مدیر آب و فاضلاب شهرستان خواف :

تنش آبی درشهرستان خواف به مرز هشدار رسیده است

کد خبر: ۱۳۱۹۷۵۰

در پی قطع مکرر آب در شهر خواف، سید حسن رضائیان مدیر آب و فاضلاب شهرستان خواف اظهار کرد: مقدار نیاز آب شرکت‌های امور آب و فاضلاب بر اساس آمار جمعیتی شهر یا روستا مشخص می‌شود و در شهر خواف برپایه جمعیتی که در شهر ساکن هستند ، امور آب منطقه‌ای و مدیریت منابع آب استان خراسان رضوی مجوز برداشت ۱۳۲ لیتر بر ثانیه از شش حلقه چاه را  به ما داده است. وی گفت: شرایطی که الان برای افت فشار و قطعی آب آشامیدنی شهر خواف رخ داده، ناشی از بیماری کرونا و گرم شدن هواست . مصارف بهداشتی و مصرف آب در سیستم‌های خنک کننده نیز افزایش یافته و سبب شده در تولید و مصرف آب، در نقطه سر به سر قرار بگیریم.

وی افزود: علاوه بر این‌ها، مسائلی همچون وجود انشعابات غیر مجاز برای آبیاری خانه باغ‌ها و ساختمان سازی  سبب شده است  مصرف آب شرب از تولید آن بیشتر شود ، ما مجبوریم روی مخازن آبی مدیریت کنیم و اگر چنین اقدامی نشود ظرفیت و حجم مخزن را از دست می‌دهیم و شبکه‌های انتقال و توزیع آب دچار هوا گرفتگی و رفع شوک شبکه آب رسانی، هزینه بر و زمان بر می‌ شود  بنابراین در چنین شرایطی برای ذخیره آب در مخازن، از ساعت 24 تا ۶ صبح که مصرف آب کم و هوا خنک‌تر می‌شود، برنامه قطع منطقه‌ای آب را برنامه ریزی و اجرا می‌کنیم. رضائیان در پاسخ به این که ذهنیت برخی از مردم این است که شرکت‌های معدنی و صنعتی معادن سنگان از ذخایر آب و فاضلاب، آب استحصال می‌کنند که سبب کاهش ذخایر آب شرب شده است ، گفت: این مسئله صحت ندارد و امور آب منطقه‌ای به عنوان ناظر بر منابع آبی شهرستان، بر منابع  آبی ما هم که به عنوان یک مشتری آب شرب هستیم، نظارت می‌کند و وقتی در تولید و مصرف آب در نقطه سر به سر هستیم اجازه فروش آب برای موضوعات مطرح شده را نداریم.
مدیر آب و فاضلاب خواف درباره برنامه‌هایش برای رفع افت فشار و قطعی آب در شهر و شهرستان خواف گفت: ما چاه شهرداری شهر خواف را در برنامه‌ کوتاه مدت وارد مدار آب شرب شهر خواف می‌کنیم و برای میان مدت هم دو حلقه چاه حفر و به ‌رغم مشکلات مالی، اقدام به تامین اعتبار از بودجه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی کردیم .  تجهیزات لازم در حال خرید و قرار است به زودی با ترک تشریفات مناقصات، پیمانکار تعیین شود و تلاش داریم تا نیمه‌های تابستان، چاه‌های جدید را وارد شبکه آب شرب کنیم. رضائیان در باره وضعیت بهداشتی آب شرب گفت: همه آزمایش ها و اندازه‌گیری‌های لازم برای گندزدایی آب شرب انجام می‌شود و آب شرب خواف بر پایه استانداردهای ۱۰۵۳ سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت در شرایط بهینه است. وی افزود: اداره آب و فاضلاب خواف طی سال گذشته حدود ۲۰۰ انشعاب غیرمجاز را شناسایی و قطع کرد و این روند را ادامه می‌دهد ، همچنین برای کاهش هدر رفت آب، گشت اتفاقات آب را راه اندازی کرده است. وی از مشترکان به ویژه مشترکان پرمصرف به عنوان محورهای اصلی مدیریت مصرف خواست تا با صرفه جویی حداقل ۱۰ درصدی در مصارف غیر ضروری  کمک کنند تا تابستان امسال را بدون کم آبی سپری کنیم. مدیر آب و فاضلاب خواف اعلام کرد: این اداره، ۴۸ هزار انشعاب آب آشامیدنی را در شش شهر و ۸۲ روستای شهرستان خواف واگذار کرده که برای آب رسانی به آن‌ها، از ۴۶ چاه آب و حدود ۴۴۰ کیلومتر شبکه انتقال و ۸۸۰ کیلومتر شبکه توزیع آب استفاده می کند. وی گفت: در یک سال گذشته ۱۳ میلیون متر مکعب آب استحصال شده است که از این مقدار حدود ۶۵ درصد مصرف واقعی و ۳۵ درصد هدر رفت آب بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها