج سلامت نوروزی

معاون مرکز سلامت بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: همزمان با اجرای بسیج سلامت نوروزی از ابتدای اسفند ماه جاری، 1200 گروه از دانشگاههای علوم پزشکی کشور بر مراکز تهیه و توریع مواد غذایی نظارت می کنند.
کد خبر: ۵۴۲۵۴۵
آغاز طرح بسیج سلامت نوروزی

سید رضا غلامی در مانور بسیج سلامت نوروزی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گفت: در این بازدیدهای نوروزی، روزانه 4500 نفر در 1200 اکیپ بازرسی فعال هستند.

وی در ادامه افزود: اگر وزارت بهداشت تمام تلاش خود را  داشته باشد، تنها 20 تا 25 درصد از سلامت مردم را می تواند تأمین کند و 75 الی 80 درصد آن به عهده سایر نهادها و سازمانهاست.

معاون مرکز سلامت بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت یکی از اهداف اجرای این برنامه را ارتقای شاخص های سلامت عنوان کرد و گفت: در اجرای نظارت ها، امانتداری و گزارش دهی به موقع از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: یکی از اهداف برنامه پنجم توسعه این است که کلیه سیاست ها در راستای ارتقای سلامت جامعه قرار گیرد و ما باید برنامه ها را طوری عملیاتی کنیم که دیگران را نیز در تأمین سلامت جامعه با خود همراه  کنیم.

غلامی با اشاره به اهمیت بیماری های غیر واگیر گفت: با توجه به اینکه بخش بزرگی از بیماری های امروزی مربوط به بیماری های غیرواگیر است، برای کلیه برنامه های کشوری یک پیوست سلامت طراحی می شود.

وی ادامه داد: باید به عوامل بیماری زایی مانند پرتوها، آلودگی هوا، رنگها و آلودگیهای شیمیایی بیشتر توجه کرد.

معاون مرکز سلامت بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: شاخصهای سلامتی که به صورت کشوری مطرح می شود، باید  از سوی دانشگاههای علوم پزشکی با ویژگیهای هر منطقه منطبق شود.

غلامی با اشاره با راه اندازی سامانه جامع بهداشت محیط در کشور گفت: تا ابتدای نیمه دوم سال 92، تمامی برنامه های مرتبط با بهداشت محیط، تحت پوشش این سامانه قرار می گیرد.

وی گفت: با راه اندازی این سامانه می توانیم استفاده از کاغذ را از برنامه های نظارتی خود حذف کنیم که این برنامه نیازمند توان کارشناسی و امکانات است.

معاون مرکز سلامت بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت به چگونگی اجرای طرح بسیج سلامت نوروزی اشاره کرد و گفت: این طرح از اول اسفند ماه هر سال تا پانزدهم فروردین سال بعد در سراسر کشور اجرا می شود.

وی از همکاران خود در بهداشت محیط دانشگاهها خواست، برنامه های نظارتی را با رعایت سیاستهای کلی و بر مبنای اقتضاعات محیطی به بهترین نحو انجام داده و از امکانات موجود بهترین استفاده را  داشته باشند. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ramin
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
۰
۰
احتراما به استحضار می رسانم كه متاسفانه عملكرد بهداشت محیط كرمان در كنترل مواد غذایی خیلی ضعیف می باشد چند اشكال مشاهده شد دلیل واضح مطلب می باشد:
1-فروش كله و پاچه -نان_میوه و....به صورت دست فروشی در جنب عزاخانه مشتاق،دور میدان مشتاق و بازار روز ومظفری
2-دپو وفروش جگر كله وپاچه خارج از یخچال در قصابی های بازار شهرداری و مظفری
3-پخت و فروش شیرینی در مكان های غیر بهداشتی مثل كارگاه ساخته شده از حلبی قنادی چهارراه ششم بهمن جنب بانك صادرات (قنادی ذكر شده گز كرمانی تاریخ گذشته می فروشد)
4-فروش دست فروشی سبزی در اكثر چهارراه های شهر مثل احمدی میدان ازادی مشتاق باغملی
5-دریافت پول توسط شاطر و چونه گیر نانوایی ها
6- وجود سس های دست ساز و مانده در اكثر ساندویچی ها
7-وجود كارگر های معتاد افغانی و كثیف در بعضی مغازهها
.....
برای دیدن اشكالات كافی چند دقیقه با دقت در مكان های پرتردد وشلوغ از محل های كسب بازدید كنید
شیرین اسد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
۰
۰
ما به علت ساعت كاری طولانی، غذای خود را بیشتر روزهای هفته از رستوران ها و آشپزخانه های كرمان تهیه می كنیم به دلیل آن كه فرصت پخت غذا را نداریم، به ناچار غذایی را كه در رستوران ها تهیه می شود، مصرف می كنیم در حالی كه از وضعیت بهداشت در این اماكن اطمینان نداریم: برخی اوقات غذای رستوران ها و آشپزخانه ها كهنه و مانده است.تا جایی كه بوی نامطبوع آن مرا آزار می دهد. كیفیت غذای بیشتر رستوران ها و آشپزخانه های در استان كرمان اصلاً مناسب نیست .چنین به نظر می رسد این مراكز برای تهیه غذا از مواد نامرغوب استفاده می كنند. اگر از نزدیك از فعالیت این گونه مراكز عرضه غذا بازدید كرد مشاهده خواهد شد كه برخی از آن ها متاسفانه موارد معمولی بهداشتی را هم رعایت نمی كنند.

نیازمندی ها