قهرمان کوچولوی زندگی‌بخش

قهرمان زندگی بخش، این بار یک پسر هفت ساله کوچولو است که به دلیل تشنج از دنیا رفت. با اینکه پدر و مادرش هیچ اجباری نداشتند که اعضای بدن او را اهدا کنند، اما این احساس که با اهدای اعضای بدن پسرک‌شان می‌توانند جان کودک یا فرد دیگری را نجات دهند باعث شد تا کلیه‌ها و کبد او را ببخشند.
قهرمان زندگی بخش، این بار یک پسر هفت ساله کوچولو است که به دلیل تشنج از دنیا رفت. با اینکه پدر و مادرش هیچ اجباری نداشتند که اعضای بدن او را اهدا کنند، اما این احساس که با اهدای اعضای بدن پسرک‌شان می‌توانند جان کودک یا فرد دیگری را نجات دهند باعث شد تا کلیه‌ها و کبد او را ببخشند.
کد خبر: ۱۴۱۲۰۷۰
نویسنده لیلا حسین‌زاده - تپش

طاها از زمانی که به دنیا آمد، با مشکلات مغزی مواجه بود و طبق تجویز پزشک دارو مصرف می‌کرد، اما هرچه می‌گذشت، مشکلات او بیشتر می‌شد. ۱۱خرداد امسال بود که طاها دوباره تشنج‌کرد. آن روز پدر به محل کار رفته بود و مادر و برادرانش در خانه بودند. با بدحال شدن طاها، مادر با پدر تماس‌گرفت و موضوع را به او اطلاع داد. پدر هم چون محل کارش نزدیک بود، به سرعت به خانه برگشت و همان موقع آمبولانس هم آمد و طاها را به بیمارستان امام حسین(ع) محمدشهر کرج منتقل کردند. به گفته یکی از بستگان نزدیک طاها، پسر کوچولو به توصیه پزشکان بعد از دو ساعت به بیمارستان باهنر کرج منتقل شد. چهار روز و چهار شب در بیمارستان بستری بود و در این مدت، پدر و مادر طاها ثانیه شماری می‌کردند تا پسرک‌شان چشم‌هایش را باز کند و دوباره به زندگی لبخند بزند، اما انتظار بی‌فایده بود. پزشکان که با انجام آزمایش‌های مختلف یقین پیدا کرده بودند طاها مرگ مغزی شده، به خانواده‌اش گفتند قلب او فقط با دستگاه زنده است و اگر در همین وضعیت بماند، تا ۱۰روز دیگر قلبش هم از کار می‌افتد. پدر و مادر بعد از شنیدن این جملات به پزشکان گفتند هرکاری لازم است برای زنده ماندن طاها انجام می‌دهند. اگر با پرداخت پول بیشتر می‌توان طاها را دوباره به زندگی برگرداند، حاضر هستند هر چقدر لازم است پرداخت کنند. پزشک معالج در پاسخ به آن‌ها گفت اصلا بحث پول نیست و اگر شرایط جسمی طاها اجازه می‌داد، کادر درمان هر کاری برای زنده نگه داشتن او انجام می‌دادند، اما مشکل اینجاست که هیچ امیدی به زنده ماندن او نیست. صحبت‌هایشان که به این جا رسید، پزشک ادامه داد شما دو راه دارید. اول اینکه طاها با همین دستگاه پزشکی روی تخت بماند و ۱۰روز دیگر خود به خود از دنیا می‌رود یا اینکه اعضای بدنش را به بیماران نیازمند اهدا کنید، اما تصمیم‌گیرنده نهایی خودتان هستید و هر طور صلاح می‌دانید، عمل کنید.پدر اهدای اعضای بدن فرزندش را پذیرفت، اما مادر دلش راضی نمی‌شد و نمی‌توانست از پسرش دل بکند. فامیل طاها می‌گوید با مادر طاها صحبت کردند و گفتند اهدای اعضای بدن طاها به بیماران دیگر کمک می‌کند تا از مرگ نجات پیدا کنند و زنده بمانند. مادر هم با شنیدن این جملات به فکر فرو رفت. بین دو راهی انتخاب جسم بی‌جان پسر و بخشش اعضای بدنش، سرانجام عقل به احساس‌اش غلبه کرد و او هم رضایت داد تا اعضای بدن پسرکش اهدا شود. بعد از اعلام رضایت خانواده؛ طاها به بیمارستان سینا منتقل و کبد و دو کلیه‌اش اهدا شد. فامیل طاها از ما می‌خواهد هیچ اسم و رسم و عکسی از او و طاها منتشر نکنیم. وقتی دلیلش را می‌پرسیم می‌گوید ما از اتباع خارجی هستیم و متاسفانه در کشور ما فرهنگ اهدای عضو هنوز جا نیفتاده است و مردم به چشم دیگری به این موضوع نگاه می‌کنند. اگر اسم و عکس ما را منتشر کنید، برخی هموطنان‌مان ما را با حرف و حدیث آزار می‌دهند و می‌گویند فرزندمان را سلاخی کردیم و اعضای بدنش را فروختیم. ما هم نمی‌خواهیم این اتفاق بیفتد و پدر و مادرش هم داغ فرزند را تحمل کنند و هم آزار روحی و زبانی ببینند. می‌دانیم که اهدای عضو ثواب زیادی دارد و ثواب این کار به روح طاها هم می‌رسد. از تصمیمی که گرفته‌ایم، دفاع می‌کنیم و امیدوارم روزی برسد که هموطنان ما هم مثل ایرانی‌هایی که کارت اهدای عضو پر کردند یا اعضای بدن بیمار مرگ مغزی‌شان را بخشیدند، به این فرهنگ برسند که اهدای عضو هیچ ارتباطی با فروختن فرزند ندارد و یک اقدام انسانی است.

شرایط پیوند عضو اتباع
پیوند عضو اتباع خارجی در ایران ممنوع است، مگر در موارد خاصی که دهنده و گیرنده نسبت فامیلی داشته باشند که در این صورت بعد از استعلام از سفارت مربوطه، اجازه پیوند توسط معاونت درمان وزارت بهداشت صادر می شود. بر همین اساس در سال ۱۳۹۵ اتباع افغان در این حوزه مجزا شدند و مشروط به اینکه دهنده نیز افغان باشد و هر دو طرف مدارک شناسایی معتبر داشته باشند، اجازه پیوند به آنها در ایران داده می شود. در حال حاضر تمام مراجعان برای پیوند عضو در ایران که دارای تبعیت غیرایرانی هستند، از طرف سفارت کشور مربوطه و نیز پلیس بین الملل جهت پیگیری روند درمان، استعلام و احراز هویت می‌شوند و سپس برای انجام پیوند عضو در مورد تصمیم‌گیری می شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها