مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت مطرح کرد:

اخراج کارمند آزمایشگاه که جواب تست منفی کرونا می‌فروخت/ باید خودمان را برای موج‌های شدیدتر کرونا آماده کنیم

سمیعی گفت: برخی کارکنان آزمایشگاه‌ها جواب تست منفی کرونا می‌فروختند که مسئول فنی آزمایشگاه کارمند متخلف را اخراج کرد.
کد خبر: ۱۳۱۷۱۵۰
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سمیعی مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت اظهار کرد: موج چهارم کرونا به لحاظ زمان و ارتفاع با موج‌های قبلی متفاوت بود. ما شاهد انتشار ویروس انگلیسی کرونا در ایران بودیم بنابراین باید خودمان را برای موج‌های بعدی و شدیدتر آماده کنیم. باید دانست که عدم توقف در قطع زنجیره ویروس باعث چنین اتفاقاتی می‌شود.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: فعالیت چند ماهه وزارت بهداشت در حوزه هماهنگی بین المللی باعث شد ظرفیت آزمایشگاهی کشور را به لحاظ کمی و کیفی افزایش دهیم و تلاش می‌کنیم ظرفیت اسمی را به عملکردی تبدیل کنیم.
 
توسعه تجهیزات آزمایشگاهی در دوران تحریم دشوار است

سمیعی بیان کرد: تجهیزات دستگاهی در حوزه آزمایشگاه بسیار اهمیت دارد، به ویژه در کشور ما که تحریم هستیم؛ به همین دلیل استفاده و توسعه تجهیزات در این شرایط دشوار است. نقطه بحرانی این است که ما در بحران‌ها، نیروی انسانی کافی داشته باشیم زیرا آزمایشگاهیان در موج‌های کرونا باید به طور مداوم و چند شیفت فعالیت کنند. همکاران بار سنگینی در موج چهارم به دوش کشیدند، به ویژه اینکه موج چهارم در ایام تعطیلات بود.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت بیان کرد: ما در استفاده از آنتی ژن ویروس موفق بودیم؛ تولیدکنندگان تولید را افزایش دادند، هر چند در مرحله‌ای با مشکل تامین مواجه شده بودیم.

سمیعی گفت: باید تست‌های سریع، مولکولی و مراکز آزمایش وسیع ایجاد کنیم و مانند مراکز واکسیناسیون مراکز تجمیعی مراکز تست ایجاد کنیم تا افراد با اطمینان در محل کار آماده شوند و به زندگی خود مانند روال عادی ادامه دهند.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت بیان کرد: آزمایشی که به فهرست آزمایش‌های وزارت بهداشت اضافه شد آزمایش تعیین توالی ویروس بود و رصد و پایش جهش در سه آزمایشگاه مرجع کووید ١٩ در انستیتو پاستور و آزمایشگاه آنفلوانزا در دانشکده بهداشت علوم پزشکی تهران و آزمایشگاه ژنتیک دانشگاه علوم توانبخشی انجام می‌شود و تغییرات ویروس نسبت به گذشته از اهمیت بیشتری برخوردار است و این تغییرات باعث تصویر بالینی ویروس می‌شود.

تغییرات ژنتیکی ویروس در تشخیص کرونا مشکل ایجاد می‌کند

او بیان کرد: نگرانی که وزیر بهداشت و مسئولان در میان می‌گذارند از این جهت است که با شکل گیری موج‌ها شاهد جهش‌های ویروس هستیم و تغییرات ژنتیکی ممکن است در تشخیص ویروس مشکل ایجاد کنند و خوشبختانه، چون تمام کیت‌ها برای بیش از یک ناحیه از ویروس طراحی شده اند آزمایشگاه‌ها می‌توانند تغییرات لازم را شناسایی و به تولیدکنندگان پیشنهادات را بدهند.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت اظهار کرد: جهش‌ها می‌تواند در پاسخگویی واکسن‌ها موثر باشد. در کشور انگلیس با وجود اینکه واکسیناسیون زود شروع شد نگران جهش‌های ویروس و افزایش مرگ و میر هستند و تاکنون خوشبختانه جهش‌ها نتوانسته‌اند واکسیناسیون را با شکست مواجه کنند و به همین دلیل تاکید می‌شود که اولین واکسنی که به دستتان رسید تزریق کنید.

او درباره آزمایش‌های تقلبی برای سفر‌های خارجی گفت: موارد آزمایش تقلبی معدود بوده و جالب است بدانید که اغلب این موارد را خود آزمایشگاهیان، رسانه‌ها و مسئولان مرتبط با ما اعلام می‌کنند.

اخراج کارمند متخلف آزمایشگاه که جواب تست منفی می‌فروخت

سمیعی گفت: مسافران به دلیل اینکه برنامه ریزی می‌کنند و هزینه بسیاری برای سفر می‌پردازند تلاش می‌کنند که جواب منفی را دنبال کنند. حساسیت برای سفرهای هوایی بیشتر است. هر جا منافع کسب و کاری در جواب منفی یا مثبت باشد دچار مشکل می‌شویم و ما خیلی در این حوزه موفق نیستیم چرا که سیستم نظارتی هر جا منافع کسب و کار به میان بیاید دچار چالش می‌شود.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: ممکن است خانواده‌ای قصد سفر به خارج از کشور داشته باشد و در صورت مثبت شدن تست یکی از اعضای خانواده، بقیه سردرگم می‌شوند و به همین دلیل خیلی‌ها به دنبال خرید جواب تست منفی هستند. اولین مورد مشکل ما در مورد دو تیم فوتبال بود که قصد مسابقه با یکدیگر را داشتند و تیمی نتایج آزمایشگاهی تست تیم دیگر را زیر سوال می‌برد و به طور کلی وقتی منافع کسب و کاری وسط باشد نظارت و مدیریت دشوار است. وقتی تست منفی کاذب شد و جواب تست اشکال داشته باشد با تکرار آزمایش می‌توان مشکل را حل کرد اما برای مسافران پروازها زمان زیادی نداریم و حل این چالش مشکل است. برخی کارکنان آزمایشگاه‌ها جواب تست منفی کرونا می‌فروختند که مسئول فنی آزمایشگاه بعد از پی بردن به تخلف، مورد را گزارش داد و کارمند متخلف را اخراج کرد.

فروش تست منفی یا مثبت کرونا در اینستاگرام

سمیعی افزود: در مواردی هم مشاهده شد که برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام تبلیغ فروش تست منفی یا مثبت کرونا می‌کردند چراکه مسافران به دنبال تست منفی و برخی برای موارد دیگر دنبال تست مثبت هستند و مسئولان فنی آزمایشگاه‌ها برای اینکه اعتبار آزمایشگاه زیر سوال نرود، خود به موضوع ورود کردند و تخلف‌ها گزارش و برخورد شد.

او با بیان اینکه با اتکا به تولید داخل هزینه تست کرونا در کشور کاهش پیدا کرد، افزود: قیمت تعرفه تست کرونا ٢۵٠ تا ٢۶٠ هزار تومان در بخش دولتی است البته در بخش دولتی به دلیل درخواست آزمایش بر مبنای شیوه‌نامه‌های ابلاغی، هزینه‌ای از افراد دریافت نمی‌شود.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت بیان کرد: کیت‌های تشخیص سریع باوجود اینکه تست آن سخت نیست اما نمونه برداری آن دشوار است. ما به دنبال آزمایشگاه‌های وسیع تست کرونا هستیم؛ با راه اندازی این مراکز دیگر دچار چالش توزیع تست در داروخانه‌ها نخواهیم شد البته کشور انگلستان کیت تشخیصی سریع کرونا را درب منزل توزیع کرد و ما در حال بررسی این تجربه هستیم.

او درباره توزیع تست در مطب‌ها گفت: فرآیند تست سریع در مطب‌ها با روند کاهشی موج چهارم و واکسیناسیون مواجه شد.و فرض کنید فرد اگر علامت دار باشد و در مطب مثبت بودن فرد مشخص شود، مستقیم به قرنطینه می‌رود و دیگر نیاز به این نیست که از مطب خارج و سوار تاکسی و اتوبوس شود. باید به وزارت بهداشت حق داد که بخواهد برای شکست زنجیره انتقال این خدمت را در مطب‌ها ارائه دهد.

سمیعی از راه اندازی مراکز تست وسیع قبل از بازگشایی مدارس و عادی شدن زندگی مردم با واکسیناسیون خبر داد و گفت: بیش از ۴٠٠ آزمایشگاه تشخیص مولکولی کووید ١٩ داریم. اگر مانند مراکز واکسیناسیون تجمیعی، مراکز تست کرونای آزمایشگاهی راه اندازی شود، به روند تشخیص و درمان کمک کرده‌ایم. در نظر داریم قبل از آغاز بازگشایی مدارس و عادی شدن فعالیت مردم با افزایش واکسیناسیون این مراکز، تست وسیع را راه اندازی کنیم.

او در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره مراکز تست خودرویی گفت: دانشگاه ها چندین مراکز تست خودرویی را راه اندازی کردند. این مراکز را برای افراد علامت دار راه اندازی نمی‌کنیم بلکه این مراکز را برای افرادی مانند آرایشگران، خیاطان و ... فعال خواهیم کرد که برای فعالیت کاری نیاز به تست هر ٢ هفته یکبار دارند. بیماران علامت دار در بخش سرپایی تست می‌شوند چرا که ممکن است به درمان حمایتی نیاز داشته باشند.

سمیعی با اشاره به افزایش ظرفیت تست‌های کرونا در کشور تصریح کرد: تعداد تست های انجام شده در کشور از مرز ۱۸ میلیون عبور کرده است. آزمایشگاه‌های بخش خصوصی از آذر ٩٩ تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار تست انجام داده اند و ظرفیت آزمایش کرونا در حال افزایش است.  در تلاش هستیم تا به ایده آل یعنی به ازای هر فرد مبتلا ۱۰ نفر افراد مرتبط با آنان رهگیری و تست شوند، برسیم.

او  در پاسخ درباره فعالیت اسنپ و اپلیکیشن‌های این چنینی برای تست کرونا در منزل گفت: این پلت فرم‌ها اگر استانداردهای وزارت بهداشت را رعایت کنند و قراردادهای آزمایشگاه ها با این پلت فرم ها در معاونت درمان وزارت بهداشت ثبت و تایید شود، مشکلی نیست و تخلفی رخ نداده است. این پلت فرم های الکترونیکی در جهت خدمات سلامت از راه دور است و می توانند به عنوان تسهیل گر پلت فرم های اینترنتی کمک کننده هم باشند.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با اشاره به نقطه ضعف کنونی اپلیکیشن‌های تست کرونا در منزل ادامه داد: تنها مشکل این است که خدمات گیرندگان حق انتخاب آزمایشگاه را ندارند واگر این مشکل بر طرف شود، دیگر مشکلی نخواهد بود البته این اپلیکیشن ها برای اینکه خدمات تبلیغاتی سلامت محور دارند باید از نظام پزشکی مجوز بگیرند. به دلیل نو بودن خدمات ارائه شده هنوز تعرفه ای برای خدمات الکترونیکی این چنینی تعریف نشده است اما هزینه خدمات آزمایشگاهی نباید بیش از نرخ مصوب باشد و در این زمینه برخلاف ماه های نخست شیوع کرونا گزارشی از دریافت هزینه آن چندانی یا غیر متعارف نداریم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها