نگران قطعنامه‌های شورای حکام نباشیم

قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران بار دیگر ماهیت واقعی اروپاییان را نشان داد و دوباره بر همگان روشن شد آنها همیشه طلبکار هستند. به این معنی که نه‌ تنها به وعده‌های خود مطابق برجام عمل نکردند، بلکه هر بار بهانه‌های مختلفی را علیه کشورمان مطرح می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۶۹۲۶۰

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم این است که پرونده پی‌ام‌دی (ابعاد احتمالی نظامی) ایران هیچ زمانی بسته نشده بود، بلکه براساس گزارش سال 2015 آمانو، مدیر کل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ابعاد نظامی تبدیل شد و احتمالی بودن آن برداشته شد و همین مبنای برجام قرار گرفت.

در طول چند سالی که از توافق هسته‌ای می‌گذرد، محدودیت‌های بسیاری علیه کشورمان طبق این توافق وضع شد و جمهوری اسلامی نیز آنها را پذیرفت؛ چرا که گزارش آمانو در آن مقطع مبنای قطعنامه 2231، برجام و بیانیه 1+5 شده بود.

علت این‌که برجام تا این حد سختگیرانه است به همان گزارش آمانو مربوط می‌شود، چرا که وی عنوان اتهام را از ایران برداشت و ایران را مجرم دانسته و به این ترتیب در برجام مجازاتی برای مجرم در نظر گرفته شد.

امروز نیز غربی‌ها موضوع جدیدی علیه ایران پیدا کرده و ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر وجود دو سایت هسته‌ای اعلام نشده از سوی ایران را مبنایی برای صدور قطعنامه علیه کشورمان قرار داده و ایران را متهم به عدم همکاری با آژانس می‌کنند.

در این میان به این موضوع باید توجه داشته باشیم که در این چند سال اخیر به‌رغم این‌که برجام نتوانست تحریم‌های وضع شده علیه کشورمان را از میان بردارد، اما در عین حال جمهوری اسلامی با تمام محدودیت‌ها و تحریم‌ها توانست به اقتدار لازم دست یابد و حال دشمنان، ادعاهای دیگری علیه کشورمان مطرح می‌کنند. اما همان‌طور که بارها مقامات کشورمان اعلام کرده‌اند نمی‌توان براساس ادعاها اجازه دسترسی بیشتری به دیگران داد.

در چنین شرایطی باید مواضع مقتدرانه‌ای داشته و بر سر اصول خود مقاومت کنیم و نگران صدور چنین قطعنامه‌هایی از سوی شورای حکام نباشیم، چرا که در گذشته نیز تجربه‌های اینچنینی را داشته‌ایم. همان‌طور که بین سال‌های 84 – 82 هفت قطعنامه علیه ایران از سوی شورای حکام صادر شد که در عین حال ارزش اجرایی نیز نداشت. در همان مقطع، پرونده ایران از شورای حکام به شورای امنیت سازمان ملل ارسال و شورای حکام اعلام کرد از حل پرونده ایران عاجز است.

بنابراین با توجه به تجربه‌ای که داشته‌ایم امروز نیز نباید نگران باشیم در شرایط کنونی در صورتی که روابطمان با روسیه و چین مستحکم باشد و تعامل مثبتی با آنها داشته باشیم حتی در صورت ارسال پرونده ایران از شورای حکام به شورای امنیت، این دو کشور با آن مخالفت خواهند کرد.

فریدون عباسی - نماینده مجلس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
۰
۱
تحليل نماينده مجلس در حد خربزه ااآبكي

نیازمندی ها