چند خط برای کتاب «تنها گریه کن»

«تقریظ» گوارای وجودتان!

دکتر حداد عادل در مراسم رونمایی از کتاب «چهارده ترکیب‌بند آیینی»؛

علت پافشاری رهبر انقلاب بر شعر و ادبیات

دکتر غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم رونمایی کتاب«چهارده ترکیب‌بند آیینی» با اشاره به تقارن رونمایی کتاب چهارده ترکیب‌بند آیینی با اربعین حسینی، عنوان کرد: توفیق داشتم مقدمه این کتاب را بنویسم. از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حسرت داشتیم این انقلاب صاحب نسلی فرهیخته، ادیب،‌ متدین،‌ انقلابی و حسینی شود و در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی تعداد زنان شاعر بسیار اندک بود. امروز خدا را شاکریم که به آرزوی خود رسیده‌ایم.
کد خبر: ۱۳۸۰۱۲۳

حدادعادل با بیان این‌که انقلاب اسلامی ادبیات خاص خود را دارد، افزود: یکی از نشانه‌های هر انقلاب اصیل، ایجاد تحول در ادبیات است و انقلاب اسلامی ما فرهنگ، ارزش‌ها، زبان و ادبیات را متحول کرد که چاپ و انتشار 10هزار عنوان کتاب دفاع‌مقدس شاهدی بر این ادعاست.
وی تاکید کرد: اگر کسی بخواهد کار علمی و تحقیقی انجام دهد باید در تاریخ ادبیات فارسی فصلی را به تاریخ انقلاب اسلامی اختصاص دهد و در حوزه شعر ادبیات انقلاب اسلامی به قالب‌های کهن وفادار ماند ولی به زبان کهن پایدار نماند. زبان شعر امروزی ولی در ظرف کهن است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به تاثیر توجه خاص مقام رهبری به حوزه شعر و ادبیات عنوان کرد: با این توجه و تاکید زمینه برای رشد شاعری فراهم شد. کسانی که از گرفتاری‌های رهبر معظم انقلاب اطلاع دارند، می‌دانند تا ایشان مسأله‌ای را بنیادی ندانند برایش وقت صرف نمی‌کنند و این‌که بر شعر و ادبیات پافشاری می‌کنند یک پیام دارد که نتیجه آن ایجاد ذوق و انگیزه در شاعران است. ایشان دائم کتاب‌ها را می‌خوانند و تقریظ‌هایی نیز بر آثار ارزشمند می‌نویسند. وی با بیان این‌که در تاریخ ادبیات فارسی تعداد شاعران زن نسبت به مردان تنها یکی دو درصد بوده‌است، افزود: یکی از برکات انقلاب اسلامی پدیدآمدن شاعران زنی بوده که اشعار خوب و درجه اول می‌سرایند که یکی از آنها نغمه مستشار نظامی است.
سلامت شعر مستشار نظامی در دستور زبان و فن
حدادعادل با اشاره به این‌که شعر مستشارنظامی از نظر دستوری و فن شعری سالم و آراسته به صنایع ادبی است، گفت: زبان شعرش نرم و روان و در‌عین‌حال فاخر است. همچنین رگه‌هایی عمیق از عواطف مادرانه و زنانه در اشعارش مشهود است که تنها از عهده یک زن برمی‌آید.وی همچنین با بیان این‌که شعر شاعران آیینی پس از انقلاب اسلامی از گفتمان ذلت به گفتمان عزت تغییر رویکرد داد، افزود: از سال 42 به تدریج گفتمان شعر آیینی متحول شد و در شعر مستشار نظامی نیز شاهد غلبه گفتمان عزت هستیم بدون این‌که از حسرت و مرثیه خالی باشد.

منبع:‌ ضمیمه قفسه روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها