خوزستان هم دیگر آب ندارد

به علت کاهش شدید بارندگی در فصل پاییز در استان خوزستان و افزایش برداشت آب از رودخانه‌ها، ذخایر آبی موجود در خوزستان به مرز هشدار رسیده است. با وجود این‌که سومین ماه فصل پاییز در حال رسیدن به نیمه راه است ولی تاکنون در خوزستان تنها یک بار آن هم به مقدار کم شاهد بارش باران بوده‌ایم و این موضوع باعث شده که سازمان‌های متولی آب نسبت به وقوع پدیده شدید خشکسالی برای سال آینده در استان خوزستان هشدار دهند.
کد خبر: ۳۷۲۹۸۸

به بیان دیگر،‌ کاهش مقدار بارش باران تا این موقع از سال که در تاریخ خوزستان کم‌سابقه بوده است همچنین باعث کاهش شدید ذخیره‌های آبی استان شده به گونه‌ای که فتح‌الله دهکردی، معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرده این وضعیت بسیار نگران‌کننده است.

در انتظار بارش باران

دهکردی به خبرگزاری مهر می‌گوید: به علت کاهش شدید بارش باران در استان خوزستان تا این موقع از سال، ذخیره‌های آبی خوزستان به شدت در حال کاهش هستند و ما همچنان در انتظار بارش باران برای ترمیم وضعیت موجود هستیم.

شرایط موجود باعث شده میزان آب ورودی به دشت خوزستان در مقایسه با سال‌های طبیعی و عادی 42 درصد باشد و این یعنی این‌که این میزان ورودی آب 58 درصد کمتر از سال‌های عادی است.

وی تصریح می‌کند: هم اینک وضعیت آورد رودخانه‌های خوزستان به هیچ وجه راضی کننده نیست و ما نسبت به تداوم این وضعیت و آینده استان برای سال آینده به شدت نگران هستیم. در عین حال گزارش‌های سازمان هواشناسی هم ما را به آینده امیدوار نمی‌کند چرا که طبق این گزارش‌ها تا 2 هفته آینده خبری از بارش باران در استان خوزستان نیست.

به بیان دیگر، شواهد و قرائن موجود نشان می‌دهدکه استان خوزستان باید خود را برای یک فصل خشک و سخت از نظر بی‌آبی و خشکسالی آماده کند به همین دلیل باید از هم اینک سازمان‌های متولی این بخش با برنامه‌ریزی مطلوب، خسارت‌ها را به حداقل برسانند.

وی همچنین به کشاورزان خوزستانی توصیه می‌کند با توجه به ادامه این روند، توسعه و استفاده از روش‌های نوین آبیاری را در دستور کار خود قرار دهند.

ضرورت به کارگیری روش‌های نوین آبیاری

دهکردی تاکید می‌کند: متاسفانه آبیاری به روش سنتی در استان خوزستان باعث شده ما هر ساله میزان قابل توجهی از آب رودخانه‌های استان را صرف این امر کنیم در حالی که با استفاده از روش‌های نوین آبیاری ضمن افزایش محصول، می‌توان نهایت صرفه‌جویی در مصرف را به عمل آورد. بی‌شک باید در وضعیت کنونی به توسعه روش‌های نوین آبیاری در مزارع کشاورزی استان توجه بیشتری داشته باشیم.

نادر شفی خدایی، سرپرست اداره کل هواشناسی استان خوزستان هم می‌گوید: ما کاهش بارندگی برای امسال را پیش‌بینی می‌کردیم ولی کاهش شدید بارندگی‌های صورت گرفته در استان حتی از پیش‌بینی‌های ما هم فراتر رفته و این موضوع را به مدیران ارشد استان ابلاغ کرده‌ایم که باید از هم‌اکنون برای عبور از این اتفاق چاره‌اندیشی اساسی کرد.

از هم اکنون باید صرفه‌جویی در مصرف آب را بین مردم و کشاورزان و سایر استفاده‌کنندگان از آب آغاز کرد تا در فصل تابستان به مشکل اساسی برنخوریم. به گفته وی ،براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی خوزستان در سال زارعی آینده، دوباره با پدیده مخرب خشکسالی مواجه خواهد شدو به همین دلیل ستاد خشکسالی خوزستان قبل از آغاز این پدیده، فعالیت خود را آغاز کرد.

وی می‌افزاید: طبق بررسی‌های صورت گرفته با روش‌های کاملا علمی، استان خوزستان سال به سال به سمت خشکسالی در حرکت است و این موضوع لزوم مدیریت همیشگی مسوولان ارشد استان و دستگاه‌های مرتبط در خصوص مصرف آب و برق را می‌رساند.

بیمه محصولات کشاورزی

سیدمجید موسوی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز می‌گوید: با توجه به این‌که این احتمال وجود دارد که این استان در سال آینده با شرایط خشکسالی مواجه باشد، کشاورزان خود را برای شرایط سخت خشکسالی آماده کنند. شرایط موجود اقلیمی در بخش کشاورزی خوزستان به گونه‌ای است که باید تمام محصولات، تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وی می افزاید: سال گذشته بالغ بر 100 میلیارد تومان به کشاورزانی که مزارع خود را بیمه کرده بودند خسارت پرداخت شد اما بهره‌برداران بخش کشاورزی استان به منظور افزایش راندمان آبیاری و مقابله با خشکسالی‌های احتمالی باید زمین‌های خود را به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز کنند.

خوزستان در 4 سال اخیر سه بار پدیده خشکسالی را تجربه کرده و بسیاری از کشاورزان کار اصلی خود را به علت کاهش شدید آب از دست داده‌اند و این در حالی است که انتقال آب سرچشمه‌های کارون به سایر استان‌های کشور همچنان ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها