گزارش جام‌جم از روند تحقق درخواست رهبری از خبرگان برای تشکیل هیات اندیشه‌ورزی

اندیشه‌ورزان مطالبه‌گر

مجلس خبرگان رهبری یکی از مهم‌ترین نهادهای قانونی در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران است. این مجلس در کنار وظایف قانونی خود یعنی انتخاب و تعیین رهبر، نظارت بر بقا و استمرار شرایط رهبر و قانونگذاری نسبت به خود؛ یک وظیفه جدید نیز بر عهده‌اش قرار گرفته و آن نگاه و ارزیابی کلان و راهبردی به مسیر و حرکت انقلاب اسلامی است. وظیفه‌ای که رهبری در دیدار اخیرشان با اعضای خبرگان تحت عنوان تشکیل هیات اندیشه‌ورز برای این مجلس تعیین کردند.
کد خبر: ۱۱۲۹۱۰۳
اندیشه‌ورزان مطالبه‌گر

رهبر معظم انقلاب در آن دیدار با اشاره به جایگاه بینظیر و استثنایی این مجلس در نظام اسلامی، وظیفهای مهم را از مجلس خبرگان درخواست کردند و فرمودند: این مجلس باید با تشکیل یک هیات اندیشهورز که دارای نگاه کلان و راهبردی و عمیق باشد، به بررسی چگونگی حرکت انقلاب اسلامی در 38سال گذشته به سمت اهداف اصلی خود و پیشرفتها، توقفها و احیانا پسرفتها در این مسیر بپردازد و بر اساس جمعبندی خود از دستگاههای مختلف مطالبهگری کند.

چند روز پس از درخواست رهبری از مجلس خبرگان، هیات رئیسه مجلس خبرگان جلسهای را با بررسی سازوکار اجرایی تشکیل هیأت اندیشهورز خبرگان برگزار کرد و پس از بررسی و بحث مقرر شد دبیرخانه سازوکار، طرح اجرایی و نحوه تشکیل هیأت اندیشهورز خبرگان را تهیه و در جلسه آینده هیات رئیسه مجلس خبرگان، برای بررسی ارائه کند. دوم آبان نیز جلسه هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری برگزار و مرکز اندیشهورز در مجلس خبرگان رهبری تشکیل شد.

اینک پس از گذشت شش ماه از آن دیدار و به بهانه برگزاری اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری، که قرار است فردا آغاز شود، در گفتوگو با سه عضو سابق و فعلی مجلس خبرگان نگاهی به اهمیت عملکرد هیات اندیشهورز همچنین برخی اقدامات انجام شده در این مدت پرداختهایم.

ارزیابی دقیق اهداف انقلاب

آیتا... حیدری آلکثیری، عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که فلسفه تشکیل هیات اندیشهورز از بیانات رهبری بروشنی قابل استفاده است گفت: انقلاب ما نیاز به نگاه کلان و کلی به اهدافش دارد یعنی باید میزان تحقق یا ناکامی در تحقق اهداف تعیین شده بر مبنای برنامهریزیهای راهبردی انقلاب مشخص شود. وی افزود: بدون این رصد نمیتوان برای پیشبرد انقلاب، خنثی کردن توطئههای دشمن و تعدیل گذشتهها کاری انجام داد مگر این که نسبت به اهداف انقلاب ارزیابی دقیقی صورت گیرد. از این رهگذر رهبری فرمودند این موضوع ذاتا کار رهبری است، به اندازه امکاناتم این کار را انجام داده و میدهم، اما این اقدام نیازمند کار تشکیلاتی و منسجم بوده و مناسبترین نهاد برای این کار مجلس خبرگان رهبری است.

آیتا... حیدری گفت: مجلس خبرگان رهبری بلافاصله برای تحقق رهنمود رهبر از بین اعضا، هیات اندیشه ورزی را به صورت موقت تعیین کرد تا راهکارها و شرح وظایف را مشخص کنند. این هیات طی جلسههایی متعدد در طول شش ماه گذشته کارهای مقدماتی مورد نیاز را انجام داده و فردا در اجلاس خبرگان اعضای دائم این هیات از سوی اعضای مجلس خبرگان انتخاب خواهد شد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مقصود از این هیات ارزیابی، ارائه معلومات و نتایج خدمات رهبری است افزود: بر این اساس رهبر انقلاب براساس صلاحدید و حسب مورد، نتایج حاصله را به نهادها و قوای مختلف از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس و قوه قضاییه ابلاغ میکنند.

وی در عین حال ادامه داد: البته برای نهادینهشدن و تحقق نتایج به دست آمده، نیاز به فرهنگسازی وجود دارد و باید دستگاههای فرهنگی اعم از صدا و سیما، دانشگاهها، سازمان تبلیغات، تریبون نماز جمعه و همه به منظور جا انداختن اهداف انقلاب؛ پیشرفت یا پسرفت و برطرف کردن موانع تلاش کرده و فرهنگسازی کنند.

آیتا... حیدری در ادامه با بیان این که در اجلاس خبرگان دوبرابر اعضای هیات اندیشهورز نامزد خواهیم داشت و از بین آنها هیات دائمی انتخاب خواهد شد، عنوان کرد: برای هیات دائم شش کارگروه فرهنگی، دینی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فناوری و حقوقی در نظر گرفته شده که توسط صاحبنظرانی از خبرگان، حوزه ها، دانشگاهها و... دعوت میشوند تا نتایج در آنجا مطرح شود.

وی افزود: پس از مطرح شدن نتایج، صاحبنظران در مورد آن اظهارنظر کرده و نتیجه آن به هیات اندیشهورز ارسال میشود و این هیات مصوبات خود را از نظرات ارائه شده توسط کارگروهها به عنوان نتایج حاصله به رهبری تقدیم میکند. این عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آنچیزی که توسط خبرگان انجام میشود مطالبهگری از قوا و دستگاههای مختلف برای اجراییشدن حاصل تحقیقات است، این مطالبهگری براساس فرهنگسازی است.

افزایش زمینه مطالبهگری

عضو مجلس خبرگان رهبری معتقد است با هیات اندیشهورز، زمینه مطالبهگری براساس ارزیابی پیشرفتها یا پسرفتها در مسیر حرکت به سمت اهداف انقلاب، افزایش مییابد.

آیتا... محسن مجتهد شبستری در گفتوگو با جامجم، گفت: رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان خواستار تشکیل هیاتی اندیشه ورز در راستای نگاه کلان به مسیر طی شده از ابتدای انقلاب تاکنون شدند تا به این ترتیب مشخص شود در کدام مسیرها پیشرفت یا پسرفت داشتهایم.

وی افزود: با تشکیل چنین هیاتی اعضای خبرگان با توجه به سوابق انقلابی اعضا میتوانند ارزیابی درستی از مسیر طی شده انقلاب تاکنون را ارائه دهند.

مجتهد شبستری اظهار کرد: اعضای مجلس خبرگان رهبری با توجه به اطلاعاتشان میتوانند نظر صحیحی را در مورد پیشرفتها یا پسرفتها در زمینه اهداف انقلاب ارائه دهند. بنابراین آنها از طریق هیات اندیشهورز میتوانند اطلاعاتی را ارائه دهند تا برای مسئولان مربوط قابل استفاده باشد.

مجتهد شبستری با بیان اینکه انقلاب موجودی زنده و پویاست و باید از آن در برابر آسیبها پاسداری کرد، گفت: در همین راستا ارزیابی و نظارت برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی یک ضرورت است، بنابراین باید دید ارزشهایی که در ابتدای انقلاب پررنگ بودهاند اکنون چه وضعیتی دارند.

مجتهد شبستری افزود: بحث مطالبهگری که در بیانات رهبری هم بود در مجلس خبرگان انجام میشود، یعنی مسئولان را دعوت میکنیم و سوالاتی هم میپرسیم، اما از طریق هیات اندیشهورز، زمینه مطالبهگری براساس ارزیابی پیشرفتها یا پسرفتها در مسیر حرکت به سمت اهداف انقلاب، افزایش مییابد.

وی گفت: کمیسیونهای اندیشه ورز موضوعاتی را که رهبر معظم انقلاب فرمودند یعنی مسائل انقلاب، پیشرفتها و پسرفتهای آن مورد بررسی قرار میدهند و براساس آن از دستگاههای مربوط مطالبهگری میکنند.

مطالبهگری، کاری مستمر است

آیتا... حسن ممدوحی، عضو سابق مجلس خبرگان رهبری در گفتوگو با جامجم، گفت: رهبری در شهریور ماه در جهت بهرهگیری بهینه و بیشتر از اعضای مجلس خبرگان رهبری پیشنهاد تشکیل هیات اندیشهورز را ارائه کردند، چرا که مجلس خبرگان دارای چنین ظرفیتی است.

وی افزود: بنا است عدهای اندیشهورز در مجلس خبرگان رهبری نسبت به مشکلات کشور و مردم در زمینههای مختلف از جمله فرهنگی، سیاسی، روابط بینالملل و... طرحهایی ارائه داده و برای هر کدام از این زمینهها راهکار و حرفی تازه مطرح کنند تا با جمعبندی در این زمینه شاهد نتایج مثبتی باشیم.

ممدوحی تصریح کرد: در مجلس خبرگان رهبری با توجه به این که اعضای آن افرادی آشنا و خبره هستند فرصتی فراهم میشود که نسبت به اینگونه مطالبات تلاش کنند. این عضو سابق مجلس خبرگان رهبری با بیان این که ضرورت تشکیل هیات اندیشهورز ضرورتی عقلی ـ حیاتی است، یادآور شد: در این زمینه باید ضمن دشمن شناسی، خطوط خائنانه دشمن را شناخت و با بررسی آن برای علاج فکری کرد. آیتا... ممدوحی گفت: رهبر معظم انقلاب، مطالبه گری مجلس خبرگان را یک کار مقطعی نمیدانند؛ از این جهت که فرمودند مطالبات مجلس خبرگان باید مبتنی بر گزارشهای هیأت اندیشهورز باشد. مطالبه گری یک کار مستمر است کار مقطعی نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها