عوارض مصرف بیش از حد آب

تمام سلول‌های بدن برای عملکرد خوب به آب نیاز دارند اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که شما بیش از حد آب می‌نوشید، که به آن «هیدراتاسیون بیش از حد» گفته می‌شود.
کد خبر: ۱۳۵۵۸۳۶

به گزارش جام جم آنلاین، هیچ فرمول واحدی برای تعیین میزان آب مصرفی روزانه وجود ندارد. توصیه معمول هشت لیوان در روز، نقطه شروع خوبی است.

شما باید بسته به محیط، رژیم غذایی، میزان ورزش، سلامت کلی و شرایطی مانند بارداری یا شیردهی، میزان مصرف خود را در حدود این مقدار تنظیم کنید. اما وقتی زیاد آب می‌نوشید چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگامی که بیش از حد آب می‌نوشید، ممکن است دچار مسمومیت با آب یا اختلال در عملکرد مغز شوید.

این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که آب بیش از حد در سلول‌ها (از جمله سلول‌های مغزی) وارد شده و باعث متورم شدن آنها شود.

هنگامی که سلول‌های مغز متورم شده در این عضو ایجاد فشار می‌شود. آنگاه حالاتی مانند گیجی، خواب آلودگی و سردرد را تجربه می‌کنید. اگر این فشار افزایش یابد، می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی نظیر فشار خون بالا و یا ضربان قلب پایین شود.

سدیم الکترولیتی است که بیش از همه تحت تأثیر هیدراتاسیون بیش از حد قرار می‌گیرد و منجر به وضعیتی به نام هیپوناترمی می شود.

سدیم یک عنصر حیاتی است که به حفظ تعادل مایعات در داخل و خارج سلول‌ها کمک می‌کند. هنگامی که سطح آن به دلیل مقدار زیاد آب در بدن کاهش یابد، مایعات وارد سلول‌ها می‌شوند سپس سلول‌ها متورم شده و فرد را در معرض خطر تشنج، کما یا حتی مرگ قرار می‌دهد.

علائمی که نشان دهد بیش از حد آب می‌نوشید چیست؟

رنگ ادرار شما یکی از بهترین راه‌ها برای تعیین اینکه آیا به اندازه کافی آب می‌نوشید یا خیر، محسوب می‌شود.

معمولاً به دلیل ترکیب رنگدانه یروکروم و سطح آب در بدن، از زرد کم رنگ تا غلیظ و پررنگ متغیر است. اگر ادرار اغلب شفاف است، این نشانه مطمئنی است که در مدت کوتاهی بیش از حد آب نوشیده‌اید.

احساس زیاد نیاز به سرویس بهداشتی نیز نشانه دیگری است. به طور متوسط ​​باید شش تا هشت بار در روز ادرار کنید.

افزایش بیش از ۱۰ بار برای افرادی که آب می‌نوشند یا افرادی که دائما کافئین یا الکل مصرف می‌کنند طبیعی است.

راه سوم برای جلوگیری از نوشیدن بیش از حد آب این است که از زمان نیاز بدن به آب آگاه باشید. بدن می‌تواند با اطلاع دادن به زمان نیاز به نوشیدن مقداری آب با کم آبی مبارزه کند. تشنگی پاسخ بدن به کم آبی است و باید نشانه راهنمای شما باشد.

علائم هیدراتاسیون بیش از حد ممکن است شبیه علائم کم‌ آبی بدن باشد. وقتی آب زیادی در بدن دارید، کلیه‌ها نمی‌توانند مایع اضافی را خارج کنند. این آب شروع به جمع شدن در بدن می‌کند و منجر به حالت تهوع، استفراغ و اسهال می‌گردد.

سردرد می‌تواند هم نشان‌دهنده هیدراتاسیون و هم کم‌ آبی بدن باشد. آب اضافی در بدن باعث می‌شود سطح نمک بدن پایین آمده و سلول‌ها متورم شوند.

این تورم باعث بزرگ شدن آنها می‌شود و مغز نیز به جمجمه فشار می آورد. این فشار باعث سردرد ضربان‌دار شده و ممکن است منجر به اختلالات مغزی و مشکلات تنفسی شود.

هنگامی که بیش از حد هیدراته شده‌اید، متوجه تورم یا تغییر رنگ پاها، دست‌ها و لب‌های خود خواهید شد. هنگامی که سلول‌ها متورم می شوند، پوست نیز متورم می‌شود.

نوشیدن بیش از حد آب باعث می شود کلیه های شما برای از بین بردن مقدار اضافی آن خیلی سخت کار کنند.

این یک واکنش هورمونی ایجاد می کند که باعث می شود شما احساس استرس و خستگی کنید. اگر بعد از نوشیدن آب زیاد نمی‌توانید از رختخواب بلند شوید، به این دلیل است که کلیه‌های شما بیش از حد کار کرده‌اند.

بخش بزرگی از بدن از آب تشکیل شده که برای عملکرد و بقای سلولی حیاتی است. بدن شما در صورت نیاز به آب بیشتر به شما هشدار می‌دهد. اگر نمی دانید روزانه چه مقدار آب باید بنوشید، به توصیه محبوب هشت لیوان در روز پایبند باشید.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها