اهمیت‌ بین المللی راهپیمایی اربعین

روشن است که اربعین، غیر از جلوه‌های مذهبی، یک صف‌آرایی سیاسی و دیپلماتیک علیه جریان زر و زور و تزویر در عالم است.
کد خبر: ۱۳۸۰۲۹۴

مراسم پیاده‌روی اربعین، تبلوری از آداب، فرهنگ و تاریخ تشیع است که همبستگی اجتماعی عظیمی را شکل می‌دهد که از آن به ‌بزرگترین کنگره بین‌المللی نیز یاد می‌شود. کنگره اربعین به‌صورت خودجوش به‌وجود آمده و این عشق و ارادت مردم به‌امام حسین علیه‌السلام این شور حسینی را پدید آورده است.

ابعاد بین‌المللی اربعین:

۱. وحدت جهان اسلام

اندک تأملی بر آیات قرآن و روایات نشان می‌دهد دین اسلام تا چه حد بر وحدت میان مسلمین تأکید داشته است. حتی در قرآن به‌مسلمانان سفارش شده است که در رابطه با پیروان دیگر ادیان الهی، مشترکات خود را اصل قرار بدهند و بر مبنای همان مشترکات از دشمنی و تفرقه پرهیز کنند. اندکی تأمل بر نتایج بی‌نظیر وحدت برای جامعه یک و نیم میلیاردی مسلمین جهان نشان می‌دهد که چرا دشمنان اسلام همیشه درصدد افروختن آتش تفرقه در میان این امت عظیم بوده‌اند.

اکنون نیز بیش از هر زمان دیگر مستکبرین و دشمنان اسلام سعی دارند به‌هر طریق ممکن دل‌های مسلمین را از هم دور کرده و با برافروختن آتش تروریسم به‌نام اسلام و علیه مسلمین، مذاهب مختلف اسلامی را به‌جان یکدیگر بیندازند. امروز امت بزرگ اسلامی بیش از هر زمان دیگری درد و رنج تفرقه را لمس می‌کند عراق، سوریه، یمن، بحرین، افغانستان و بسیاری دیگر از کشورهای اسلامی رنگ خون گرفته‌اند و صدها هزار زن و کودک از خانه و کاشانه خویش آواره شده‌اند. اما احیای راهپیمایی و این جلوه کنگره اربعین، رنگ و جان تازه‌ای به‌مقوله وحدت مذاهب در اسلام و وحدت ادیان در دنیا داده است.

۲. قدرت‌نمایی محور مقاومت

روشن است که اربعین، غیر از جلوه‌های مذهبی، یک صف‌آرایی سیاسی و دیپلماتیک علیه جریان زر و زور و تزویر در عالم است. جاییکه امروز جریان استکبار جهانی تلاش‌های زیادی کرده تا ابعاد این رویداد بزرگ جهانی را تحت شعاع قرار دهد، اما رهبران جریان مقاومت با تدارکات گسترده امنیتی، قدرت‌نمایی عظیمی کرده و می‌کنند.

بخصوص امسال که جریانات داخلی عراق در رسیدن به‌ وحدت‌ نظر برای تشکیل دولت، اختلافات زیادی دارند، تهدیدات رژیم منحوس صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین و البته منابع انرژی لبنانی‌ها زیاد شده و از سوی دیگر مردم مظلوم یمن همچنان تحت فشارهای سیاسی و اقتصادی هستند و مردم ستمدیده افغانستان و پاکستان از اختلافات داخلی سیاسیون خود رنج می‌برند، برگزاری راهپیمایی گسترده اربعین، می‌تواند دست برتر محور مقاومت را در این کشورها را بیش از پیش عیان کند.

در سال‌های اولیه حدوث انقلاب اسلامی در ایران عزیز ما، جمهوری اسلامی ایران با مدیریت انرژی و ظرفیت گروه‌های مقاومت، زمینه ایجاد محور و جریان مقاومت را در جهت موازنه‌سازی قدرت در منطقه غرب‌آسیا آغاز کرد و اتفاقا خیلی زود هم به‌ موفقیت‌های شگرفی رسید. امروز همین محور و جریان مقاومت، نه تنها توانسته در رژیم صهیونیستی را در حصار خودساخته‌اش گرفتار کند بلکه برخلاف قبل که رژیم منحوس صهیونیستی شکست‌های خفت‌باری بر برخی کشورهای مرتجع منطقه تحمیل کرده بود، ناآرامی و تنش را به‌داخل جغرافیای غصبی رژیم صهیونیستی بکشاند که الگوبرداری جمهوری اسلامی ایران متکی بر گفتمان والای واقعه کربلا بوده و مدیریت مردمی فضای اربعین نیز جلوه همبستگی محور مقاومت در بزرگترین اجتماع بشری عالم است.

بسیاری از جریانات سیاسی هم در سال‌های اخیر تلاش می‌کنند تا با پیوستن به‌سیل خروشان و با بصیرت اربعین، به‌ محور و جریان مقاومت بپیوندند تا از جریان‌سازی‌های این اقیانوس عظیم عقب نمانند؛ این اتفاق البته یکی از رویش‌های بزرگ راهپیمایی اربعین بوده و سالانه می‌بینیم، فارغ از جریانات و تمایلات سیاسی، میلیون‌ها نفر حول و گرداگرد نماد مقاومت و ایستادگی بصیرت‌آفرین یعنی حسین‌بن علی(ع) جمع می‌شوند.

۳. جلوه باشکوه اسلام سیاسی

یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر، مبتلابه دنیای اسلام شده، سکولار شدن حکومت‌های کشورهای اسلامی است که برخلاف خواست و اراده مردم، حکومت‌های موروثی برخی از این کشورها با تمایلات سکولار، سعی در جدایی دین از سیاست دارند. برگزاری موفق و مردمی و البته میلیونی راهپیمایی اربعین، با استناد بر موارد فوق‌الذکر، نشان‌دهنده یک جلوه مهمی از اسلام ناب محمدی و آنهم درهم تنیدگی دین و سیاست در دین مبین اسلام است.

اسلام دینی است که برای دنیا و آخرت مردم و سعادت آنها برنامه‌ریزی داشته و کنگره اربعین، علاوه بر اینکه سیلی محکمی به‌برخی رهبران خودفروخته و سست‌عنصر دنیای اسلام می‌زند، پیامی بین‌المللی به‌مردم غیرمسلمان می‌دهد که دین اسلام و مذهب تشیع و موضوع ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری در مذهب شیعه، جلوه موفق و متعالی از اسلام سیاسی است که می‌تواند هم منافع مادی و هم معنوی و اخروی بشر را تأمین کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها