تیرچه پیش تنیده چیست؟ معرفی کاربرد، مزایا و معایب استفاده

تیرچه پیش تنیده چیست

یک ساختمان همواره از جهات زیادی تحت فشار است و در این بین یکی از مهم‌ترین نیروهای وارده، نیروهای ناشی از بارهای کششی و فشاری هستند. این موضوع باعث شده تا برای افزایش مقاومت سازه در این شرایط، از المان‌های مختلفی استفاده شود که یکی از معروف‌ترین‌ و بهترین انواع، تیرچه پیش تنیده است. اجرای این المان می‌تواند مقاومت سازه را در برابر بار‌های اضافی و حتی حوادثی نظیر زلزله و طوفان به شکل چشم‌گیری افزایش دهد و اجرای آن هم برای نیروی متخصص کار سختی نیست.
کد خبر: ۱۴۲۲۴۹۲

تیرچه پیش تنیده چیست

اگر مشتاق به کسب اطلاعات بیشتر در این باره هستید، تا انتهای این نوشته همراه با بررسی اینکه تیرچه پیش تنیده چیست؟ معرفی، مزایا و کاربردهای آن همراه ما باشید.

تیرچه پیش تنیده چیست؟

تیرچه پیش تنیده یک سازه نوین در ساختمان‌سازی است که با بهره‌گیری از دانش مدرن معماری پیشنهاد شده است. در گذشته همواره یکی از مشکلات در ساختمان‌سازی استفاده از سازه‌هایی برای افزایش مقاومت در دهانه‌های بلند بود و برای ساخت چنین المانی به روش‌های سنتی وقت و انرژی زیادی می‌طلبید. این موضوع باعث شد تا تیرچه پیش تنیده که اجرای آن بسیار ساده‌تر، کم هزینه‌تر و سریع‌تر از روش‌های سنتی است توسط مهندسین پیشنهاد شود.

از نظر فنی، تیرچه پیش تنیده نوعی تیرچه بتنی از بتن آرمه است که در آن آرماتور‌های فولادی با یک‌سری مکانیزم‌های خاص کشیده شده است. به عبارت دیگر، تیرچه پیش تنیده ترکیبی از بتن و فولاد با مکانیزم خاص است که در برابر انواع بار‌های کششی و فشاری می‌تواند مقاوم باشد؛ امکانی که برای بتن‌های عادی و غیر مسلح وجود ندارد. این تیرچه‌ها معمولا با میلگرد سایز 8 ساخته می‌شوند و ازاین‌رو قیمت میلگرد سایز 8 بناب با سایر انواع میلگرد نیز در اجرای آنها موثر است.

کاربرد‌های تیرچه پیش تنیده

کاربرد کلی تیرچه پیش تنیده که مشخص است؛ افزایش مقاومت ساختمان در برابر بار‌های کششی. اما در این بین شاید فکر کنید تیرچه‌ها این کار را تنها در ساختمان‌ها انجام می‌دهند اما باید بگوییم که در اشتباه هستید و این المان‌ها در سازه‌های مختلفی به شکل‌های مختلفی به کار گرفته می‌شوند. در ادامه برخی از رایج‌ترین کاربرد‌های تیرچه از پیش تنیده بررس شده‌اند.

ساخت سقف‌ها و پل‌ها

سقف‌ها و پل‌ها سازه‌هایی هستند که در آنها به شدت نیاز به افزایش مقاومت کششی و فشاری وجود دارد. از طرفی محدودیتی از نظر ابعاد برای اجرای تیرچه پیش تنیده وجود ندارد و ازاین‌رو یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌روند.

آسمان خراش‌ها 

هر چه که تعداد طبقات یک ساختمان بلند‌تر باشد، توجه به ایمنی مهم‌تر می‌شود. ازاین‌رو تیرهای پیش تنیده برای افزایش مقاومت سازه در برابر بارهای ثقلی و افزایش پایداری کلی سازه به کار می‌روند. تیرچه پیش تنیده یکی از بهترین المان‌ها برای محافظت از آسمان خراش‌ها در برابر زلزله و طوفان است.

صنایع نفت و گاز 

سکوهای نفتی و گازی که اغلب در دریا ساخته می‌شوند معمولا با مشکلاتی نظیر طوفان و نیروی آب تهدید می‌شوند. ازاین‌رو برای افزایش استحکام سازه می‌توان از تیرچه‌های پیش تنیده استفاده کرد.

این تیرچه‌ها از طول عمر بالایی برخوردارند و تماس با مواد خورنده و نرخ فرسایش بالا به واسطه رطوبت که در دریا‌ها و اقیانوس‌ها وجود دارد نمی‌تواند مشکلی برای این سازه‌های مستحکم به وجود بیاورد.

کاربرد‌های تیرچه پیش تنیده

مزایا و معایب تیرچه‌های از پیش تنیده

مزایا و معایب تیرچه پیش تنیده موضوعی است که باید حتما پیش از اجرای این سازه‌ها در نظر داشته باشید چرا که ممکن است برای کاربری‌ای که شما مد نظر دارید، گزینه‌های مناسبی نباشند. ازاین‌رو در ادامه برخی از مزایا و معایب این تیرچه‌ها را بررسی کرده‌ایم.

مقاومت بالا در برابر بارهای فشاری و کششی 

دلیل اصلی استفاده از تیرچه پیش تنیده که قبل‌تر هم به آن اشاره کردیم، مقاومت بالا در برابر بار‌های فشاری و کششی است. به صورت کلی، بتن در حالت عادی مقاومت بسیار پایینی در برابر بار‌های فشاری و کششی دارد اما در صورتی‌که با استفاده از آرماتورها به شکل مناسبی مسلح شود، می‌تواند بار‌های فشاری و کششی را تا حد زیادی تحمل کند.

افزایش ظرفیت باربری و کاهش انحنا 

در صورتی‌که یک سازه در برابر بار‌های فشاری مقاوم شود، یعنی ظرفیت باربری سازه به شکل کلی بالاتر رفته و ازاین‌رو انحنای آن در برابر بارها کاهش پیدا می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که روابط مشخصی برای بررسی این موضوع وجود دارند حداکثر وزن قابل تحمل سازه بر اساس مشخصات آن را باید به شکل درست بررسی کنید.

ارائه امکان طراحی سازه‌های بلند و پیچیده 

تا پیش از استفاده از تیرچه پیش تنیده، ساخت ساختمان‌های پیچیده و آسمان‌خراش کار خیلی سختی بود چرا که همواره نگرانی‌های زیادی برای مقاومت سازه وجود داشت. اما با استفاده از این المان، دست مهندسین برای اجرای ساختمان‌های پیچیده و بلند بسیار باز‌تر شده و می‌توانند مقاومت سازه را در سخت‌ترین شرایط و حتی در مکان‌های زلزله خیز هم تامین کنند.

افزایش مقاومت در برابر زلزله و رانش خاک 

موضوع دیگری که پیشتر بارها به آن اشاره شد و باید در نظر داشته باشید، مقاومت بالای ساختمان‌های دارای تیرچه پیش تنیده در برابر زلزله و رانش خاک است. البته که مقاومت سازه در برابر زلزله به عوامل مختلفی بستگی دارد اما اجرای این المان می‌تواند تا حدود زیادی شرایط را ایمن‌تر کند.

هزینه اجرایی بالا 

این مورد که از معایب تیرچه پیش تنیده به حساب می‌رود، هزینه اجرای بالاتر نسبت به سازه‌های بتنی عادی است. از آنجا که در اجرای این سازه‌ها از انواع میلگرد هم استفاده می‌شود، باید علاوه بر بتن، قیمت میلگرد ۸ یا هر سایز دیگری از میلگرد نیز تاثیر دارد.

نیاز به مهندسی دقیق در طراحی و اجرا 

طراحی و اجرای تیرچه پیش تنیده، امری کاملا مهندسی‌شده و نیازمند دقت و محاسبات اصولی است. اگر این المان‌ها به شکل نادرست در ساختمان قرار بگیرند، نه‌تنها مقاومت سازه را افزایش نمی‌دهند، بلکه حتی می‌توانند خود به عنوان یک بار اضافه عمل کرده و آسیب‌پذیری سازه را نیز بالاتر ببرند.

محدودیت در تغییرات و تعمیرات بعدی 

یکی از مهم‌ترین معایب تیرچه پیش تنیده، این است که بعد از اجرا، اعمال تغییرات و یا تعمیرات کار بسیار سختی خواهد بود. حتی در بعضی مواقع اگر المان در برابر عواملی مانند زلزله آسیب ببیند، باید به شکل کلی تخریب شده و دوباره از نو ساخته شود. این مشکل به واسطه فرایند اجرای پیچیده و همچنین پیچیده بودن ساختار این نوع تیرچه‌ها است و به دلیل همین تغییر ناپذیری بعد از اجرا، توصیه می‌شود اجرای آن را حتما به نیروی متخصص بسپارید تا مشکلی پیش نیاید.

نکات مهم در اجرای تیرچه پیش تنیده

اجرای تیرچه پیش تنیده خود بحثی جدا است و بررسی آن در این نوشته نمی‌گنجد. اما به صورت کلی، یک‌سری نکات مهم در اجرای این المان وجود دارد که در هر شرایطی باید به آنها توجه شود. برخی از این موارد عبارت‌اند از:

  • استفاده محصولات با کیفیت و مرغوب
  • توجه به استاندارد‌ها و مقررات قانونی در این باره
  • بهره‌گیری از نیروی متخصص هم در طراحی و هم در اجرا
  • توجه به نوع، سایز و مکانیزم میلگرد‌های موجود در تیرچه‌ها

اجرای تیرچه پیش تنیده

کلام آخر

برای اینکه بتوان یک ساختمان را در برابر عوامل مختلف، مخصوصا بار‌های جانبی مقاوم کرد، راه‌ها و المان‌های مختلفی وجود دارند و بهترین المان برای افزایش مقاومت سازه در برابر بار‌های فشاری و کششی، تیرچه پیش تنیده است.

این المان‌ها برای مدت زمان زیادی نیست که به بازار آمده‌اند اما در همین زمان کوتاه به واسطه عملکرد مناسب خود توانسته‌اند جایگاه خوبی را در صنعت ساختمان به دست آورند و ازاین‌رو ما در این نوشته کوشیدیم تا جزئیات مختلف این المان را بررسی کنیم. 

همانطور که پیشتر گفته شد، برای ساخت تیرچه پیش تنیده نیاز به میلگرد با کیفیت دارید و در این شرایط، پیشنهاد ما برای شما خرید از آیرومارت است. آیرومارت یکی از بزرگ‌ترین بازرگانی‌های مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی در ایران است که تمامی محصولات خود را از تولید کنندگان معتبر سراسر کشور تامین کرده و بدون واسطه با خدماتی نظیر قیمت رقابتی و همچنین مشاوره رایگان فعالان صنعت آهن به مشتریان ارائه می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی قیمت محصولات مختلف نظیر قیمت میلگرد آناهیتا گیلان امروز و هر محصول دیگری، تنها کافی است که به سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 02145306 تماس بگیرید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها