احیای بناهای‌ تاریخی در همدان با تعامل بخش خصوصی

استاندار همدان گفت: خوشبختانه به همت اداره کل میراث‌فرهنگی استان همدان نهضت احیای بنا‌های تاریخی در همدان آغاز و با سرعت خوبی در حال اجراست.
کد خبر: ۱۴۵۶۲۲۴

به گزارش جام جم آنلاین همدان، روز گذشته، استاندار همدان با همراهی محسن معصوم علیزاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از بناهای تاریخی در حال مرمت استان از جمله حمام قلعه بازدید کرد.

استاندار همدان در حاشیه بازدید از اماکن تاریخی تحت مرمت و احیای شهر همدان گفت: خوشبختانه به همت اداره کل میراث‌فرهنگی استان همدان نهضت احیای بنا‌های تاریخی در همدان آغاز و با سرعت خوبی در حال اجراست.

علیرضا قاسمی فرزاد، اظهار داشت: کهن شهر همدان با تاریخ بیش از ۳۰۰۰ ساله، آثار و ابنیه‌های بسیاری را در دل خود دارد که نیازمند توجه است و توجه ویژه به آثار و ابنیه‌ای که ثبت ملی شده و به عنوان اسنادی از فرهنگ و هنر ایران زمین و همدان هستند باید جز اولویت‌ها بوده که این مهم در همدان جامه عمل به خود پوشیده است.

وی بیان کرد: امروز از ۵ بنا شامل حمام قلعه ، مدرسه ، خانه مازوچی ساختمان قدیمی بانک کارگشایی و خانه طباطبایی بازدید شد که این ساختمان‌ها مربوط به دو سده گذشته هستند و هم اکنون سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان در حال احیا و بازسازی آنها هستند.

قاسمی فرزاد گفت: این بناهای تاریخی با تغییر کاربری در حوزه گردشگری فعال شده و در مسیر رونق گردشگری استان نقش بسزایی ایفا خواهند نمود تا محلی برای اقامت و پذیرایی گردشگران باشند و فضای بصری شهر را قطعاً این بناها زیبا خواهند کرد و علاوه بر استحکام سازی بافت فرسوده، کارایی و کارآمدی جدید را به خود می‌گیرند.

 

استاندار همدان ادامه داد: با توجه به اینکه نهضت احیای بناهای فرسوده تاریخی در همدان آغاز شده، امیدواریم همه مالکان دارای ابنیه تاریخی و ثبت ملی شده و یا بناهایی که دارای قابلیت‌های مشخصی در حوزه گردشگری هستند از این بناها الگوگیری کرده و فضای شهر را در حوزه گردشگری زیباتر کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان هم گفت: با مذاکره و جلب رضایت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی طی دو سال گذشته در جهت احیاء و بازسازی فضاهای موجود، خوشبختانه سرمایه‌گذاری لازم در این بخش انجام شده و هم اکنون ۱۵ پروژه مرمتی در استان همدان فعال است .

محسن معصوم علیزاده اظهار داشت: بنای حمام قلعه با واگذاری به بخش خصوصی از طرف صندوق حفظ و احیا در حال بازسازی است و تا یک ماه آینده آماده خدمت رسانی به گردشگران است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مدرسه آزاد با ۳۸ میلیارد تومان، خانه مازوچی با ۷۰ میلیارد تومان، خانه طباطبایی و نیز ساختمان قدیمی بانک کارگشایی با بیش ا ز۵ میلیارد تومان که در اختیار بخش خصوصی بوده و مالک خصوصی دارند در حال بازسازی بناهای خود هستند که امیدواریم در سال آتی تمامی این اماکن به تاسیسات گردشگری استان افزوده شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها