بیش از ۵ هزار میلیار تومان خسارت سیل در خراسان جنوبی

سیلاب اردیبهشت ماه، ۵ هزار و ۴۲۸ میلیارد تومان به خراسان جنوبی خسارت وارد کرد.
کد خبر: ۱۴۵۶۲۷۷

به گزارش جام جم آنلاین،مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: دو مرحله سیل ناشی از بارش‌های رگباری در ۶ و ۱۵ اردیبهشت ماه گزارش شد که بیش از ۱۰۵ میلی متر ، معادل بارندگی‌های دو سال گذشته بود و به ۳۰ شهر و بیش از ۴۰۰ روستای استان خسارت‌هایی وارد کرد.

آخوندی با عنوان اینکه در اثر این دو سیل، حجم وسیعی از زیرساخت‌های راه ها، شریان‌های حیاتی (آب، برق، گاز)، مجتمع‌های آبرسانی روستایی، چاه‌های کشاورزی، قنوات، طرح‌های عمران شهری و روستایی و بخش مسکونی به طور جدی آسیب دید افزود: خسارت‌های وارده ۵ هزار و ۴۲۸ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی با اعلان اینکه به ۳۶۷ واحد مسکونی شامل ۲۹۰ واحد روستایی و ۷۷ واحد شهری بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد شد، گفت: در این سیلاب ، هزار و ۷۸ رأس دام تلف شدند و ایل راه‌های عشایری استان به طور کلی تخریب شدند و ۳۵۳ رشته قنات در حوزه روستایی و عشایری هم بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیدند.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی به تعدادی از بند‌های خاکی، سیل بند‌های حفاظتی شهری و روستایی نیز خسارت جدی وارد شده است.

آخوندی با اشاره به گزارش تیم های ارزیابی خسارت، گفت: در این ارزیابی ها، خسارت وارده به بخش راه بیش از ۳۱ هزار و ۸۸۴ میلیارد ریال، بخش کشاورزی بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال، بخش عمران شهری هزار و ۶۷۴ میلیارد ریال، بخش عمران روستایی هزار و ۳۲۷ میلیارد ریال و سایر بخش‌ها هم بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال گزارش شده است.

وی با اظهار اینکه گزارش‌ها با مستندات لازم به سازمان مدیریت بحران کشور ارائه شده و پیگیری می شود، افزود: در این زمینه اقداماتی همچون برگزاری کنکور ویژه دانش آموزان شهرستان زیرکوه برای اولین بار در کشور با پیگیری استاندار و مساعدت سازمان سنجش، ارائه هشدار‌ها جهت اقدام و در قالب مکاتبه به دستگاه‌ها و رسانه‌ها که واکنش بموقع را سبب شد و نیز حضور سریع مسئولان در مناطق آسیب دیده، رصد میدانی شرایط و اقدام سریع از مهمترین کار‌هایی است که در این سیل به طور ویژه انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گفت: انسداد سریع محور‌های ناایمن با تعامل بین بخشی، نجات افراد گرفتار در سیلاب توسط هلال احمر، تخلیه بموقع روستا‌های در معرض خطر، استفاده از توان نیروی انسانی و ماشین آلات سنگین بسیج، ارتش، پیمانکاران و  بخش خصوصی نیز از جمله این اقدامات است.

آخوندی لزوم بازگشایی هر چه سریع‌تر راه‌های روستایی و ایمن سازی موقت آنها با تزریق اعتبارات ملی از طریق سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه ها، بازگشایی قنوات در کوتاه مدت، تأمین اعتبار خرید ماشین آلات برای بخش خصوصی در راستای تسریع در روند خدمات رسانی در شرایط بحرانی، تأمین اعتبارات بلاعوض معیشتی فوری برای آسیب دیدگان مناطق شهری و روستایی را از جمله نیاز‌هایی استان اعلام کرد.

وی گفت: ضعف اجرایی و عملیاتی دستگاه‌های امدادی به واسطه کمبود شدید نیروی انسانی تخصصی و عملیاتی از جمله راننده ماشین آلات سنگین، قدیمی بودن تجهیزات و ماشین آلات امدادی و راهسازی، ضعف در انجام اقدامات مقابله‌ای مناسب در بحران‌ها به واسطه کمبود تجهیزات و عمر بالای امکانات در اختیار حوزه‌های مرتبط از جمله مواردی است که شرایط مقابله‌ای استان در بحران‌ها را با چالش مواجه می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری افزود: جهاد کشاورزی در کوتاه‌ترین زمان نسبت به رفع مشکلات کشاورزان از هر منبع اعتباری به ویژه از حوزه ملی، اقدام کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها