جام ملت‌های۲۰۲۳ آسیا هم سهم قطر شد

میزبانی سوپرمارکتی!

در صنعت عظیم و بسیار پردرآمد فوتبال هیچ چیزی به اندازه پول اهمیت ندارد و در صورتی که تفاوت اندکی در داده‌های عددی مربوط به منابع مالی فوتبال به‌وجود بیاید آن‌گاه بزرگ‌ترین اتفاقات رخ خواهد داد، از جابه‌جایی میزبانی‌های بزرگ گرفته تا جابه‌جایی بازیکنانی که سرنوشت ده‌ها قهرمانی کوچک و بزرگ به آن بستگی دارد، اما بزرگ‌ترین تاثیری که منابع مالی بر فوتبال دارند به مسأله «میزبانی» مربوط می‌شود.
کد خبر: ۱۳۸۳۷۳۷
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
از سه ماه پیش کاملا مشخص بود که میزبانی جام ملت‌های ۲۰۲۳ فوتبال مردان آسیا به کشور قطر می‌رسد، کشوری که میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ را هم به‌عهده دارد. این اتفاق در حالی رخ داد که پیشنهادات داوطلبان دیگر چندان جدی گرفته نشد و اصلا در اولویت نبودند. بعد از کناره‌گیری چین از میزبانی جام ملت‌های ۲۰۲۳ که به‌دلیل همه‌گیری کرونا در این کشور بود سه کشور کره‌جنوبی، اندونزی و قطر آمادگی خود را برای میزبانی جایگزین اعلام کردند که البته از همان ابتدا واضح به‌نظر می‌رسید که این میزبانی برای قطری‌هاست. نه کره‌جنوبی و نه اندونزی قدرت نفوذ قطر در کنفدراسیون فوتبال آسیا را ندارند و علاوه بر آن منابع مالی آن‌ها برای میزبانی چنین رویدادی ناچیز بود. اما قطری‌ها که میزبان آوردگاه عظیم جام‌جهانی هم هستند برای گرفتن میزبانی چقدر هزینه می‌کنند؟ تقریبا هیچ. در واقع آن‌ها پول هنگفتی هم به‌عنوان درآمد به‌دست می‌آورند.

ورزشگاه‌های حاضر و آماده

تمامی ورزشگاه‌های قطر آماده است. روند ساخت و آماده‌سازی این ورزشگاه‌ها بیش از یک دهه پیش آغاز شد و تمامی مراحل نظارتی و تایید آن‌ها انجام شده است؛ بنابراین کنفدراسیون فوتبال آسیا هیچ هزینه‌ای بابت طی کردن این روند پرداخت نخواهد کرد. این در حالی است که اگر پیشنهادات کره‌جنوبی و اندونزی جدی گرفته می‌شد آن‌گاه تمامی مراحل مربوط به نظارت و احتمالا بازسازی از اول باید آغاز می‌گردید که در این صورت روند طولانی و هزینه بر پیش روی مسئولان AFC قرار داشت، اما آن‌ها ترجیح دادند به جای کار سخت‌تر، کار راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر را انجام بدهند، انتخاب قطر.

معمای سوپرمارکتی

دومین دلیلی که باعث انتخاب قطر به‌عنوان میزبان جام ملت‌های ۲۰۲۳ شد به برخی از حامیان مالی برمی‌گردد. این حامیان مالی از گروه‌های صنعتی و قدرتمند جهان در زمینه‌های پوشاک و غذایی هستند و شرکت‌های متعددی پشت این قضیه قرار دارند. نکته بسیار مهم این است که دو نمونه از این شرکت‌ها تامین‌کننده مواد غذایی تقریبا یک‌سوم سوپرمارکت‌های دنیا به‌شمار می‌روند. تقریبا نام این برند‌ها در تمامی سوپرمارکت‌ها و اجناس آن‌ها در سراسر جهان رویت می‌شود. به‌هر حال در صورتی که میزبانی جام ملت‌ها به هر کشور دیگری غیر از قطر می‌رسید شاید این حامیان مالی قدرتمند و درآمدزا فراهم نمی‌شدند. قطر در سال‌های اخیر به بهترین شکل ممکن و با مسیری کاملا حرفه‌ای قدرت نفوذ قابل‌توجهی در ورزش به‌وجود آورده که بخش عمده این قدرت در گرو ارتباط با صنعت‌های پول‌ساز است. به‌طور خلاصه باید این‌طور گفت که قطری‌ها به راحت‌ترین شکل ممکن پردرآمدترین حامیان مالی را برای خود پیدا می‌کنند و هیچ مشکلی بابت این قضیه ندارند؛
 
و شانس میزبانی ما
 
در حالی که قطر شرایطی بسیار عالی در فوتبال خود ایجاد کرده و در نقطه مقابل فدراسیون فوتبال ایران از میزبانی جام ملت‌های ۲۰۲۷ کنار کشید اکنون عربستان و هند به‌عنوان دو نامزد نهایی برای میزبانی این رقابت‌ها هستند. مثل همیشه دلایل کناره‌گیری ایران واضح است. چه چیزی واضح‌تر از این که بسیاری از ورزشگاه‌های ایران شرایط استاندارد را ندارند، اما موضوع فقط شرایط ورزشگاه‌های ایران نیست. قطر خیلی وقت است که حساب خود را از بسیاری از کشور‌های آسیایی جدا کرده. چه آن زمان که سرمایه‌گذاری وسیع خود را برای گرفتن میزبانی جام‌جهانی آغاز کردند و چه آن زمانی که با اسپانیایی‌ها قرارداد بستند تا برترین استعداد‌ها را پرورش بدهند. همان زمانی که قطر به مقام قهرمانی جام ملت‌های ۲۰۱۸ رسید سانچس، سرمربی آن‌ها گفت که این کشور کمتر از ۱۰سال ابرقدرت فوتبال آسیا خواهد شد. پیش‌بینی او واقعا در حال تحقق است. شاید کمی زودتر، شاید کمی دیرتر.

۲۰۲۷؛ عربستان یا هند؟

جام ملت‌های ۲۰۲۳ دیگر تکلیف مشخصی دارد و حالا دغدغه کنفدراسیون فوتبال آسیا جام ملت‌های۲۰۲۷ است. این رقابت‌ها چند داوطلب میزبانی داشت از جمله ایران. البته از قبل هم مشخص بود که این داوطلب شدن مثل همیشه به جایی نخواهدرسید و در ادامه مسئولان فدراسیون فوتبال ایران کناره‌گیری خود را اعلام کردند. اکنون برای جام ملت‌های ۲۰۲۷ دو کشور هند و عربستان میزبان شده‌اند و رقابت نهایی بین این دو کشور خواهدبود که البته به نظر می‌رسد برنده نهایی این رقابت میزبانی کدام کشور است. عربستان با توجه به داشتن کرسی‌های متعدد در AFC و همچنین نفوذ همه‌جانبه در این نهاد فوتبالی از شانس بسیار بیشتری برای گرفتن میزبانی برخوردار است. از سوی دیگر عربستان با حمایت از میزبانی قطر در جام ملت‌های۲۰۲۳ آسیا، حمایت این کشور از خودش را برای میزبانی ۲۰۲۷ قطعی کرد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها