در نشست بررسی چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

متولی اقتصاد دانش‌بنیان در اصفهان مشخص شود

در نشست بررسی چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان که در اتاق بازرگانی اصفهان و با حضور نماینده شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، بر لزوم مشخص شدن متولی اصلی اقتصاد دانش‌بنیان در استان تأکید شد.
کد خبر: ۱۴۱۰۵۹۱

جام جم آنلاین اصفهان؛ رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان در نشست بررسی چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان با اشاره به دغدغه اتاق دهم درباره حوزه دانش‌بنیان اظهار داشت: یکی از وظایف اتاق‌های بازرگانی در سراسر دنیا توسعه صادرات، برقراری ارتباط میان شهرهای کشور و همچنین ارتباط با شهرهای دنیا است.
راه‌اندازی دفاتر اتاق بازرگانی اصفهان در پنج کشور دنیا
امیر کشانی همچنین از راه‌اندازی دفاتر اتاق بازرگانی اصفهان در کشورهای عمان، ترکیه، ارمنستان، عراق و روسیه ظرف چند ماه آینده و با هدف توسعه روابط تجاری بین‌المللی خبر داد.
وی افزود: اتاق بازرگانی به عنوان نهادی که فرصت ارتباط با دنیا خارج از مراودات معمول بین‌المللی را دارد، ظرفیت‌های خوبی برای دعوت از هیئت‌های تجاری در اختیار دارد و باید از این فرصت به خوبی بهره برد تا سفر هیئت‌های تجاری به اصفهان همراه با نتیجه مطلوب باشد.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با ابراز نگرانی از پمپاژ ناامیدی در میان جوانان گفت: همه ما باید امیدآفرینی در فضای اقتصادی شهر و کشور را در دستور کار خود قرار دهیم تا همان‌طور که مقام معظم رهبری همواره تأکید فرموده‌اند، صدای ملت ایران، صدای قدرت و مقاومت باشد. امیدوارم بتوانیم اصفهان را در این زمینه به الگویی در کشور تبدیل کنیم.
کشانی با اشاره به بیکاری 28 درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در استان بیان کرد: این در حالی است که متوسط نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در کشور 15 درصد است. این نشان می‌دهد در جذب تحصیل‌کردگان استان مشکل داریم و باید به کار دانشی با خلق ارزش افزوده بپردازیم.
عدم اجرای قانون، چالش‌ اقتصاد دانش‌بنیان
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را می‌توان در سه حوزه دسته‌بندی کرد، گفت: بخشی از چالش‌های این حوزه به عدم اجرای قوانین موجود برمی‌گردد که لازم است انجمن دانش‌بنیان استان فهرستی از این قوانین را تهیه و به ما ارائه کند.
وی رفع بخش دیگری از این چالش‌ها‌ را منوط به تشکیل جلساتی با مسئولان و متولیان این حوزه دانست و افزود: همچنین شاید برای رفع بخش سوم چالش‌ها به وضع قوانین جدید یا اصلاح قوانین موجود نیاز باشد که از انجمن دانش‌بنیان استان درخواست دارم پیشنهادات خود در این زمینه را به نمایندگان استان منعکس کند.
همچنین وحید فولادگر، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه بنگاه‌های اقتصادی بزرگ کشور باید با خرید تکنولوژی از شرکت‌های دانش‌بنیان به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند، افزود: شرکت‌های ایرانی از توان مهندسی بالایی برخوردار هستند، اما متأسفانه شاهد هستیم شرکت‌های بزرگ کشور خرید تولیدات خارجی را به خرید تکنولوژی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ترجیح می‌دهند.
کارخانه فناوری در شهر اصفهان ایجاد شود
محمدرضا گل احمد، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی نیز بر ایجاد کارخانه فناوری در مرکز شهر اصفهان تأکید کرد و محل کارخانه ریسباف را مکان مناسبی برای ایجاد آن دانست.
سهم ناچیز اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد کشور
در ادامه فرید نجات‌بخش، رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان تنها 1.5 تا 2 درصد اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد، گفت: مهم‌ترین مانع در مسیر افزایش این سهم، قوانین بسیاری است که مصوب شده اما اجرا نمی‌شود.
وی قانون جهش دانش‌بنیان یا قانون پیوست فناوری را نمونه‌ای از این قوانین دانست و ادامه داد: هم‌اکنون در تمام صنایع با فرسودگی خطوط تولید مواجه هستیم و صنعت ایران به‌طور متوسط 40 درصد از صنعت دنیا عقب است.
نجات‌بخش با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان باید نتایج حاصل از پژوهش و کار علمی در دانشگاه‌ها را به دست صنعت برسانند، تصریح کرد: کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان باید در اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل شود و از طرف دیگر باید بر اجرای قوانین مصوب در این حوزه نظارت شود.
لزوم تشکیل هلدینگ‌های دانش‌بنیان در کشور، اعطای تسهیلات در حوزه بیمه و مالیات به شرکت‌های دانش‌بنیان، تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی برای صادرات تولیدات دانش‌بنیان، جلوگیری از واردات محصولاتی که در داخل تولید می‌شوند، سپردن حوزه دانش‌بنیان استان به متولی مشخص و تعیین وظایف و حدود اختیارات شهرک علمی و تحقیقاتی و تأکید بر رسالت حمایتی این شهرک از شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر مباحث مطرح‌شده در این نشست بود.

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها