چگونه تخم‌مرغ تازه از کهنه را تشخیص دهیم؟

این تخم‌مرغ‌ها تازه نیست

تخم‌مرغ از جمله پروتئین‌های نسبتا ارزانی است که به نوعی قوت غالب مردم به شمار می‌رود و بیشتر ما در طول هفته لااقل یکی دو بار تخم‌مرغ مصرف می‌کنیم.
تخم‌مرغ از جمله پروتئین‌های نسبتا ارزانی است که به نوعی قوت غالب مردم به شمار می‌رود و بیشتر ما در طول هفته لااقل یکی دو بار تخم‌مرغ مصرف می‌کنیم.
کد خبر: ۱۴۱۱۷۰۳
نویسنده لیلا ونکی - خبرنگار چاردیواری

این ماده غذایی در تهیه انواع غذاها مانند کیک‌ و کوکو هم کاربرد دارد، خلاصه یکی از پراستفاده‌ترین محصولات پروتئینی به شمار می‌آید که از قضا قیمت مناسبی هم دارد اما این ماده پروتئینی اگر درست نگهداری نشود یا کهنه باشد، می‌تواند فاسد و غیرقابل استفاده شود. از سوی دیگر ممکن است شما از یک بازار محلی تخم‌مرغ تهیه کنید و روی آن برچسب تاریخ تولید و انقضا وجود نداشته باشد اما راهکارهایی وجود دارد که به‌وسیله آن، می‌توانید تخم‌مرغ تازه از کهنه را تشخیص دهید. شناسایی تخم‌مرغ تازه و سالم به هنگام خرید، شاید سخت به نظر آید اما با درنظر گرفتن برخی موارد می‌توان تا حدودی از تازه بودن تخم‌مرغ اطمینان حاصل کرد. سفت بودن پوسته تخم‌مرغ و نداشتن هیچ‌گونه لکی بر روی آن، یکی از راه‌های تشخیص تخم‌مرغ سالم است. همچنین از خرید تخم‌مرغ‌های که دارای شکستگی، سوراخ یا خراش کوچک هستند، خودداری نمایید. زیرا پوسته تخم‌مرغ مانع از نفوذ میکروب و باکتری‌ها به داخل تخم‌مرغ می‌شود و چنانچه این سد محافظ آسیب بببیند، احتمال فاسد شدن تخم‌مرغ بسیار زیاد است. علاوه‌بر آن، با آسیب تخم‌مرغ و ورود برخی از میکروب‌ها به زرده تخم‌مرغ، ممکن است لکه‌هایی روی پوست آن ایجاد شود. با توجه به تغییر رنگ و بوی تخم‌مرغ، همچنین تغییرات ذره و سفیده آن، می‌توان به‌تازگی و سالم بودن تخم‌مرغ پی برد، که در ادامه با هر یک از این موارد بیشتر آشنا خواهید شد.

تشخیص تازگی تخم‌مرغ از زرده
زرده تخم‌مرغ توسط لکه یا ماده‌ای به نام چالازا که سفیدرنگ، منعطف و چسبنده است، احاطه می‌شود. این ماده موجب می‌شود تا زرده در مرکز تخم‌مرغ و در داخل سفیده قرار بگیرد. در نتیجه به هنگام شکستن تخم‌مرغ تازه و سالم، به‌راحتی می‌توان چالازا را در اطراف زرده آن مشاهده کرد و چنانچه حجم این ماده زیاد باشد، تخم‌مرغ خریداری‌شده تازه است. علاوه‌بر این موارد، زرده تخم‌مرغ بیش از حد نباید شل باشد. همچنین زمانی که ظرف حاوی تخم‌مرغ را تکان می‌دهید، در صورتی که به‌راحتی سفیده و زرده با هم مخلوط گرد‌د، مشخص می‌شود تخم‌مرغ تازه نیست.

آزمایش تخم‌مرغ
با استفاده از یک آزمایش به‌راحتی می‌توان از تازه بودن تخم‌مرغ اطمینان پیدا کرد. برای انجام این آزمایش باید درون لیوانی آب بریزید و به آهستگی تخم‌مرغ را داخل لیوان حاوی آب بگذارید. در این صورت سه حالت اتفاق خواهد افتاد، که به شرح زیر است.
۱- تخم‌مرغ روی آب می‌ماند، در این حالت تخم‌مرغ فاسد می‌باشد و باید از مصرف آن خودداری شود.
۲- تخم‌مرغ داخل آب فرومی‌رود و به حالت مایل می‌ایستد، در این حالت تخم‌مرغ تازه است و مدت تولید آن کمتر از یک هفته است.
۳- تخم‌مرغ به شکل عمودی و به سمت باریک تخم‌مرغ در ته لیوان قرار می‌گیرد، که در این حالت از تاریخ تولید تخم‌مرغ حدودا سه هفته گذشته است.
مقدار ارتفاع آب درون لیوان باید دو برابر طول(ارتفاع) تخم‌مرغ باشد و این‌که پیش از انجام آزمایش باید، دمای تخم‌مرغ با دمای محیط یکسان باشد.

تشخیص تخم‌مرغ سالم از سفیده
تخم‌مرغی سالم و تازه است، که سفیده آن به‌راحتی قابل جدا شدن نباشد و چنانچه تخم‌مرغ فاسد یا کهنه باشد، سفیده همچون آب روان است و در صورتی که آن را داخل بشقاب بریزید، سریع پخش می‌شود. در صورتی که تخم‌مرغ بوی نامطبوع و ناخوشایندی داشته باشد، حتی پیش از آن که آن را بشکنید، به احتمال زیاد فاسد شده است و باید آن را دور انداخت.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها