گزارش «جام‌جم» از تبعات رکود بین‌المللی

کوری چشم اقتصادجهان

گزارش «جام‌جم» درباره گشایش نماد روبل روسیه در بازار متشکل ارزی در ایران

شراکت با همسایه شمالی

فاصله‌گرفتن از معاملات دلاری برنامه‌ای است که از چین آغاز شد و در بخش‌هایی از تجارت این کشور اجرا می‌شود. پس از این‌که دومین اقتصاد جهان به سمت ارز‌های دیگر رفت کشور‌های مختلف نیز در همین مسیر قرار گرفتند.
کد خبر: ۱۳۷۳۶۰۰
نویسنده محمدحسین علی‌اکبری - گروه اقتصاد
به گزارش جام جم آنلاین، بانک‌مرکزی ایالات متحده آمریکا برای جلوگیری از چنین اقدامی چندین بار نرخ بهره را تغییر داد و توانست برای مدت کوتاهی بازار را مدیریت کند. این طرح چند سال پیش در ایران نیز مطرح شد، اما مقامات بانک‌مرکزی اعلام کردند اجرای این کار امکان‌پذیر نیست. دولت سیزدهم در ابتدای فعالیت خود اعلام کرد ارتباط با همسایگان نسبت به سایر کشور‌ها اولویت دارد. روسیه نیز به‌عنوان همسایه شمالی و شریک استراتژیک ایران می‌تواند همکار خوبی برای تجارت ایران باشد. سال‌ها پیش که اختلافات روسیه و ترکیه به‌دلیل ساقط کردن جنگنده روسی توسط ترک‌ها افزایش یافت و ایران امکان صادرات به هر دو کشور را داشت، اما متاسفانه از این فرصت استفاده نشد. حالا پس از اختلاف روسیه و اوکراین و شروع جنگ بین دو کشور، روس‌ها در لیست تحریم قرار گرفتند. از آنجا که ایران در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارد باعث شده روابط دو کشور بیش از حد انتظار در زمینه تجارت بالا برود. به‌طوری‌که شاهد گشایش نماد روبل در بازار متشکل ارزی ایران هستیم.

سه روز پیش مصطفی قمری‌وفا، مدیرکل روابط‌عمومی بانک‌مرکزی ایران اعلام کرد با اضافه‌شدن نماد معاملاتی جدید و آغاز معاملات روبل در بازار متشکل ارزی، صادرکنندگان ایرانی از طریق بانک‌ها و صرافی‌های کارگزار بازار متشکل معاملات ارزی می‌توانند همانند اسکناس دلار و یورو، روبل را با نرخ توافقی در این بازار عرضه کنند. متقاضیان اسکناس روبل ازجمله دانشجویان هم در چارچوب مقررات ارزی بانک‌مرکزی می‌توانند درخواست خود را در یکی از سرفصل‌های مصارف ارزی خدماتی (غیربازرگانی) که ازسوی بانک‌مرکزی تعیین شده ثبت کنند.
حالا دیروز بانک‌مرکزی اعلام کرد این موضوع اجرا شده است. این اقدام نشان می‌دهد روابط اقتصادی ایران و روسیه در حال تغییر است و تقاضای روبل و ریال ایران در هر دو کشور افزایش خواهد داشت.
دیروز نیز در ایران تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه به امضا رسید. این‌که نماد معاملاتی روبل در بازار متشکل ارزی چیست و قرار است چه آینده‌ای داشته باشد موضوع اصلی این گزارش است.

رشد تجارت ایران و روس

نماد معاملاتی ارز روبل - ریال در بازار متشکل ارز ایران با حضور رئیس کل بانک‌مرکزی گشایش یافت. پس از گشایش نماد معاملاتی ارزی روبل - ریال در بازار متشکل ارزی معامله‌ای به ارزش دومیلیون روبل و نرخ ۵۳۹ تومان انجام شد. علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک‌مرکزی در ابتدای این مراسم گفت: گشایش نماد معاملاتی روبل - ریال گامی مهم در توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه است. وی افزود: پس از سفر رئیس‌جمهور به روسیه و سفر‌های همکاران ما در بانک‌مرکزی در دو هفته گذشته درنهایت تفاهمات خوب کارشناسی بین دو طرف ایرانی و روسی انجام شده است که به‌مرور زمان عملیاتی خواهد شد.

یکی از بند‌های تفاهمات، استفاده از ارز‌های ملی بین دو کشور است که صادرکنندگان می‌توانند روبل خود را با قیمت توافقی در بازار متشکل ارزی عرضه و دانشجویان و متقاضیان دیگر این ارز را تهیه کنند. طبق اعلام رئیس کل بانک‌مرکزی چارچوب کار در نماد معاملاتی روبل - ریال همانند سایر نماد‌های بازار متشکل به شکل رقابتی و بر مبنای عرضه و تقاضا خواهد بود. با توجه به بیان مسئولان بانکی قرار است حجم معاملات و عمق بازار برای نماد روبل و ریال در آینده نزدیک افزایش داشته باشد. براساس آخرین برآورد‌های صورت‌گرفته هم‌اکنون ۵۰۰۰ دانشجوی پزشکی در روسیه داریم که می‌توانند با گشایش نماد معاملاتی روبل - ریال ارز موردنیاز خود را تامین کنند و علاوه‌برآن کشور‌های آسیای میانه هم که با روبل کار می‌کنند، می‌توانند از این بازار استفاده کنند. همچنین روس‌هایی که در ایران مشغول فعالیت هستند نیز می‌توانند جهت تامین نیاز ارزی خود از این بستر ایجادشده بهره‌مند شوند.

صادرات فناوری

از سوی دیگر مهدی سالم، مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال و بازارسازی برای محصولات فناورانه ایرانی، هیاتی متشکل از بیش از ۲۰نفر از مدیران شرکت‌های فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات وارد مسکو شد و آغاز به کار کرد.

پیش از این محمدامین آقامیری، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای ایجاد تحول در اقتصاد دیجیتال گفته بود یکی از برنامه‌های مهم وزارت ارتباطات برای تحول دیجیتال، مربوط به حوزه صادرات است و درنظرگرفتن برنامه‌هایی برای اتصال استارتاپ‌ها به بازار جهانی است تا مشکلات کسب‌وکار‌ها در این زمینه حل شود. برخی از استارتاپ‌ها در جریان برنامه صادرات هستند و اکنون با آن‌ها در هر حال همکاری هستیم تا اولین برنامه صادراتی را در سفر وزیر ارتباطات به روسیه انجام بدهیم.

افزایش تجارت

صالح‌آبادی، رئیس کل بانک‌مرکزی با بیان این‌که مطمئن هستم با گشایش نماد روبل - ریال صادرات ما به روسیه افزایش می‌یابد، اضافه کرد: حجم واردات روسیه از کشور‌های دیگر بالاست و با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور ما وجود دارد و بستری که فراهم شده، باید سهم بازارمان را از روسیه بیشتر کنیم. این اقدام گامی جدی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور ایران و روسیه خواهد بود.

صالح‌آبادی اظهار داشت: در شرایط سیاسی دنیای کنونی ارز‌های جهان‌روا همچون دلار ابزار سیاسی و عامل سلطه شده است. پیمان‌های پولی دو و چندجانبه وسیله و راه‌حل مناسبی برای خنثی‌کردن ابزار سلطه و سیاسی ارز‌های جهان‌روا خواهد بود و در همین راستا شاهد برداشتن گام نخست و بسیار مهم در زمینه پیمان پولی دوجانبه ایران و روسیه هستیم.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها