یک عضو کمیسیون شوراها:

انتقال پایتخت مشکلی را حل نمی‌کند

حجت الاسلام دخیل عباس زارع زاده مهریزی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس و میرهادی قره سید، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با برنامه 45 دقیقه رادیو گفت وگو به تبیین بایدها و نبایدهای انتقال پایتخت پرداختند.
کد خبر: ۵۴۱۱۶۷
انتقال پایتخت مشکلی را حل نمی‌کند

به گزارش جام جم آنلاین زارع زاده در رابطه با نکات طرح قانون عادی انتقال پایتخت اظهار کرد: با توجه به تراکم بسیار سنگینی که در کلان شهر تهران به وجود آمده است و مسابقه جمعیت و امکاناتی که الان با سرعت درحال اتفاق افتادن است، کلان شهر تهران را غیر قابل سکونت کرده و زندگی در آن بسیار سخت و مشقت بار است.

زارع زاده ادامه داد: دلیل نمی شود که یک کلانشهری را از این مشکلات نجات بدهیم و کلانشهر دیگری را درگیر کنیم.باید یک فکر اساسی تر کرد و این طرح باید مسائل را طوری ببیند که ما بتوانیم دولت شهر مستقل از فضای زیستی افراد داشته باشیم که صرفاً در آن امورات دولتی مرتفع شود و دیگر فضای سکونتی به معنای کلانشهر یا شهر بزرگ یا دولت شهر به معنایی که افراد عادی و دولتی در آنجا هم کار کنند و هم زندگی کنند نباشد. این اتفاقی است که در اکثر کشورهای دنیا هم افتاده است به نظر من این انتقال از یک کلانشهر به کلانشهر دیگر حلال مشکلات نمی تواند باشد بلکه یک مشکلی را از یک جا بر می داریم و در جای دیگر آن مشکل را مستقر می کنیم.

وی افزود: مطمئناً یکی از مسائلی که در ذهن نمایندگان وجود دارد و هست این است که این انتقال نمی‌تواند مشکلات را به راحتی حل کند.اعتقاد بنده این است که مجلس این نوع انتقال را که ما دولت را از یک نقطه به نقطه دیگر جابه جا کنیم، نپذیرد بلکه اگر طرح های جایگزین بیاید ، یکی از پیشنهادها می تواند این باشد که وزارتخانه ها را تقسیم کنند در سطح استان های نزدیک تهران یا اینکه به صورت متمرکز یک دولت شهر در کنار یکی از کلانشهر ها یا در جایی که مناسب باشد انشاء الله برنامه ریزی شود وگرنه معتقدم این مشکل به این صورت حل نخواهد شد.

میر هادی قره سید نماینده مردم تبریز نیز در رابطه با ظرفیت های درنظر گرفته شده در انتقال پایتخت به تبریز بیان کرد: این طرحی که مطرح شده است یک طرح مطالعاتی است یعنی در یک پیش بینی برای مؤسسه‌ای بوده است که این مؤسسه ظرف دو سال معایب تجمع پایتخت را در یک منطقه بررسی کند.

قره سید ادامه داد: کشور ترکیه پایتخت سیاسی در یک شهر است نه به آن مفهومی که آقای زارع زاده فرمودند. امکان ندارد یک محیطی را در خلأ ببریم بگوییم دولت اینجا مستقر شود ، مردم زندگی نکنند و رفت و آمد نشود و فقط کارهای اداری انجام شود. در حال حاضر پایتخت سیاسی ترکیه آنکاراست، زندگی هست، دانشگاه هست ولی پایتخت اقتصادی استانبول است.

وی افزود: راهکار این مسئله هم یک راهکار علمی است که در حقیقت ابتدایش با یک مطالعه کلان انجام می گیرد و اجرای آن منوط به یکسری ضوابط است. اولا باید زیر ساخت ها را ببینیم که چرا گفته شده است تبریز، ممکن است دوتا از وزارتخانه های اقتصادی برود تبریز چون ساختارهای اقتصادی تبریز با توجه به فاکتورها و مؤلفه هایی که دارد مشخص است، پیشینه تاریخی که تبریز داشته است و توانایی اینکه قبلا پایتخت بوده است و در نوبه خودش فرهنگ پذیریش مهمان نوازی را درحقیقت در شهرهای دیگر هم داریم.

وی افزود: وقتی طرحی ارائه و جدی شود مباحثی نیز در کنار آن مطرح می شود که تا الان جدی نبوده است ولی در حال حاضر بحث جدی بوده است و طرح آماده شده است و قرار است بیاید مجلس مطمئنا دیدگاه ها و نظرات مطرح می شود و نماینده ها صحبت های خود را انجام می دهند و به نتیجه ای هم خواهیم رسید.

نماینده تبریز افزود: اگر بخواهیم یک شهر سیاسی ایجاد کنیم، باید یک برنامه 20ساله داشته باشیم که تا 20سال دیگر یک شهر سیاسی داشته باشیم. ولی اگر بخواهیم تا 5 سال دیگر این کار را انجام دهیم باید یکسری از مراکز قدرتی را انتقال بدهیم به استانها. زیرا میهن عزیزمان یکپارچه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها