به‌روز رسانی، گمشده خدمات اجتماعی

همه کودکان روزی بزرگ می‌شوند و احتیاج دارند مهارت‌های زندگی اجتماعی و استقلال فردی را یاد بگیرند تا بتوانند با کمترین مشکلی از خانواده جدا شوند و در جامعه زندگی کنند. کودکان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی نیز از این قاعده مستثنا نیستند و آنها هم باید روزی از این سازمان جدا شوند و به عنوان یک فرد مستقل، زندگی اجتماعی را در پیش گیرند.
کد خبر: ۱۱۳۹۹۴۶
به‌روز رسانی، گمشده خدمات اجتماعی

براساس قانون نیز سازمان بهزیستی وظیفه دارد وقتی کودکان تحت پوشش این سازمان به سن قانونی میرسند، آنها را به کمک مددکاران و کارشناسان خودتوانمند کند و مهارتهای اجتماعپذیری را به آنها یاد دهد تا بتوانند رفته رفته از بهزیستی جدا شوند. البته این شرط سنی فقط مربوط به پسران است و قانون برای جدا شدن دختران از سازمان بهزیستی، سن خاصی مشخص نکرده و این جدا شدن را صرفا منوط به نظر مددکار دانسته است. بنابراین دختران تحت پوشش این سازمان اگر بخواهند میتوانند تا پیش از ازدواج در مراکز بهزیستی بمانند.

اما پسرانی که تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، وقتی به سن قانونی میرسند، با نظر مددکار یا در همان سن از بهزیستی جدا میشوند یا به خانههای پیش از ترخیص فرستاده میشوند تا با یکی دو سال زندگی در میان همسالان و پذیرفتن مسئولیتهای زندگی جمعی، بتوانند مهارتهای زندگی اجتماعی را فرا بگیرند و با پیدا کردن مسیر زندگی خود از بهزیستی جدا شوند.

البته بهزیستی در صورت لزوم، پس از جدا شدن نوجوانان مددجو از این سازمان نیز حمایتهای موردی خود را از آنها دریغ نمیکند و به طور مثال، اگر مددکاران بهزیستی تشخیص دهند که این سازمان باید هزینههای دانشجویی یک مددجو را پرداخت کند، بهزیستی این کار را انجام خواهد داد. در مجموع، میتوان گفت در موارد اینسچنینی، ضوابط اجرایی دست مددکاران را برای تصمیمگیری باز گذاشته و یک مددجو تا زمانی که مددکاران بهزیستی تشخیص ندهند او استقلال لازم را پیدا کرده است، از این سازمان جدا نمیشود و حمایتهای مادی و معنوی بهزیستی از آن مددجو ادامه خواهد داشت.

همچنین سازمان بهزیستی هنگام ترخیص مددجویان نوجوان خود 20 میلیون تومان به هرکدام از آنها پرداخت میکند تا بتوانند از پس هزینههای اولیه بعد از ترخیص خود برآیند. البته با توجه به هزینههای بالای زندگی در شهرهای بزرگ، این مبلغ کافی به نظر نمیرسد و بهتر است بهزیستی با کمک دولت، تا حد ممکن این کمکهزینه را افزایش دهد.

بنابراین مهمترین نکتهای که در روند ترخیص کودکان تحت پوشش بهزیستی مد نظر این سازمان قرار میگیرد، توانمند شدن این مددجویان است و تا زمانی که این افراد مهارتهای لازم برای زندگی اجتماعی را کسب نکرده باشند، بهزیستی آنها را ترخیص نمیکند.

اما در این میان میتوان گفت اساسا همه ضوابط مربوط به فعالیتهای اجتماعی ممکن است در طول زمان و با تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی کهنه شوند و به همین دلیل، نیاز است که همه مدلهای خدمات اجتماعی از جمله روند ترخیص مددجویان بهزیستی، براساس شرایط فعلی جامعه بهروز شود. در شرایط کنونی کشور نیز افزایش مبلغ کمکهزینه ترخیص و فراهم کردن شرایط بهتر برای تحصیلات دانشگاهی مددجویان بهزیستی، میتواند از نمونههای بهروزرسانی خدمات اجتماعی این سازمان باشد. چراکه این مددجویان هنگام ترخیص از بهزیستی نیز مانند زمان ورود به این سازمان، هیچ خانوادهای ندارند که بتواند در دوره جوانی، حمایتهای مالی لازم را برای آنها فراهم کند و بهتر است بهزیستی در این دوره نیز همچون دورههای گذشته، نقش خانواده مهربان این مددجویان را برای آنها ایفا کند.

دکتر همایون هاشمی

رئیس پیشین سازمان بهزیستی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها