همزمان با هفته خوشنویسی صورت گرفت؛

رونمایی از کتاب چاپ سنگی «تذکره الخطاطین» در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

همزمان با هفته خوشنویسی، کتاب چاپ سنگی «تذکره الخطاطین»، موجود در گنجینه رضوی در یکصد و چهل و سومین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در کتابخانه مرکزی حرم مطهر حضرت رضا(ع) رونمایی شد
همزمان با هفته خوشنویسی، کتاب چاپ سنگی «تذکره الخطاطین»، موجود در گنجینه رضوی در یکصد و چهل و سومین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در کتابخانه مرکزی حرم مطهر حضرت رضا(ع) رونمایی شد
کد خبر: ۱۳۸۳۷۸۹

خراسان رضوی - جام جم آنلاین -این مراسم رونمایی صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و جمعی از مدیران و کارشناسان این سازمان در محل تالار کنفرانس کتابخانه مرکزی این آستان مقدس برگزار شد. کتاب تذکره الخطاطین(امتحان الفضلا) توسط میرزا سنگلاخ خراسانی خوشنویس، شاعر، ادیب، عالم دینی، سنگ‌نویس و جهانگرد دوره قاجار تألیف شده است. این اثر به خط نسخ توسط میرزا محمدعلی خوشنویس تبریزی و محمدشفیع خوشنویس تبریزی کتابت و در قطع رحلی در 905 صفحه چاپ سنگی شده است. 
این کتاب در سال‌های 1386 تا 1388 توسط مهدی قربانی پژوهشگر اسناد و نسخ خطی مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته و به اهتمام وی در 972 صفحه در سال 1388 توسط انتشارات قاف مشهدالرضا(ع) به چاپ رسیده است. 
 
تألیف کتاب در 4 بخش
مهدی قربانی در این مراسم ضمن خوانش بخشی از دیباچه کتاب تذکره الخطاطین گفت: تألیف این کتاب چاپ سنگی از سال 1288 قمری آغاز و در سال 1291 قمری در مطبعه کربلایی آقا رضا در تبریز به چاپ رسیده است. 
این پژوهشگر اسناد و نسخ خطی ‌افزود: این اثر دارای دو نوع روایت است، در برخی موارد مشخص است که میرزا سنگلاخ خودش در حال روایت کردن وقایع است. در مواردی چند نیز گویا شخص دیگری در حال روایت حالات و اتفاقات است. 
وی اظهار کرد: این کتاب در چهار بخش جامع شامل «شرح حال 43 نفر از خوشنویسان قرن دوم تا سیزدهم قمری»، «خاطرات میرزا سنگلاخ در سیر و سیاحت بلاد مختلف جهان(بیش از سه هزار سفر و اقامت در 200 شهر مهم جهان که در هر شهر حدود هزار قطعه خوشنویسی به جا گذاشته است)»، «شرح حال 23 نفر از شاگردان برجسته میرزا سنگلاخ» و «بیان احوالات 16 خوشنویس عصر عثمانی» است.  
قربانی ادامه داد: 43 خوشنویسی که شرح حال آنان در بخش اول کتاب تذکره الخطاطین ذکر شده است علاوه بر خوشنویسی، شاعر و عارف مسلک نیز بوده‌اند و این مؤلف برای هر کدام از آنان ضمن برشمردن احوالاتشان، اشعاری در قالب‌های مختلف در صفات، حالات و رفتارشان آورده است. 
وی ادامه داد: در این کتاب به چهار خوشنویس برتر اعم از میرزا بایسنغر، میرعماد قزوینی، میرزا احمد تبریزی و درویش مجید اشاره و ویژگی‌های هر کدام از آنان برشمرده شده است. همچنین به برتری میرعماد و صنعت سنگ‌نویسی وی اشاره شده است. ‌
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها