ذخیره‌سازی ۲۵۰ هزار تن سیب‌زمینی در ۸۵ سردخانه همدان

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان از توسعه ذخیره‌سازی سیب‌زمینی در استان خبر داد و گفت: ۸۵ فقره سردخانه با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن محصول به بهره‌برداری رسیده و ضایعات سیب‌زمینی را از ۲۵ درصد به سه درصد کاهش داده است.
کد خبر: ۱۴۳۷۴۰۵

به گزارش جام جم آنلاین همدان، حسن محمدی با اشاره به برنامه‌های مدون توسعه صنایع تبدیلی محصولی چون سیب‌زمینی در استان همدان، اظهار کرد: عمده محصول تولیدی استان سیب‌زمینی است از همین رو به منظور ارتقاء بهره‌وری و ایجاد ارزش افزوده درصدد برآمدیم تا صنایع تبدیلی و تکمیلی در این حوزه توسعه یابد.

وی با بیان اینکه سالانه ۹۵۰ هزار تن سیب‌زمینی بهاره و پاییزه در استان کشت می‌شود، افزود: این رقم با احتساب سیب‌زمینی استان‌های همجوار که در استان ذخیره‌سازی می‌شوند، به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن می‌رسد به عبارتی برای این میزان محصول برنامه‌ریزی لازم است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در ادامه یادآور شد: برنامه اول مدیریت صنایع تبدیلی، ذخیره سازی این محصول استراتژیک است به طوریکه با اجرای این برنامه ضایعات ۲۵ درصدی کاهش یافته و در تمام طول سال محصول با کیفیت عرضه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۱۵۰ جواز تأسیس سردخانه با ظرفیت بیش از ۵۰۰ هزار تن صادر شده که از این میزان ۸۵ فقره با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن به بهره‌برداری رسیده و ۶۵ فقره با ظرفیت ۲۷۰ هزار تن نیز در دست اجراست.

محمدی از توسعه ذخیره‌سازی سیب‌زمینی در استان خبر داد و گفت: این مهم سبب شده ضایعات از ۲۵ درصد به سه درصد تقلیل یابد.

وی با تأکید بر اینکه در بخش سورت و بسته بندی نیز اقدامات شایان ذکری انجام شده است، تصریح کرد: در این حوزه هفت واحد سورت و بسته بندی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن، محصول استان را سورت و بسته‌بندی می‌کند به نحوی که قابلیت رقابت در بازار داخل و خارج را فراهم آورده اگرچه این حوزه نیازمند فرهنگ‌سازی و تلاش بیشتر است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در بخش دیگری به حوزه فرآوری سیب‌زمینی اشاره کرد و گفت: فرآوری سیب‌زمینی در استان با توجه به تولید عمده این محصول، قیمت تمام شده مناسب‌تری خواهد داشت از این رو مقرون به صرفه و اقتصادی است.

وی با بیان اینکه سه جواز تأسیس برای واحد فرآوری سیب‌زمینی با پیشرفت فیزیکی ۴۰، ۱۵ و ۱۰ درصد صادر شده و در حال احداث است و چنانچه تسهیلات مورد نیاز تأمین شود به چرخه تولید افزوده خواهند شد، ذخیره سازی، سورت و بسته بندی و فرآوری سیب‌زمینی را جزو برنامه‌های مدون در راستای ایجاد ارزش افزوده و راهکاری برای جلوگیری از خام فروشی سیب‌زمینی دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها