خطر کند شدن گردش سرمایه در تولید
«جام‌جم» تبعات کاهش سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی را بررسی می‌کند

خطر کند شدن گردش سرمایه در تولید

نقش قرض الحسنه در افزایش قدرت مانور اقتصادی کشور

تشریح نظام مالی یک کشور، در گروی مشخص بودن ورودی و خروجی و مکانیسم گردش سرمایه در این ساختار می باشد.
کد خبر: ۱۳۸۵۶۸۱

مشخص نبودن ورود و خروجی سرمایه به یک ساختار ،می تواند تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله متغیر بودن سود بانکی و حتی پیچیدگی  معاملات عرفی در بازار  صورت گیرد. اگر گردش سرمایه و اعتبار در یک ساختار بر مبنای قرض الحسنه و به دور از سودهای ربوی تنظیم و مهم تر از آن، تثبیت شود، ورودی و خروجی پول در آن مشخص خواهد بود. همین مسئله، قدرت مانور و پیش بینی آینده را در آن ساختار افزایش قدرت داد.

موضوع دیگری که ثمره تثبیت فرهنگ قرض الحسنه می باشد، نیازسنجی واقعی مخاطبان و مشتریان می باشد. در اختصاص تسهیلات و گردش اعتبارات بر مبنای قرض الحسنه، نیاز افراد ( چه وام گیرنده و چه وام دهنده) به صورت واقعی تری نسبت به موارد دیگر احصاء خواهد شد که دلیل آن یکی جنبه فرهنگی و اخلافی موضوع و دیگری،افزایش قدرت بازپرداخت مشتریان از طریق کاهش شدید سود اقساط می باشد.

مطابق وعده الهی، سنت قرض الحسنه منجر به برکت مال و عدم ایجاد شبهه در مال می شود .با این حال  فواید تثبیت فرهنگ قرض الحسنه در یک ساختار اقتصادی و اعتباری، محصور به حوزه اخلاقی و دینی نمی شود.

نیازسنجی واقعی افراد بر پایه معاملات قرض الحسنه، به طور طبیعی از بروز فساد مالی نیز چه به صورت گسترده و چه محدود پیشگیری می کند. بدیهی است که در چنین ساختاری «هم افزایی» جای «واگرایی» را می گیرد و افراد و سازمانها و مشتریان حقوقی و حقوقی جملگی به حلقه های یک زنجیره  واحد تبدیل خواهند شد.

شناسایی قرض الحسنه به عنوان یک موهبت الهی بزرگ و یک ظرفیت اقتصادی فرصت ساز، باید در ساختار بانکی کشور ما مورد توجه قرار گیرد. فراموش نکنیم که تثبیت این فرهنگ در گام نخست  نیاز به فرهنگ سازی موثر خواهد داشت.

این فرهنگ سازی نه فقط توسط دولت و نهادهای مربوطه رسمی، بلکه باید توسط شهروندان و به مثابه یک رسالت و مسئولیت مورد توجه قرار گیرد. در مرحله بعدی و پس از شناخت جامعه نسبت به فرهنگ قرض الحسنه و فواید مادی و معنوی آن، باید در صدد ترسیم اجزای ساختاری جدید بر مبنای این فرهنگ غنی برآمد. در ترسیم این ساختار باید ثوابت،  متغیرها و مولفه های تعیین کننده ای در کنار یکدیگر قرار گیرد.

در نهایت، پس از ترسیم این ساختار، زمان اجرایی شدن آن فرا می رسد که خود تابع بسیاری از دقتها، ظرافتها و مهارتهاست. امید است که این مراحل یکی پس از دیگری در ساختار اقتصادی و اعتباری کشور ما شکل گیرد تا کشور از فواید بی انتهای آن بهره مند گردد.

علیرضا مختارزاده - کارشناس مسائل اقتصادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها