کمیته بدوی فدراسیون فوتبال تایید کرد

جنگ تاج و میرشاد

هشتم شهریورماه، در مجمع فدراسیون فوتبال و با رای اعضا، رئیس جدید بر مسند صندلی اول فوتبال تکیه خواهد زد. بعد از برکناری شهاب‌الدین عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال، هرج و مرج و انشقاق قدرت بیش از هر چیز به چشم آمد. حالا اهالی فوتبال و مردم امیدوار هستند روز هشتم فروردین یک قدرت واحد سکان فدراسیون را به دست بگیرد تا دیگر بازیکنان تیم‌ملی نگویند: «معلوم نیست در فدراسیون چه کسی تصمیم گیرنده است؟» البته موضوع مهم انتخابات همواره چالش برانگیز بوده و ناخواسته حواشی زیادی به وجود آورده است.
کد خبر: ۱۳۷۳۸۴۹

به گزارش جام جم آنلاین، به طور مثال در روز‌های اخیر شایعات زیادی درباره تایید نشدن میرشاد ماجدی و مهدی تاج دو رقیب اصلی انتخابات فدراسیون، مطرح بوده است. حالا، اما گزارش‌های تکمیلی جام‌جم حکایت از اتفاقات جدید می‌دهد.

تاج را تایید کردند

مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال که در ماه‌های آخر ریاستش در بیمارستان بستری شد، به دلیل فشار‌های ناشی از انتخاب مارک‌ویلموتس و دستیارانش، استعفای خود را روی کاغذ نوشت و تقدیم اعضای هیات رئیسه کرد. تاج بعد از ترک فدراسیون همواره اعتقاد داشت ماموریت خود را در فوتبال تمام نکرده است. البته او در این سال‌ها از حواشی فوتبال دور نماند. در ماجرای حذف فوتبال ساحلی ایران از جام جهانی، هجمه‌های تندی علیه تاج صورت گرفت. به این دلیل که او نایب رئیس AFC و رئیس کمیته فوتبال ساحلی آسیا بود و قاعدتا می‌توانست از حق ایران دفاع کند. تاج پای خود را از ماجرا بیرون کشید و گفت کمیته مسابقات درباره حذف ایران تصمیم گرفته است. ماجرا‌های ویلموتس و شکایتش هم کم برای او داستان نشد. البته رای این پرونده شکسته و در آستانه انتخابات، موضوع کاملا به نفع تاج خواهد بود. در روز‌های اخیر بحث درباره تایید نشدن نام او برای انتخابات بود. دلیل هم در این بند خلاصه می‌شد؛ چون سه دوره در هیات رئیسه فدراسیون عضو بوده، نمی‌تواند دیگر در انتخابات کاندیدا شود. دیروز، اما با خبر شدیم کمیته بدوی فدراسیون با ادله‌های خود، نام تاج را برای حضور در انتخابات تایید کرده است و بنابراین او مشکلی ندارد.

میرشاد هم تایید شد

سرپرست فعلی فدراسیون فوتبال هر چند کاندیدای ریاست شد، اما از پست خود استعفا نداد. این را مغایر با قانون می‌دانستند. از سوی دیگر، چون میرشاد شغل دولتی دارد گفته شد حضورش در انتخابات غیر قانونی است. روز پنجشنبه هم بعضی رسانه‌ها از غیبت ماجدی در انتخابات آتی خبر دادند. این خبر، اما درست نیست چراکه روز پنجشنبه کمیته بدوی نام میرشاد را هم برای حضور در مجمع شهریورماه تایید کرد و بنابراین او همپای تاج برای تصاحب میز ریاست فوتبال می‌جنگد.

پای فیفا و AFC وسط آمد؟

همیشه وقتی بحث داخل فوتبال ایران بالا می‌گیرد، حرف از فیفا و AFC و استعلام‌گیری از آن‌ها وسط می‌آید. در ماجرای تاج و میرشاد هم بحث درباره دخالت آن‌ها شد، اما خبر‌های رسیده به جام‌جم حکایت از آن دارد که اصلا استعلامی صورت نگرفت I و کمیته بدوی فدراسیون تکلیف را روشن کرد.

رای پرونده ویلموتس شکست

دادگاه عالی ورزش بعد از بار‌ها تعویق و بررسی، سرانجام رای جنجالی‌ترین پرونده تمام تاریخ فوتبال ایران را صادر کرد. مارک ویلموتس ۱۲ آذرماه سال ۱۳۹۸ بعد از چند هفته چالش با فدراسیون، از کار برکنار شد. با او ایران قدرتمند تبدیل به تیم کوچکی شده بود که دیگر نمی‌توانست بحرین و عراق را هم ببرد. ویلموتس پس از جدایی سر وقت فیفا رفت و شکایت داشت. او ادعا داشت با آبرویش در ایران بازی شده است! فیفا هم پشت این مربی بلژیکی درآمد و رای ۲/۶ میلیون یورویی علیه ایران داد. بعد هم عنوان شد به دلیل دیرکرد پرداختی‌ها، رقم به حدود ۹ میلیون یورو رسیده است. فدراسیون فوتبال تاکید داشت ۲ میلیون یورو از دستمزد این مربی را پرداخت کرده و نباید چنین حکمی شاملش شود. دو بار وکلای فدراسیون در این پرونده عوض شدند. چند بار رای به تعویق افتاد. دو رئیس یعنی تاج و عزیزی خادم و یک سرپرست یعنی میرشاد ماجدی با پرونده ویلموتس دست و پنجه نرم کردند. دیروز سرانجام دادگاه عالی ورزش بعد از بررسی‌های فراوان رای را صادر کرد که طبق آن ایران موظف خواهد بود حدود ۳ میلیون یورو به مربی بلژیکی بپردازد.

یکی از دلایل تعویق چند باره رای، دخالت‌های سیاسی همسر مارک ویلموتس بود. او از طریق دوستانش در پارلمان بلژیک، دادگاه عالی ورزش را تحت فشار قرار داد. دیگر وکلای مربی بلژیکی هم از هر راه و شکافی نفوذ کردند تا بتوانند رای را به نفع این مربی تغییر دهند. با توجه به جرایم در نظر گرفته شده مبلغ غرامت ایران به ویلموتس حدود ۱۲ میلیون یورو شده بود و حالا با کاهشی چشمگیر، به حدود سه میلیون یورو رسیده است.
 
یکی از دلایل شکستن رای علاوه بر دفاع خوب ایران و ارائه اسناد محکم، فعالیت ویلموتس در فوتبال مراکش بود. فدراسیون فوتبال در این پرونده موظف خواهد بود دستمزد یکسال این مربی به اضافه سه ماه دستمزد دیگر را به عنوان جریمه بپردازد. هنوز رای پرونده دستیاران این مربی مشخص نشده است. ایران مجبور خواهد بود تا از منبع مالی‌اش در فیفا این جرایم را پرداخت کند.
 
منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها