شعرجوان و افق فرارو

شتاب شاعران در دهه‌های اخیر برای نوآوری و متفاوت بودن و شیفتگی رسیدن به نام و چهره شدن، جریان نوآوری را از سیر طبیعی خود خارج کرد و فضایی به وجود آمد که عطش مندان عرصه نوآوری البته با نیت‌ها و مبانی و با سطح و عمق و اشراف متفاوت وارد عرصه شوند، التهابات چند دهه اخیر که اوج آن را شاید دهه 70 بتوان قلمداد کرد، حاصل این فرآیند بود. بحران هویت، بحران مخاطب، شعر پست مدرن، شعر آوانگارد، شعر فرم، هنجارشکنی و هنجارگریزی و...
کد خبر: ۱۰۷۰۷۵۳
شعرجوان و افق فرارو

اینها از اصطلاحات ادبیاتی بود که همراه با این التهابات در جریان نقد ادبی معاصر متداول شد، از نقاط مثبت این جریان‌ها به وجود آمدن فضای طراوت و تازگی و خلاقیت در جامعه ادبی بود و فرصتی مغتنم برای خانه‌تکانی در کلیشه‌ها و روزمرگی‌هایی که همواره از آسیب‌های اساسی جریان‌های فرهنگی و هنری در طول تاریخ بوده و هست. از نقاط منفی و آسیب‌زای این جریان‌های التهاب‌آفرین، برخاستن غباری بود که تشخیص راه را از بیراهه با مشکل مواجه می‌کرد و خصوصا جریان اصیل و ریشه‌دار و تاریخی شعر معاصر در این مه، گاه پیدا و گاه پنهان می‌شد و برخی کم‌مایگان در این آشفته بازار مجال یافتند، با جنجال‌آفرینی و هوچی‌گری دوران شعر شکوهمند و مفهوم‌مدار شعر فارسی را به سر آمده اعلام کنند و برخی تجربه‌های علیل و متاثر از تئوری‌های ناقص ترجمه شده را راه برون شد شعر فارسی از بن‌بستی که برای آن در ذهن خویش تراشیده بودند تبلیغ کنند و البته کمرنگ بودن حضور منتقدان دلسوز و با دانش و بینش در این سال‌ها را باید از عوامل مهم به وجود آمدن این آسیب‌ها دانست. اکنون نه‌تنها پیروان این بازی‌های زبانی که حتی طراحان آگاه و ناآگاه آن و سردمداران به نام و نان رسیده آن از تب و تاب افتاده‌ و به سرخوردگی رسیده‌اند و بی‌رنگ بودن حنایشان به روشنی آشکار شده است.

در دهه‌ای که به سال‌های پایانی آن نزدیک می‌شویم و خصوصا در دو سه سال اخیر و همزمان با فروکش‌کردن غبار برخاسته از جریان‌های التهاب‌آفرین، گرایش روزافزون به جریان‌ اصیل و شکوهمند شعر فارسی و مدار مقدر آن را که همانا مدار تعادل است، در سطوح مختلف جامعه می‌توان مشاهده کرد.

این گرایش نه‌تنها در شاعران و در ذهن و زبان و نگاه آنها روز‌به‌روز به جلوه درخشان‌تری می‌رسد که در پسند و گرایش مخاطبان شعر نیز اقبال به شعر ریشه‌دار و بالیده در دامان تاریخ غنی فرهنگ و تمدن این سرزمین به روشنی جلوه‌گر است.

اکنون وقت آن رسیده که با گذر از آسیب‌ها و ضایعاتی که این جریان‌ها به شعر و خصوصا شاعران جوان در این سال‌ها رسانده‌اند و با به وجود آمدن زمینه درخشش و به جلوه رسیدن جریان اصیل شعر فارسی، برکات هرچند مختصر به جای مانده از این سال‌‌های پرتنش و تپش را در خدمت این جریان اصیل و ریشه‌دار قرار دهیم و با قدردانی از حضور مغتنم استادان و بینش‌مندان عرصه نقد و تحلیل زبان و شعر فارسی، پاسدار چراغ هدایتی باشیم که در فضای زلال و شفاف به وجود آمده در این روزها راه را از بیراهه، خصوصا به نسل جوان نشان می‌دهد. سال‌ها و دهه‌های پیش‌رو بدون تردید سال‌های زلالی و شفافیت در جریان شعر معاصر خواهد بود و تمام زمینه‌ها برای به کرسی نشستن جریان اصیل و ریشه‌دار شعر فارسی با ذهن و زبانی امروزی فراهم است.

مصطفی محدثی‌خراسانی

شاعر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها