در گفت‌وگوی «جام‌جم» با عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی شد

ایران در حصار پیری

قانون جوانی جمعیت و فرصت ۷ساله عبور از بحران

کد خبر: ۱۳۸۳۰۳۱
نویسنده مهدی نیک‌ضمیر - گروه جامعه
بحران جمعیت بی‌تردید یکی از مهم‌ترین بحران‌هایی که جامعه امروز با آن مواجه است. شواهد بیانگر آن است که بر‌اساس آمار‌ها حداکثر هفت سال برای خروج از این بحران فرصت داریم. در چنین شرایطی تصویب قوانین حمایتی و از آن مهم‌تر اجرای این قوانین می‌تواند راهکار مناسبی برای خروج از این بحران باشد.

قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تنها قانونی است که برای حمایت از افزایش جمعیت و کمک به حل این بحران در کشور تصویب و ابلاغ شده، اما این قانون به‌شکلی دست و پا شکسته در حال اجرایی شدن است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این قانون، بحث حمایت از زوج‌های نابارور است.

براساس بند (ه) تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مقرر بود ۹۰ درصد یارانه درمان برای سه دوره هرکدام از زوجین نابارور و پوشش هزینه‌های دارویی و پاراکلینیکی و ایجاد سامانه ثبت اطلاعات اختصاص یابد. مجلس در کنار ساماندهی‌ها در این تبصره، ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای درمان ناباروری تخصیص داد تا تنظیم‌گری کرده باشد و بودجه کافی برای حل مسائل این خانواده‌ها در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد.

علاوه بر نظام بودجه‌ریزی در ماده ۴۳ قانون جوانی جمعیت درخصوص بیمه درمان ناباروری و موارد دیگر اقدامات موثری صورت گرفته است. در بودجه ۱۴۰۱ مجددا ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای درمان ناباروری در تبصره ۱۴ دیده شده است. هم اکنون ۱۴ پروژه مرکز ناباروری و بلوک زایمانی و ۲۶ پروژه مرکز تخصصی درمان ناباروری در دست اجرا‌ست. سازمان بیمه سلامت هم از منابع خود مبلغ ۱۴۱ میلیارد تومان به درمان ناباروری اختصاص داده است.

در کنار اینها، اما باید پوشش بیمه‌ای برای ارائه خدمات نازایی و ناباروری به‌طور کامل انجام شود و وزارت بهداشت استاندارد‌های ارائه خدمات مذکور را کامل ابلاغ کند. پوشش ۹۰ درصدی هزینه‌های دارو، پاراکلینیک و تجهیزات پزشکی در درمان ناباروری از دیگر بخش‌های این قانون است. با تمام اینها، اما اجرای پیوسته این مصوبات مهم‌ترین بخش ماجراست و باید اجرای این قوانین را جدی گرفت.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها