سخنگوی دولت:

رئیس‌جمهور از گرانی دلار مکدر است

در شرایطی که قیمت دلار در روزهای اخیر به طور مرتب رکوردشکنی می‌کند و خیال پایین آمدن از 4200 تومان ندارد، سخنگوی دولت اعلام کرد که متاسفانه بانک مرکزی ارز بیشتری ندارد تا با تزریق به بازار، جلوی گرانی دلار را بگیرد.
کد خبر: ۱۱۰۳۰۳۶

قیمت دلار در بازار آزاد از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 500 تومان بالا رفته و از حدود 3700 تومان به 4200 تومان رسیده است. نرخ دلار رسمی که همه روزه از سوی بانک مرکزی تعیین می‌شود نیز از 3240 تومان در ابتدای امسال به حدود 3560 تومان در هفته گذشته رسید که بیانگر افزایش 320 تومانی نرخ مبادله‌ای دلار است.

با این که مسئولان بانک مرکزی علت سرعت گرفتن گرانی دلار در هفته‌های اخیر را تقاضای فصلی عنوان کرده‌اند، اما محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در اظهارات جدید خود، سخن بسیاری از کارشناسان را تائید کرد که دولت و بانک مرکزی ارز کافی برای مهار گرانی دلار را ندارند. بسیاری از کارشناسان معتقدند با وجود اجرای برجام، به علت لغونشدن کامل تحریم‌های بانکی، همچنان نقل و انتقال ارز به کشور دچار مشکل است و به همین دلیل، عمده پول حاصل از صادرات نفت در کشورهای مقصد، بلوکه شده و بانک مرکزی نمی‌تواند آن را به بازار داخل تزریق کند تا مانع گرانی دلار شود.

مسئولان بانک مرکزی نیز که وعده می‌دادند شش ماه پس از اجرای برجام، سیاست تک‌نرخی کردن ارز عملیاتی خواهد شد، در دو سال گذشته عادی نشدن روابط بانکی بین‌المللی کشور را دلیل محقق نشدن این وعده اعلام کردند.

علت گرانی دلار از نگاه نوبخت

در این شرایط، سخنان محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه قابل تامل است.

نوبخت با بیان این‌که در جلسه‌ای که پنجشنبه با رئیس‌جمهور داشتیم وی تاکید کرده که درباره افزایش نرخ ارز بسیار نگران است، گفت: آقای روحانی اصلا و به هیچ عنوان افزایش نرخ ارز را برنمی‌تابد و از افزایش آن بسیار مکدر است.

به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت عصر پنجشنبه در گردهمایی دانشجویان و جوانان حزب اعتدال و توسعه با تاکید بر این‌که باید قیمت ارز کنترل شود و برای این کار دولت باید در بازار مداخله کند، افزود: برای این‌که بتوانیم تقاضای بازار را متعادل کنیم باید ارز تزریق کنیم، ولی متاسفانه بانک مرکزی اگر ارز بیشتری داشت قطعا ورود می‌کرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در بازار ما دلار زیاد است، ولی برای کنترل نرخ آن باید بانک مرکزی ورود کند که متاسفانه برای تهیه ارز مشکل دارد.

نوبخت به میزان سفرهای خارج از کشور اشاره کرد و گفت: سالانه 9 میلیون و 200 هزار نفر به مسافرت خارجی می‌روند که اگر هر کدام هزار دلار با خود ببرند می‌شود 9 میلیارد دلار که همین میزان برای دولتی که تامین 200 میلیون دلار برایش سخت است بسیار زیاد است و بار بسیار زیادی را به بازار وارد می‌کند.

وی گفت: خروج ارز از کشور به بازار فشار وارد می‌کند و یکی از عوامل جلوگیری خروج ارز از کشور می‌تواند افزایش عوارض خروج مسافران باشد.

هر خانه 3 بیکار

نوبخت در این جلسه با تشریح ویژگی‌های بودجه سال آینده ظهار کرد: در بودجه سال آینده پیش‌بینی 980 هزار فرصت جدید شغلی را کرده‌ایم زیرا در هر خانه‌ای که می‌روید حداقل سه بیکار تحصیلکرده وجود دارد.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با بیان این‌که 1194 هزار میلیارد تومان در کشور هزینه خواهد شد که ما فقط می‌توانیم 368 هزار میلیارد تومان از خزانه دولت برداشت کنیم، گفت: جامعه حق دارد این سوال را بپرسد که مابقی این هزینه را از کجا می‌خواهید بیاورید؟

وی ادامه داد: پس باید چیزی بفروشیم تا بتوانیم این میزان را تامین کنیم که اولا ساختمان‌های دولتی است که پیش‌بینی کردیم 1500 میلیارد تومان و فروش سهام شرکت‌های دولت که آن نیز حدود 106 هزار میلیارد تومان خواهد بود و برای تامین بقیه آن مجبور شدیم اوراق قرضه بفروشیم که آن نیز حدود 47 میلیارد تومان است.

سخنگوی دولت افزود: هزار میلیارد تومان نیز باید به بازنشستگان برای همسان‌سازی پرداخت کنیم که با این کسری بودجه مجبور شدیم 20 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام استفاده کنیم. وی ادامه داد: خلاصه برای طرح‌های عمرانی پول کافی نداریم و برای این کار مجبور شدیم سال گذشته 17 هزار میلیارد تومان از بانک‌ها پول بگیریم تا بتوانیم واحدهای متوقف و نیمه تعطیل را دوباره فعال و فرصت شغلی ایجاد کنیم.

نوبخت خاطرنشان کرد: تصمیم گرفتیم اگر اصلاح قیمتی روی حامل‌های انرژی رخ دهد و مجلس مجوز آن را دهد 17 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد داشته باشیم تا بتوان 83 هزار واحد صنفی نیمه‌کاره‌ای را که باید کامل شود تکمیل کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها