صندوق ضمانت برای کمک به مشاغل خرد تا دو ماه آینده راه‌اندازی می‌شود
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با حضور در برنامه پایش:

صندوق ضمانت برای کمک به مشاغل خرد تا دو ماه آینده راه‌اندازی می‌شود

«جام‌جم» بررسی می‌کند

حمایت از تولید با طرح «توان‌خرید»

افزایش قیمت لوازم‌خانگی و سودجویی توسط واسطه‌ها دولت را به سمت ایجاد زنجیره‌ای برای توزیع کالا برده که علاوه بر حذف واسطه‌ها و رساندن کالا با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده، با حمایت از کالای ایرانی زمینه را برای افزایش اشتغال جوان ایرانی فراهم کند. یکی از وعده‌های ابراهیم رئیسی پیش از نشستن بر مسند دولت، ایجاد اشتغال برای یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر در سال اول دولت سیزدهم بود؛ امری که به گفته وی محقق شده‌است.
کد خبر: ۱۳۷۷۳۱۲
نویسنده روح‌ا... قیطاسی - گروه اقتصاد
بر اساس این هدفگذاری، تعاملات منطقه‌ای با کشور‌های همسایه آغاز شد و به گفته رئیس دولت سیزدهم ارتباط با همسایگان و تعامل تجاری با آن‌ها به چند برابر افزایش یافته است.

اشتغال درون‌زا

علاوه بر تلاش برای توسعه تجارت خارجی، در داخل نیز اقداماتی برای افزایش سطح اشتغال پایدار صورت گرفته‌است. یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم برای افزایش تولید و حمایت از کالای ایرانی در قالب طرح جهاد کالاست. این طرح در قالب نمایشگا‌ه - فروشگاه برگزار می‌شود که اولین دوره آن در عیدغدیر در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. این نمایشگاه‌ها فرصتی مناسب برای بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط است که محرک اقتصاد کشور و شریان اصلی ایجاد اشتغال محسوب شده، اما بنا به دلایلی کمتر در بازار مصرف دیده می‌شوند. بنگاه‌های نام‌برده شده این فرصت را خواهندداشت محصول خود را به بازار عرضه کرده و با افزایش فروش، زمینه را برای بالا بردن سطح تولید محصولات خود فراهم کنند. شکل‌گیری این زنجیره علاوه بر حمایت از تولید‌کننده و حذف نقش واسطه‌ها، برای مصرف‌کننده نیز شرایط مناسبی به لحاظ قیمتی برای خریداران فراهم می‌کند.

حمایت از تولید بدون پول‌پاشی

با اجرای این طرح، تامین نقدینگی حاصل از فروش کالا به طور مستقیم به خطوط تولید کارخانه‌ها بازمی‌گردد تا تولیدکنندگان برای افزایش تولیدات خود قدرتمند شوند. همچنین با هماهنگی‌های صورت گرفته با بانک‌ها، حمایت‌های اعتباری نیز این برای این طرح جذب شده‌است و به خریداران انواع لوازم‌خانگی تسهیلات داده می‌شود. در این طرح وجه پرداخت شده به صورت مستقیم به تولیدکننده پرداخت و خریدار اقساط را به بانک پرداخت می‌کند تا تولیدکنندگان سرمایه در گردش لازم را داشته‌باشند. در این طرح خریداران می‌توانند کل یا بخشی از مبلغ کالا را با سود ۱۸ درصد بانکی و بازپرداخت سه تا پنج ساله خریداری کنند.

لوازم‌خانگی، گام اول طرح توان خرید

در این خصوص علیرضا شاهمیرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در گفتگو با «جام‌جم» با اشاره به آغاز طرح «توان خرید» در هفته دولت می‌گوید: «یکی از این طرح‌ها که در هفته دولت به طور عملیاتی آغاز به کار خواهدکرد، طرح «توان خرید» است که به موجب آن کالا‌های مختلف موردنیاز مردم گسترش خواهدیافت. البته در مرحله اول، اثاثیه منزل مورد هدف است. در این طرح، ضمن حذف واسطه‌ها و ارتباط مستقیم بین تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی، ضمن کاهش قیمت نهایی محصول که توسط مردم پرداخت می‌شود، با انتقال مستقیم تسهیلات از بانک به تولیدکننده، عملا چرخه‌ای از زنجیره تأمین مالی شکل می‌گیرد که به دلیل نبود پول‌پاشی در بازار، اثر تورمی نخواهدداشت و باعث ثبات بازار خواهدشد.» شاهمیرزایی از اجرای این طرح با اولویت لوازم‌خانگی خبر داد و می‌افزاید: «طرح توان خرید با لوازم خانگی، فرش و مبلمان، لوازم آشپزخانه و کلیه اثاثیه منزل شروع می‌شود و به زودی گروه‌های دیگری از کالا‌ها از جمله مصالح ساختمانی و لوازم یدکی خودرو نیز به آن افزوده خواهدشد.

جهیزیه تمام ایرانی

محمدحسین قمری، مدیرکل مرکز اصناف وزارت صمت نیز از ارائه جهیزه برای زوج‌های جوان به صورت اقساطی خبر می‌دهد و یادآور می‌شود: «زوج‌های جوان با مراجعه به سامانه طرح توان خرید، می‌توانند با مراجعه به عاملان فروش محصولات که سامانه جهادکالاست به صورت مستقیم از تولیدکنندگان لوازم‌خانگی داخلی، به صورت اقساطی جهیزیه دریافت کنند.»

وام ۱۰۰میلیونی برای خرید کالا

قمری در گفتگو با «جام‌جم» درخصوص جزئیات خرید لوازم‌خانگی از سایت وزارت صمت می‌گوید: «طبق آخرین آمار از ۲۴۱تولیدکننده لوازم‌خانگی هم اکنون ۸۰ تولیدکننده و پنج بانک حاضر به همکاری شده‌اند. اسامی بانک‌ها عبارتند از: بانک گردشگری، بانک آینده، بانک پارسیان، بانک تجارت و بانک رفاه. وی با اشاره به میزان تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده برای این طرح می‌افزاید: «وام خرید لوازم‌خانگی از سایت وزارت صمت سه وام ۳۰، ۵۰ و ۱۰۰‌میلیون تومانی است که نیاز به چک نداشته و فقط به یک ضامن نیاز دارد. این وام سه ساله با سود ۱۸درصد است. فرآیند وام دهی در پنج بانک باهم متفاوت است و پس از اعتبارسنجی وام تعلق می‌گیرد که به صورت آنلاین انجام می‌شود و حضوری نیست.»

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها