افزایش مراکز غیرقانونی معاینه فنی خودرو در اصفهان

اصفهان هم مانند بسیاری از استان‌های کشور در سال‌های اخیر شاهد افزایش آلودگی هوا بوده، به طوری که این آلودگی در برخی روزها به مرز هشدار و اضطرار رسیده و موجب تعطیل مدارس، آموزشگاه‌ها و ادارات شده است.
کد خبر: ۵۲۸۵۳۹

ظاهرا اجرای طرح‌های مختلف مانند طرح ترافیک و تعطیلی نیز به رفع این معضل کمکی نکرده است، چرا که به عقیده کارشناسان بخش اعظمی از این آلودگی مربوط به فعالیت صنایع مختلف و استفاده از سوخت دودزا و ناسالم مازوت است که به افزایش روزافزون آلاینده‌ها منجر می‌شود.

یک کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: ما در تلاشیم که سوخت گاز را جایگزین سوخت‌های بنزین و گازوئیل کنیم، اما آیا به ترکیبات سمی سوخت گاز توجه کرده‌ایم؟!

حسین صفاری افزود: سال‌هاست که در اصفهان موضوع آلودگی هوا مطرح است و همه مسئولان استانی و شهری نیز برای کاهش این آلودگی فعالیت‌هایی انجام داده‌اند، اما مسئولان شهری و استانی باید به سمت راهکارهای دیگری سوق پیدا کنند، زیرا این راهکارهای فعلی پاسخ مناسبی به کاهش آلاینده‌ها نداده‌است.

وی با اشاره به عقیده برخی مبنی بر استفاده از سوخت گاز، تصریح کرد: همواره تلاش شده است سوخت گاز جایگزین سوخت‌های بنزین و گازوئیل شود، اما توجهی به ترکیبات سمی موجود در سوخت گاز نشده است.

این کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به این که استفاده از سوخت یورو 4 برای اصفهان با این شدت آلودگی هوا الزامی است، بیان کرد: فرهنگ‌سازی در مورد چگونگی استفاده از خودروی شخصی در اصفهان موفق نبوده است و تعطیلی شهر نه‌تنها تاثیر چندانی بر کاهش آلودگی ندارد، بلکه وضع ترافیکی شهر را نیز دچار مشکل می‌کند و این نشان می‌دهد برای فرهنگ‌سازی باید بحث‌های جانبی دیگر را هم مدنظر قرار داد.

صفاری با اشاره به این که آلودگی ایجاد شده توسط موتورسیکلت‌ها به مراتب بیشتر از خودروهای سواری است، خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط اصفهان باید موتورسیکلت‌های الکترونیکی وارد ناوگان حمل و نقل شود و موتورسیکلت‌های فعلی از این ناوگان خارج شود.

وی با بیان این که هر ساله با افزایش غلظت آلاینده‌ها تغییر سوخت نیروگاه‌ها از مازوت به گاز بدون توجه به نبود توانایی در گازرسانی به این واحدها مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر شرایط کنونی ادامه پیدا کند، شرایط آلودگی هوای اصفهان در سال‌های آینده بدتر خواهد شد.

جمشید جمشیدیان، رئیس ستاد مرکز معاینه فنی خودروی شهرداری اصفهان نیز گفت: روزانه در کلانشهر اصفهان به طور متوسط شش میلیون لیتر بنزین توسط خودروها مصرف می‌شود.

وی افزود: متاسفانه با ابلاغ قانون پنج ساله‌شدن معاینه فنی خودروها، ظرفیت‌ مراکز معاینه فنی شهر اصفهان خالی مانده است، چراکه مراجعه‌کننده‌ای ندارد.

این مسئول با بیان این که ایستگاه‌های غیرقانونی معاینه فنی در حال گسترش است، افزود: متاسفانه هر آنچه در مراکز معاینه فنی ما انجام می شود توسط این مراکز غیرقانونی زیر سوال می‌رود زیرا این مراکز با دریافت مبلغی بیش از 30 تا 40 هزار تومان تلفنی معاینه فنی صادر می‌کنند.

رئیس ستاد مرکز معاینه فنی خودروی شهرداری اصفهان تصریح کرد: تمام تاکسی‌های موجود در شهر اصفهان در هفته هوای پاک در مرکز معاینه فنی تاکسیرانی به صورت رایگان معاینه خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها