معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین

واکسیناسیون ۵۶ قلاده سگ صاحب دار در قزوین

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: تعداد ۵۶ قلاده سگ صاحب دار در شعاع ۱۰ کیلومتری کانون علیه بیماری هاری واکسینه شدند.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: تعداد ۵۶ قلاده سگ صاحب دار در شعاع ۱۰ کیلومتری کانون علیه بیماری هاری واکسینه شدند.
کد خبر: ۱۴۲۱۸۷۱
مهرداد نوری- جام جم آنلاین قزوین: دکتر امیر جوادی ،معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: پیرو گزارش گزش یک قلاده کفتار در یکی از روستا‌های شهرستان قزوین بلافاصله با هماهنگی محیط زیست و مرکز بهداشت شهرستان نسبت به بررسی موضوع اقدام و نمونه برداری از لاشه صورت پذیرفت، پس از اعلام نتیجه مثبت بیماری هاری مکاتبه با فرمانداری، محیط زیست و مرکز بهداشت انجام شد و اقدامات پایش و مراقبت فعال در کانون و اطراف کانون هاری در دستور کار قرار گرفت. دکتر جوادی افزود: تعداد ۵۶ قلاده سگ صاحبدار در شعاع ۱۰ کیلومتری کانون علیه این بیماری واکسینه شدند. وی اضافه کرد: همچنین مکاتبه با داروخانه ها، مراکز مایه کوبی و کلینسین‌های شاغل در بخش خصوصی و آگاهی بخشی در صورت مواجهه با موارد مشکوک به بیماری و متعاقبا گزارش موارد مشکوک به اداره دامپزشکی شهرستان صورت پذیرفت. دکتر جوادی اذعان داشت: هاری بیماری حاد و کشنده ویروسی سیستم مرکزی است که مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده و انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار به طور تصادفی و غالباً از طریق گزش به آن مبتلا می‌شوند. وی افزود: اهمیت بیماری به دلیل میزان کشندگی بالا (صد درصد) به طوری که پس از ظهور علائم بالینی چه در انسان و چه در حیوان متاسفانه درمان پذیر نبوده و بیمار محکوم به مرگ خواهد بود و راه‌های سرایت بیماری از طریق گزش که اصلی‌ترین روش می‌باشد (درگربه سانان از طریق کشیدن پنجه نیز ممکن است). معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: بیماری هاری از راه پوست سالم قابل سرایت نیست، ولی اگر کوچکترین خراش یا زخمی در جلد وجود داشته باشد
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها