با هدیه دادن در مناسبت‌های مختلف به کارمندان‌تان به ایجاد حس مثبت در فضای کسب‌ و کار کمک کنید

5 ارمغان هدیه دادن به کارمندان

انتقال حس خوب در فضای کار می‌تواند در شکل دادن فرهنگ تعامل و همدلی در محیط کار بسیار تأثیرگذار باشد.
کد خبر: ۱۳۵۵۲۷۶

بدون شک یکی از بهترین روش‌ها در انتقال حس خوب، هدیه دادن و ابراز قدردانی است که می‌تواند تأثیر چشمگیری در افزایش دلگرمی و انگیزه کارمندان یک مجموعه داشته باشد.

گرچه بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌ها در چارت اداری خود در پایان سال پاداش و عیدی برای کارمندان در‌نظر می‌گیرند اما بهانه قرار دادن مناسبت‌های مختلف در طول سال و هدیه دادن می‌تواند در جاری شدن این انرژی مثبت در فضای کار بسیار اثرگذار باشد. از نظر بسیاری از کارشناسان حوزه کسب ‌و کار، دادن هدایا به تیم باید در هر زمانی اولویت یک کارآفرین باشد.

این موضوع به‌ویژه در ماه‌های اخیر که همه‌گیری کووید-19 شیوه کاری بسیاری از محیط‌ها کاری و کسب‌وکارها را دچار مشکل کرد، اهمیت بسیار بیشتری خواهد داشت. بسیاری از افراد در دو سال اخیر بیشتر اوقات را در خانه دورکاری کرده‌اند و روابط افراد در شرکت بیشتر از این‌که بر‌مبنای روابط رو‌در‌رو باشد، به رد و بدل شدن پیام‌هایی در صفحه نمایشگر خلاصه شده است.

این موضوع می‌تواند موجب بروز نخوت و لختی در مجموعه‌های کسب‌وکاری شود. به همین دلیل این روزها بیشتر از هر زمان دیگری انجام کارهای خلاقانه و غافلگیرکننده‌ای مانند هدیه دادن به کارمندان در مناسبت‌های مختلف می‌تواند در ایجاد صمیمیت، همبستگی، تعامل و انگیزه در فضای کسب‌وکار مؤثر باشد. دادن هدایای فکر شده به تیم فرصتی آسان و تاثیرگذار برای تشکر است. پنج دلیل عمده‌ای که از نگاه کارشناسان کسب‌وکار، کارآفرینان و راهبران مجموعه‌های کسب‌وکاری باید هدیه دادن را در زمان‌های مختلف سال به کارمندان‌شان در برنامه خود قرار دهند، بررسی کرده‌ایم.

هدیه دادن باعث بهبود روابط همکاری می‌شود

اعضای تیم کاری به نوعی خانواده دوم ما به‌شمار می‌روند. ما به‌طور متوسط روزانه هشت تا 10 ساعت را با این افراد می‌گذرانیم، به همین علت آنها بخش بزرگی از زندگی ما هستند. گاهی انجام کارهای بسیار ساده مانند مهمان‌کردن به شیرینی، یک عصرانه دورهمی، ارسال یک مقاله جذاب، هدیه دادن یک کتاب الهام‌بخش و ... می‌تواند برای بهبود روابط کاری اثرگذار باشد و کاملا ارزش مستقیمی در پیشبرد اهداف کسب‌وکار خواهد داشت.

سعی کنید با روحیات کارمندان‌تان بیشتر آشنا شوید تا بتوانید هدیه‌های متناسب‌تر و جذاب‌تری برایشان در‌نظر بگیرید. خودتان را برای شناختن همکاران‌تان به چالش بکشید؛ گاهی دقت به جزئیات ظریف و کوچک مرتبط با روحیات، رفتار و علاقه‌مندی‌های کارمندان‌تان می‌تواند در انتخاب هدیه مناسب به کمک‌تان بیاید و همین توجه و دقت در‌نهایت به ایجاد صمیمیت و روابط گرم‌تر در فضای کار خواهد انجامید و کارمندان‌تان نیز حس لذت بیشتری از کار کردن در محیط کاری‌شان خواهند داشت.

هدیه‌ دادن تأثیر مثبتی بر دیگران دارد

وقت گذاشتن از روزتان حتی اگر فقط در حد چند دقیقه باشد و نشان ‌دادن این موضوع به همکارتان که به فکرشان هستید، راهکار ساده‌ای برای اهمیت‌ دادن به فردی است که برایش ارزش قائل هستید و می‌خواهید قدردان زحماتش باشید. حتی حرکات کوچک مانند دادن کارت هدیه فروشگاه مورد علاقه، یک جعبه شکلات دست‌ساز به فردی که به خوراکی علاقه دارد یا یک راهنمای سفر برای مقصد رویایی یک نفر، به کارمندان‌تان نشان خواهد داد که شما به آنها فراتر از شغل‌شان که چه کسی هستند، توجه دارید.

تقویت روحیه افراد به این شکل می‌تواند تجربه آنها را در کار بهبود ببخشد و حتی به زندگی آنها معنای بیشتری بدهد. همه دوست دارند از اطرافیان‌شان حس خوبی بگیرند و مقبول باشند؛ توجه کردن به مشکلات و خواسته‌های فرد، اهمیت دادن به علاقه‌هایش از ساده‌ترین روش‌ها برای اثرگذاری و دادن حال خوب به اطرافیان خواهد بود.

هدیه دادن خوشحال‌کننده است

تحقیقات دانشگاه الون در کارولینای شمالی نشان می‌دهد که انجام کاری برای دیگران موجب افزایش سطح شادی برای خود فرد خواهد شد. به همین دلیل هدیه دادن یک برد مضاعف است؛ هم شخصی که هدیه را دریافت می‌کند و هم شما از این‌که به کسی نشان می‌دهید او برایتان مهم است، احساس خوبی خواهید داشت.

مهم نیست چه هدیه‌ای در‌نظر می‌گیرید، همین که بتوانید به بهانه‌ای حس خوب را به کارمندان‌تان منتقل کنید و نشان دهید به فکرشان هستید، می‌تواند تأثیرگذاری خوبی در افزایش بازده و روند کاری آنها داشته باشد. گاهی با کمی سلیقه به خرج دادن می‌توان هدایای جذاب و در عین حال از لحاظ هزینه قابل‌قبولی برای مناسبت‌های مختلف فراهم کرد. در هر صورت هیچ هدیه بی‌نقصی وجود ندارد و سلیقه هرکس متفاوت است اما با کمی جست‌وجو گزینه‌های بسیار جذاب و کاربردی تهیه کنید و شادی را به فضای کار بیاورید.

حتی گاهی همین که یک ویدئوی خنده‌دار یا جذاب را در گروه‌های پیام‌رسان کاری ارسال کنید نیز می‌تواند حال و هوای تیم‌ را عوض کند، شادی و حس خوب را منتقل کند و روحیه افراد را بالا ببرد. مهم این است که بدانید هدف‌تان از کاری که انجام می‎‌دهید، چیست. حتی اگر بهترین هدیه را به‌نحوی بدهید که حس خوبی انتقال ندهد، نتوانسته‌اید هدف خود را اجرایی کنید.

بهره‌وری افزایش خواهد یافت

هنگامی که تیم شما در محل کار بر پایه روابط بین‌فردی قوی و شبکه‌ پشتیبانی بنا شده باشد، شما و همکاران‌تان ناگزیر موفق‌تر خواهید بود. کارایی و بهره‌وری در بیشتر موارد به نحوه همکاری گروهی کارمندان بستگی دارد و اختصاص دادن زمانی از روز خود برای نشان دادن قدردانی از کسانی که با آنها کار می‌کنید، مطمئنا باعث بهبود همکاری گروهی می‌شود. وقتی کسی احساس می‌کند مورد قدردانی قرار می‌گیرد، احتمال بیشتری خواهد داشت که در کار خود با‌انگیزه و موفق باشد. همه اینها منجر به نتایج نهایی بهتری می‌شود. مهم نیست که روی چه چیزی کار می‌کنید یا موفقیت آن را چگونه می‌سنجید.

عزم شما را در کار نشان می‌دهد

زمانی که از همکاران و کارمندان‌تان قدردانی می‌کنید این واقعیت را منعکس می‌کنید که به کاری که انجام می‌دهید اهمیت می‌دهید و نحوه انجام کار و پیشرفت آن برایتان مهم است. هدیه دادن با توجه به کاری که انجام شده این پیام را ارسال می‌کند که کار در اولویت است و روابط کاری بخش مهمی از آن است. چنین رفتاری در‌نهایت می‌تواند تأثیر مثبتی بر موفقیت شما در شرکت و دیدگاه کارکنان داشته باشد.

اگر تا به‌حال به این موضوع و اهمیت آن توجه نکرده بودید شاید وقت آن رسیده باشد که وقت بیشتری را برای خوب کردن حال کارمندان‌تان و همکارانی که در کسب‌وکارتان دارید صرف کنید زیرا گرچه ممکن است به نظر برسد که نسبت به خانواده و دوستان‌تان از شما دورتر هستند اما واقعیت این است که بخش مهمی از زمان و زندگی شما به فضای کاری‌تان گره خورده است.

بنابراین اگر موفقیت کسب‌وکارتان برایتان اهمیت دارد، باید به همان اندازه ایجاد حس خوب و شادی در میان کارمندان‌تان نیز مهم باشد.

اجازه دهید افرادی که با آنها کار می‌کنید بدانند که چقدر از آنها قدردانی می‌کنید و دستاوردهایشان برایتان با‌ارزش است، حتی اگر این حس را با ساده‌ترین چیزها ابراز کنید.

مهم این است که نسبت به سرمایه‌های انسانی که از مهم‌ترین رکن‌های موفقیت کسب‌ و کار به‌شمار می‌روند بی‌تفاوت نباشید؛ زیرا برآیند حال روحی آنها اثر مستقیمی بر روند کسب و کارتان خواهد داشت.

عسل اخویان طهرانی - دانش / روزنامه جام جم

برگرفته از:  entrepreneur.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها