تلاش برای احیای ۷۰۰ واحد تولیدی تعطیل در خراسان رضوی

دست‌اندرکاران و مسوولان حوزه اقتصادی می‌گویند در تلاش هستند زمینه احیای ۷۰۰ واحد تولیدی تعطیل در خراسان رضوی را در قالب تشکیل کارگروه ها، بازدید نزدیک از خطوط تولیدی و عارضه یابی فراهم کنند و آنها را به چرخه تولید بازگردانند.
کد خبر: ۱۳۳۵۹۴۰

پنج هزار و ۳۴۹ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۲۸۴ هزار و ۷۵۳ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۹۴ هزار و ۴۹۴ نفر در خراسان رضوی پروانه بهره برداری دارند که سهم آنها از تعداد واحدهای دارای پروانه بهره برداری کل کشور هشت درصد و از اشتغال این واحدها در کل کشور نیز هشت درصد است.

بخش عمده صنایع خراسان رضوی را صنایع خرد و متوسط تشکیل می دهد و ۹۰ درصد سرمایه گذاری در این بخش مربوط به بخش خصوصی است که سهم عمده ای در اشتغال و اقتصاد استان دارد و با همه مشکلات مربوط به تحریم و بوروکراسی اداری و هزاران مانع دیگر، عمده صنایع استان در مسیر گسترش قرار گرفته است تا جایی که زیرساختها شامل زمین و برق و آب پاسخگوی این حجم از سرمایه گذاری نیست.

نمی توان از سهم قابل توجه خراسان رضوی در صنایع غذایی، قطعه سازی، لوازم خانگی و خودرویی کشور گذشت و این استان صاحب برندهایی نام آشنا در هر یک از رسته های صنعتی مزبور است که هم در اشتغال و هم در صادرات نقشی برجسته ایفا می کنند با این حال در شرایط کنونی، کارخانه های تعطیل هم در خراسان رضوی وجود دارد.

در این ارتباط سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به تعطیلی ۱۲.۵ درصد از واحدهای صنعتی معادل حدود ۷۰۰ واحد در استان گفت: یکی از اهداف این سازمان احیای دوباره این واحدهاست به طوری که پارسال موفق شد ۹۰ واحد صنعتی تعطیل را به چرخه تولید بازگرداند.

جواد خزاعی افزود: با این حال هدفگذاری خراسان رضوی برای سال جاری در قالب بازدیدهای نزدیک از واحدهای تولیدی مشکل دار، برگزاری کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و بررسی مشکلات آنها و تشکیل کلینیک صنعت و در نهایت احیای ۱۱۰ واحد تولیدی تعطیل است.

وی اضافه کرد: طی بررسی های انجام گرفته بیشتر مشکلات واحدهای تولیدی تعطیل، کمبود نقدینگی و مسیر دشوار تامین آن است به طوری که برای گرفتن تسهیلات بانکی با مشکلاتی نظیر چک برگشتی، بدهی معوق و نداشتن ضمانت نامه و موارد دیگری مواجه می شوند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به مشکلات زیرساختی واحدهای تولیدی در استان گفت: کمبود زمین، آب و برق برای طرحهای ایجادی و طرحهای توسعه بخش تولید یک مشکل اساسی است اما عمده واحدهای تولیدی تعطیل از زیرساختهای مزبور برخوردار هستند اما بیشتر مشکل بانکی و کمبود نقدینگی دارند.

خزاعی به تشکیل کمیسیون پیشگیری از بحران واحدهای تولیدی و صنعتی خراسان رضوی برای حل مشکلات واحدها اشاره و بیان کرد: ریاست این کمیسیون با رییس سازمان صنعتت استان است و هدف از تشکیلش این است که با هماهنگی دادگستری کل استان و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و رییس کمیسیون حل اختلاف و حمایت قضایی از سرمایه گذاری مشروع استان و به کارگیری تمام ظرفیتها گامهای مثبت و اساسی برداشته و هیچ واحدی تعطیل نشود.

وی ادامه داد: هیچ یک از دستگاههای اجرایی خراسان رضوی بدون مصوبه این کمیسیون نمی توانند به ازای وصول طلب خود از واحد در حوزه بانک یا بیمه تامین اجتماعی یا موارد دیگر، اجراییه برای تعطیلی واحد تولیدی صادر کنند و باید این موضوع در کمیسیون مزبور و برنامه احیای واحد بررسی شود زیرا به هیچ وجه نباید در واحدی به دلیل بدهی بسته و کارکنان آن بیکار شوند و فرآیند اداری وصول مطالبات باید بدون بستن در واحد و تعطیل شدن آن پیگیری شود.

کلینیک صنعت و عارضه یابی واحدهای تولیدی

اراضی تحت اختیار شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی هشت هزار و ۶۰۰ هکتار است که عملیات اجرایی در پنج هزار و ۴۰۰ هکتار آن انجام گرفته که از این میزان ۶۰۰ هکتار به واحدهای صنعتی تعلق دارد.

۲ هزار و ۵۶۹ واحد صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی خراسان رضوی مستقر هستند که در مجموع ۴۳ درصد از واحدهای صنعتی، ۲۳ درصد از سرمایه گذاری صنعتی و ۳۹ درصد از اشتغال صنعتی استان را در اختیار دارند.

راه اندازی کلینیک صنعت از ابتکارات دولت یازدهم در خراسان رضوی بود که مدیریت آن به شرکت شهرک‌های صنعتی استان واگذار شد تا به همراه سایر تشکل‌های بخش خصوصی و سایر بخشها و استفاده از مشاوران، عارضه یابی و کمک به احیای واحدهای صنعتی را انجام دهد و شیوه‌ای برای سهولت در انجام ارزیابی‌های اولیه اتخاذ کنند تا به نتیجه بهتری دست یابند.

در سامانه کلینیک صنعت، مشاوران خبره صنعتی حضور دارند که صاحب هر واحد تولیدی می‌تواند با ورود به این سامانه مشاور خود را تعیین کند و مراحل احیای واحد را در پیش گیرد.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در خصوص عملکرد این کلینیک گفت: این کلینیک موفق شده است از ابتدای امسال تاکنون ۱۳ واحد صنعتی تعطیل واقع در شهرکهای صنعتی استان را احیا کند و دوباره به چرخه تولید بازگرداند.

محمد احسانی افزود: شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی امسال ۱۸ پروژه بهبود را در سامانه کلینیک صنعت تعریف کرده که قرار است آنها در واحدهای صنعتی شهرکها اجرا شود، اجرای پنج پروژه عارضه یابی، شناسایی و رفع نیاز فناورانه ۱۲ واحد صنعتی را نیز در دست اقدام دارد و ۱۶ پروژه ممیزی و کمک به طرحهای دانش بنیان سازی را در قالب این کلینیک تعریف کرده است.

وی اضافه کرد: تاکنون ۳۰ پروژه بهبود در حوزه واحدهای صنعتی واقع در شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی تعریف شده است که نیاز به حمایتهای مالی دارد.

در مرحله نخست ورود کلینیک صنعت برای رفع مشکل واحد، پایش آن به صورت ویزیت عمومی انجام می‌شود، در مرحله بعد عارضه یابی عمیق واحد تولیدی انجام می‌گیرد و در این بخش از گروه‌های تخصصی‌تر بهره گرفته شده و پروژه بهبود برای آنها اجرا می‌شود.

پروژه بهبود، کاملا الکترونیکی است، قراردادی بین واحد تولیدی و مشاور منعقد می‎‌شود و در صورتی که اجرای فرایند بهبود، لازم بود به اجرا گذاشته می‌شود و در نهایت تولیدکننده نتیجه اقدامات برای حل مشکل خود را در سامانه ثبت می‌کند تا نظارت لازم در این زمینه انجام شود.

منبع : ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها