حضور مومنانه نسل سـوم انقلاب در روزگار سخت دین‌ورزی

رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده سردار شهید علی ییلاقی، خطاب به جوانان حاضر نکات مهمی را در مورد نسل سوم انقلاب بیان داشتند. ایشان تاکید کردند: جوان نسل سوم، از جوان نسل اول امیدبخش‌تر است درصورتی‌که بتواند ایمانش را حفظ کند.
کد خبر: ۱۱۱۸۲۵۸
حضور مومنانه نسل سـوم انقلاب در روزگار سخت دین‌ورزی

جوان نسل اول، کسانی بودند که از روی احساسات، از روی هیجان [کار کردند]؛ احساسات بود، احساسات خوبی هم بود و همان احساسات کار کرد، یعنی یک نظام کهن را سرنگون کرد و اسلام را رو آورد؛ این را ما کوچک نمی‌گیریم، اما غالبا دانه‌دانه افراد نمی‌گویم همه از روی احساسات لانه جاسوسی را آن روز رفتند و با شجاعت تمام گرفتند، اما بعدا رفتند با آمریکایی‌ها صحبت کردند و عذرخواهی کردند؛ این ناشی از چیست؟ ناشی از کم‌عمق بودنِ آن انگیزه است.

همچنین رهبر معظم انقلاب به این نکته متذکر شدند که: من به جوان امروز درصورتیکه انگیزه و ایمانش درست باشد، اعتمادم و امیدم بیشتر است تا به جوان آن روز.

در شرایط کنونی ما با حضور جوانان انقلابی و به عبارتی نسل سوم در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مواجه هستیم. نسل اول انقلاب نقشی بسزا در به ثمررساندن انقلاب، استقرار نظام جمهوری اسلامی و دفاع از مرز و بوم کشور در دوران جنگ هشت ساله داشت، اما نسل سوم انقلاب با حفظ همان مشخصات و ویژگیها چهرهای به مراتب انقلابیتر و با انگیزههای قوی‌‌تر از خود نشان داد.

نسل سوم از همان ابتدا پا به میدان انقلاب گذاشت و در جهاد سازندگی، مراسم عبادی و معنوی، شرکت گسترده در سوگواریهای ایام محرم و صفر، عرصههای جنگ نرم و مقابله با نفوذ دشمن حضوری فعال و مومنانه پیدا کرد. در روزگاری به سر میبریم که جوان نسل امروز ما عاشقانه برای دفاع از مردم ستمدیده سوریه و حرم اهلبیت آماده است. جوانان بصیری که نسل سوم را تشکیل میدهد در دفاع از حریم ولایت از هیچ تلاشی فروگذار نیستند و دین را به عنوان معیار و شاخص اصلی میشناسند و برای اعتلای اسلام و انقلاب جانفشانی میکنند.

دکتر سیدمحمد حسینی، استاد دانشگاه تهران در گفتوگو با جامجم با اشاره به این که نسل اول و جوانان فداکار دوران انقلاب همت والایی داشتند و با دم مسیحایی امام واردصحنه مبارزه باظلم شدند، گفت: آنها در پیروزی انقلاب و تداوم آن نقش آفرین بودند، امام هم از جوانان برومند نسل اول تجلیل کردند. ولی به هر حال در کنار این نقاط قوت،درمواردی ضعفهایی هم وجود داشت که رهبر معظم انقلاب به یک نکته اشاره کردند. البته این ضعف عمومیت نداشت اما قطعا مصادیق مشخصی دارد، کسانی که پرشور و احساساتی بوده ولی ازاعتقادات دینی ژرف و عمیق برخوردار نبودند و با اندیشه اسلامی کاملا آشنا نبودند و بیشتر از بعد سیاسی وارد عرصه مبارزات شده بودند و تحت تاثیر فضای انقلابی قرار داشتند. بعد از مدتی احساسات و هیجانات آنها فروکش کرد و از نگرش و اقدامات انقلابی خود مثل تصرف لانه جاسوسی آمریکا ابراز ندامت و پشیمانی کردند. درواقع در رویکرد خود تجدیدنظرکردند و دچار استحاله شدند و نگاهشان نسبت به مسائل سیاسی ایران و جهان
تغییر کرد.

وی ادامه داد: همان کسانی که شعارهای تند ضدامپریالیستی مطرح میکردند و خودشان را مصداق اسلام ناب و انقلابی و دیگران را مصداق اسلام آمریکایی میدانستند بتدریج دچار تغییر نگرش شدند و حتی تا آنجا پیش رفتند که از آمریکاییها عذرخواهی کردند. وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که جوانان مومن وانقلابی نسل سوم غالبا باشناخت و بینش اساسی‌‌تر و برمبنای مطالعه و تحقیق پیرامون تاریخ معاصر بویژه تحولات چهاردهه اخیر راه روشن خود را بخوبی انتخاب کردند، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی با توجه به تأثیر شگرف فضای مجازی و القای شبهات و ابهامات فراوان که با سرمایهگذاری بدخواهان و معاندان نظام اسلامی میکوشند جوانان را از نظر اعتقادی، اخلاقی و سیاسی دچار لغزش و انحراف کنند؛ فرزندان برومندی که اعتقاد و باور مستحکم نسبت به انقلاب و نظام اسلامی، امام و رهبری دارند انتخابی دقیق، آگاهانه وآزادانه را انجام دادهاندکه تحت تاثیر عواطف و هیجانات جنگ نرم دشمن قرار نمیگیرند و در تحولات و تلاطمها دچار تردید و شک نمیشوند و تحت تاثیر تبلیغات داخلی و خارجی قرار نمیگیرند. لذا میبینیم شخصیتی مثل شهید محسن حججی در این مسیر باافتخار، اخلاص و اعلی درجه یقین، جان خود را فدا میکند. جوانان نسل سوم با این که شاهد برخی اشکالات، کاستیها و کژرویها هستند، اما چون هدف بالا و بلندی دارند این مسائل در عزم و اراده راسخ آنان نسبت به انجام تکلیف تردید بهوجود نمیآورد و در ایفای رسالت تاریخی که بر دوش دارند از هیچ تلاش و مجاهدتی مضایقه نمیکنند، انتخاب آنان هم از روی آگاهی و بصیرت بوده و هم باصفا و صمیمیت و عشق و ارادت به امام راحل، رهبر معظم انقلاب، انقلاب و آرمانهای نظام و اعتقاد استوار به مبدأ و معاد گره خورده است که مظهر و نماد مومن واقعی شدهاند و این کلام امیرمومنان علی(ع) را عینیت بخشیدهاند که «المومن کالجبل الراسخ
لاتحرکه العواصف.»

همچنین دکتر محمدصادق کوشکی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره ویژگی نسل سوم انقلاب گفت: دوران معاصر که دوران پرورش نسل سوم و چهارم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است، به عنوان عصر انفجار اطلاعات و رسانهها شناخته میشود. عصری که برخلاف سالهای 57 و 58 فضای مطالعه و تعمق در آن سخت و دشوار شده است. در کشورمان میبینیم که میزان و شمارگان کتاب در روزگار ما به نسبت سال 57 خیلی کاهش پیدا کرده است. این واقعیت به معنای آن است که اگر کسی به عنوان نسل سوم و چهارم انقلاب بخواهد به صورت قوی و محکم نسبت به مسالهای ایمان پیدا کند باید زحمات بسیاری را متحمل شود.

وی با اشاره به گستردگی شبهات و انحرافات موجود در فضای مجازی خاطرنشان کرد: در چنین فضایی اگر جوانی به ایمان عمیق آراسته باشد این مساله نشان از تلاش و زحمت و کار فراوان او دارد. این جوان داشته و اعتقاد خود را رایگان به دست نیاورده و آن را در قبال پژوهش و تحقیق به دست آورده است. طبیعتا کسی که باورهای خود را با تحقیق و زحمات زیاد به دست بیاورد آن را بسادگی از دست نمیدهد و این تلاش عملی او را به کسی که در جوانی عمق پیدا کرده تبدیل میکند. در واقع عمق اطلاعات و آگاهی او میتواند به اندازه دانش و اطلاعات یک پیر دنیا دیده باشد.

این استاد دانشگاه با بیان این که در گذشتهها مزین شدن به علم و دانش کار دشواری نبود تصریح کرد: تامل در همین بعد از وجوه شخصیتی جوان نسل سوم نشان میدهد چرا جوان مومن، معتقد و هوشمند امروزی قطعا از عمق بیشتری به نسبت همسنوسالان خود در نسل اول انقلاب برخوردار است.

فتاح غلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها