«جام‌جم» از وضعیت شاخص قیمت تولید‌کننده در فروردین گزارش می‌دهد

کاهش تورم تولید صنعت و معدن

طبق اعلام مرکز آمار ایران،شاخص قیمت تولیدکننده در بخش صنعت؛ افزایش تورم ماهانه، کاهش تورم نقطه به نقطه و کاهش تورم سالانه در فروردین سال جاری را تجربه کرده و همچنین در بخش معدن؛شاخص قیمت تولیدکننده، کاهش تورم در هر سه بخش ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه را تجربه کرده است.
کد خبر: ۱۴۵۷۴۲۰
 
براساس این گزارش، درفروردین۱۴۰۳، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت (بر مبنای سال پایه ۱۳۹۵)۱۱۴۸.۶ است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه)۴.۳ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۹ درصد افزایش و در۱۲ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه)۲۹.۲ درصد افزایش داشته است.در فروردین ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت(تورم ماهانه)۴.۳درصد است که درمقایسه با ماه‌‌قبل (۱.۷درصد)، ۲.۶واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، درفروردین۱۴۰۳نسبت به ماه قبل، ۴.۳درصد افزایش دارد. در این ماه بیشترین تورم ماهانه با ۱۵.۳درصد مربوط به گروه «ساخت سایر تجهیزات حمل ونقل» و کمترین تورم ماهانه با ۱.۲درصد مربوط به گروه «ساخت محصولات دارویی، مواد شیمیایی مورد استفاده در داروسازی و محصولات دارویی گیاهی» است.

تورم نقطه به نقطه صنعت
درفروردین۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه مشابه سال قبل(تورم نقطه به نقطه)۱۹درصد است که درمقایسه با ماه قبل(۲۴.۶درصد)، ۵.۶واحد درصدکاهش داشته است.به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود درداخل کشور، درفروردین۱۴۰۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۱۹درصد افزایش دارد. در این ماه بیشترین تورم نقطه به نقطه با ۲۹.۷درصد مربوط به گروه «ساخت سایر تجهیزات حمل ونقل» و کمترین تورم نقطه به نقطه با ۵.۹درصد مربوط به گروه «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی»‌است.

کاهش تورم سالانه صنعت
در فروردین ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در۱۲ماهه منتهی به این ماه نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۹.۲درصد است که در مقایسه با ماه قبل (۲۹.۹درصد)، ۰.۷واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در۱۲ماه منتهی به فروردین۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۹.۲درصد افزایش دارد. در این ماه بیشترین تورم سالانه با ۶۴.۴درصد مربوط به گروه «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی‌نشده در جای دیگر» و کمترین تورم سالانه با ۱۶.۳درصد مربوط به گروه «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» است.

بخش معدن
در فروردین ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن (بر مبنای سال پایه ۱۳۹۵) نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم ماهانه)۲.۱درصداست که درمقایسه با ماه قبل (۳.۸درصد)‌، ۱.۷واحد درصد کاهش داشته است. درفروردین۱۴۰۳، شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن۱۹۵۳.۷است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۲.۱درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)۱۷.۸درصد و در۱۲ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه)،۴۱.۴درصد افزایش داشته است.

کاهش تورم نقطه به نقطه معدن
در فروردین، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۷.۸درصد است که در مقایسه باماه قبل(۳۰.۳درصد)،۱۲.۵واحددرصدکاهش داشته است.به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولیدمحصولات‌شان درداخل کشور،درفروردین۱۴۰۳نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۱۷.۸درصد افزایش دارد. دراین ماه بیشترین تورم نقطه به نقطه با ۲۵.۹درصد مربوط به گروه«سایر معادن»و کمترین تورم نقطه به نقطه با ۱۳درصد مربوط به گروه «زغال‌سنگ» است.

تورم سالانه
درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در ۱۲ماه منتهی به فروردین۱۴۰۳نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۱.۴درصد است که در مقایسه باماه قبل (۴۴ درصد)، ۲.۶واحد درصد کاهش داشته است.به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولات‌شان درداخل کشور، در۱۲ماه منتهی به فروردین۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۱.۴درصد افزایش دارد. در این ماه بیشترین تورم سالانه با ۴۶.۴درصد مربوط به گروه «سایر معادن» و کمترین تورم سالانه با ۲۸.۱درصد مربوط به گروه «زغال‌‌سنگ» است.

کاهش تورم ماهانه معدن
درفروردین۱۴۰۳،درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به ماه قبل(تورم ماهانه) ۲.۱درصد است که در مقایسه با ماه قبل (۳.۸درصد)، ۱.۷واحد درصدکاهش داشته است.به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولات‌شان در داخل کشور، درفروردین۱۴۰۳نسبت به ماه قبل، ۲.۱درصد افزایش دارد. در این ماه بیشترین تورم ماهانه با۵درصد مربوط به گروه«سایر معادن»وکمترین تورم ماهانه با ۱.۶درصد مربوط به گروه «کانه‌های فلزی» است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها