سرمایه‌گذاری ارزی برای پروژه‌های داخلی

هفته گذشته ۱۳ آذرماه پایان مهلت پذیره‌نویسی برای اوراق مرابحه ارزی پروژه پالایش پاز بیدبلند بود که در این روز همه ۱۰۰ میلیون یورو برنامه‌ریزی شده به فروش رسید و تامین مالی یک پروژه اقتصادی که نیازمند منابع ارزی بود، صورت گرفت.
کد خبر: ۱۴۳۴۸۳۳
نویسنده اصغر بالسینی | سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران

در گذشته اوراق قرضه برای بازار‌های خارجی منتشر می‌شد اما هم‌اکنون اولین اوراق مرابحه ارزی برای تامین مالی داخل منتشر شده‌است. اوراق قرضه با اوراق مرابحه ارزی متفاوت است. اوراق مرابحه ارزی داخلی است، به این معنا که منابع ارزی موجود در کشور که وارد چرخه اقتصادی نشدند با انتشار این اوراق وارد چرخه می‌شوند، همچنین با استفاده از اوراق مرابحه ارزی صادرکنندگانی که مازاد کوتاژ صادراتی دارند، می‌توانند منابع خود را وارد چرخه اقتصادی کنند.

یکی از مواردی که کشور از آن رنج می‌برد تحریم است و با وجود افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور شاهد نیاز ارزی برخی پروژه‌ها هستیم. در شرایط تحریم، تامین ارز از خارج با مشکلاتی مواجه است و از آن طرف نیز پروژ‌ه‌های مهم اقتصادی نیاز به منابع ارزی دارند که این مشکل به کمک اوراق مرابحه ارزی قابل حل است، چون این روش تامین مالی نقش قابل‌توجهی در تامین ارز بخشی از نیاز‌های یکی از پروژه‌های مهم زیست‌محیطی کشور تحت عنوان بیدبلند داشت. زمانی که فرآیند اوراق مرابحه ارزی از محل مازاد کوتاژ‌های صادرکنندگان انجام می‌شود، رفع تعهد ارزی صادرکنندگان نیز با اختلالی مواجه نمی‌شود، بنابراین بانک مرکزی می‌تواند به‌راحتی بر بازار ارز کنترل داشته باشد.

وضعیت کنترل بازار ارز از اواخر سال گذشته تغییر کرد و اکنون نیز شاهد پوست‌اندازی در بخش سرمایه‌گذاری هستیم. کنترل هزینه‌های ارزی یکی از اقدامات اصولی بانک مرکزی بود که از ابتدای امسال اجرا شد و توانست بازار را به صورت هدفمند کنترل کند. اکنون در بخش تامین مالی شرکت‌های بزرگ کشور که نیازمند ارز هستند نیز بانک مرکزی ورود کرده که به نظر می‌رسد در آینده نیز شاهد شکوفایی در این بخش باشیم. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها