یک باغ خاطره با گلدان شمعدانی
چگونه از گیاه شمعدانی مراقبت کنیم؟

یک باغ خاطره با گلدان شمعدانی

آشنایی با روش‌های نگهداری از گل کاغذی

این کاغذی چشمنواز

رنگ صورتی‌اش از همه مشهورتر است اما در رنگ‌های مختلفی وجود دارد. گل کاغذی گیاهی است که گل‌هایش شبیه گل‌های کاغذی است و به همین دلیل به این نام شناخته می‌شود.
رنگ صورتی‌اش از همه مشهورتر است اما در رنگ‌های مختلفی وجود دارد. گل کاغذی گیاهی است که گل‌هایش شبیه گل‌های کاغذی است و به همین دلیل به این نام شناخته می‌شود.
کد خبر: ۱۴۱۲۷۵۶
نویسنده مریم احمدی - خبرنگار چاردیواری

این گل زیبا، هم در آپارتمان به صورت گلدانی نگهداری می‌شود و هم در فضای سبز باغچه‌ها و محیط باز به صورت یک درختچه رونده و رو به بالا به صورت دیواری قابل کشت است. گل کاغذی بسیار مناسب برای ساخت بونسای می‌باشد و با هرس و سیم‌بندی می‌توان آن را به بونسایی زیبا تبدیل کرد. زادگاه گل کاغذی مناطق گرمسیری است در این مکان‌ها به عنوان گل بیرونی محسوب می‌شود، ولی در مناطق سردسیری باید داخل گلخانه یا منزل نگهداری شده و از یخ‌زدگی گیاه جلوگیری شود.

نور
این گیاه برای رشد خوب و از همه مهم‌تر برای گلدهی به نور زیاد و حداقل پنج ساعت آفتاب مستقیم در روز نیاز دارد و در منزل نزدیک پنجره جنوبی جای مناسبی برای این گیاه است گیاهان رشد کرده در سایه و نور کم دارای رشد علفی زیاد و گلدهی کم می‌شود، این گیاه به ۴۰۰۰ فوت کندل نور نیاز دارد.

رطوبت
هوای گرم خشک را ترجیح می‌دهد ولی رطوبت محیط برای گیاه کافی است.
نحوه کوددهی گل کاغذی: سیستم ریشه‌ای این گیاه ضعیف است بنابراین برای تقویت ریشه‌های این گل از کودهای کامل شامل عناصر میکرو مثل آهن می‌توان استفاده کرد همچنین برای گلدهی بهتر از کودهای فسفر و کود کریستالون آبی! در فصل رشد استفاده کرد. به یاد داشته باشید کوددهی زیاد از کود کامل و کودهای نیتروژن‌دار باعث به تاخیر افتادن گلدهی می‌شود.

آبیاری
بین دو آبیاری باید حتما خاک خشک شود وگرنه رشد رویشی زیاد شده و گل نمی‌دهد همچنین آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه‌های ظریف این گل می‌شود این گیاه به خشکی مقاوم است و هفته‌ای یکبار البته با توجه به میزان باد و گرما، آبیاری برای این گیاه کافی است.

دما
به سرما حساس بوده و در مناطق با سرمای زیر صفر درجه باید در زمستان به گلخانه منتقل شود. در ایران در مناطق گرمسیری جنوب در فضای سبز به خوبی قابل استفاده است و در مناطق سردتر از جمله شیراز در فصل گرم در فضای آزاد رشد مطلوبی دارد و در زمستان‌های سرد بهتر است به محل مناسب منتقل شود. درجه حرارت ۳۷ درجه سانتیگراد در طول روز و ۱۵‌درجه سانتیگراد در شب‌هنگام برای این گیاه مناسب است و در خارج از این طیف دمایی گیاه رشد خوبی ندارد.

خاک
در هر خاکی رشد می‌کند ولی به خاک اسیدی با زهکشی عالی و سبک نیاز دارد، در خاک سنگین و قلیایی گلدهی خوبی ندارد.

هرس
از آنجا که گلها روی شاخه‌های سال جاری تشکیل می‌شوند، بنابراین بعد از هر گلدهی هرس شاخه‌ها باعث افزایش گلدهی برای سال بعد می‌شود. (به علت افزایش تصاعدی شاخه‌های سال جاری). گل کاغذی برای این که خوش فرم باقی بماند، نیاز به هرس مرتب دارد. در مورد مقدار و چگونگی ‌هرس مواظب باشید و حواستان باشد که گل‌های این گیاه بر روی شاخه‌های بلندشان تشکیل می‌شود، پس هرس زیاد این شاخه‌ها به معنی داشتن گل‌ کمتر در طول فصل است. بهتر این است که گیاه را در پاییز هرس کنید تا برای رشد جدید در بهار فصل بعد آماده شود و گل‌های بیشتری بدهد.

تکثیر
گل کاغذی از طریق قلمه، خواباندن زمینی یا هوایی و کوپیوند (پیوند جوانه) قابل افزایش است. در حالت عادی قلمه‌های چوب سخت برگ‌دار که ضخامت آن به اندازه یک مداد باشد، به طول ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر استفاده می‌شود. وضعیت ریشه دهی قلمه‌ها بستگی به رقم دارد به طوری که بعضی ارقام به سختی ریشه می‌دهند.بهترین زمان برای تکثیر این گیاه از اواسط بهار تا اوایل تابستان است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها