سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران:

غرب برای حفظ پهلوی همه کار کرد

عباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران گفت: سلسله‌های قبل از پهلوی هرکدام با اراده بخشی از مردم روی کار آمدند. مثلا قاجار با اراده بخشی از مردم شکل گرفت. انگلیس خیلی تلاش کرد تا قاجار را در ایران مضمحل کند اما نتوانست. برعکس، شکل‌گیری سلطنت پهلوی با اراده بیگانه اتفاق افتاد.
کد خبر: ۱۳۹۵۷۵۹

سلطنت‌طلب‌ها این ادعا را دارند که رفتن رضاشاه از کشور نیز با زور خارجی بود درحالی‌که این ادعا درست نیست چون خود رضاشاه با تمایل شخصی و همچنین اراده انگلیس قدرت را تحویل داد و از ایران خارج شد.
وی افزود: اگر پادشاهی با اراده ملی روی کار بیاید قطعا حاکمیتش با اراده بیگانه سرنگون نمی‌شود. درباره محمدرضاشاه‌پهلوی هم این ادعا وجود دارد که او به‌دلیل تصمیم درباره قیمت نفت با اراده بیگانه سرنگون شد.

یعنی بیگانه می‌خواست او را ببرد و برد. درواقع خود کسانی که این ادعا را مطرح می‌کنند، به این واقعیت اذعان دارند که محمدرضاشاه را بیگانه آورد و بیگانه هم او را برد، چون وقتی قدرتی براساس اراده ملی شکل بگیرد، با اراده بیگانه تضعیف نمی‌شود. مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران درباره شبهه خیانت انگلیس و آمریکا به رژیم پهلوی بیان کرد: آنها نه‌تنها خیانت نکردند بلکه تمام تلاش خود را برای حفظ سلطنت محمدرضاشاه به‌کارگرفتند اما این محمدرضاشاه بود که از ترس قیام ملت برای فرار از ایران دقیقه‌شماری می‌کرد.

وی در گفت‌وگو با برنامه جام انقلاب افزود: آمریکایی‌ها هایزر را به تهران فرستادند و او به شاه گفت بهتر است از کشور خارج نشود و به‌جای آن در شهری مثل بندرعباس اقامت کند تا اوضاع کشور آرام شود، دلیل این توصیه هم این بود که فرماندهان ارتش از شاه حرف‌شنوی داشتند و بدون حضور شاه در کشور آنها نمی‌توانستند به جمع‌بندی برسند اما شاه قبول نکرد.

او از بیماری خودش مطلع بود و می‌خواست به نفع پسرش کنار برود و غرب نیز برای حفظ رژیم پهلوی همه کار کرد. وی ادامه داد: زمانی که امام در فرانسه بود، غربی‌ها در قالب یک گفت‌وگوی رسانه‌ای امام را تهدید به ترور و کودتا می‌کنند، به این صورت که خبرنگار از امام می‌پرسد: «احتمال ترور و کودتا است، با وجود این نظر شما چیست؟»، منظور از کودتا هم این بود که میلیون‌ها نفر احتمالا در مسیر پیروزی انقلاب کشته خواهند شد. درواقع غربی‌ها تلاش کردند تا تحت تأثیر این تهدیدها امام به ابقای سلطنت پهلوی رضایت دهد اما امام با وجود این به حرکت خود در مسیر پیروزی انقلاب ادامه داد. سلیمی‌نمین گفت: حتی کودتای نظامی نیز در روز ۲۱ بهمن به اجرا درآمد وقتی ارتش ساعات حکومت نظامی را افزایش داد اما در مقابل امام در پیامی از مردم خواست حکومت نظامی را بشکنند و به خیابان بیایند. این‌طور شد که کودتا شکست خورد و انقلاب پیروز شد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها