بدون رئیس، آینده والیبال در خطر است

تعلیق کرسی‌های بین‌المللی

از زمانی که محمدرضا داورزنی به عنوان معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان منصوب شد، صندلی ریاست فدراسیون والیبال مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفت.
کد خبر: ۱۰۵۱۶۱۷
تعلیق کرسی‌های بین‌المللی

روزنامه جام جم نوشت: قطعا حضور توامان داورزنی روی این صندلی و البته در وزارت ورزش با قانون مغایرت دارد اما تغییر حکم داورزنی از «ریاست» فدراسیون به «سرپرست» سبب تداوم حضور او در فدراسیون والیبال شد.

در شرایطی که تیم ملی والیبال ایران لیگ جهانی 2017 را هفته‌هاست پشت‌سر گذاشته و جام باشگاه‌های والیبال آسیا نیز با قهرمانی نماینده ایران به پایان رسید، اکنون صندلی ریاست فدراسیون والیبال بیشتر از هر چیز دیگری جلب توجه می‌کند و این سوال را در جامعه والیبال مطرح می‌کند که چرا انتخابات ریاست فدراسیون والیبال مدام به تعویق می‌افتد؟

والیبال به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رشته‌های ورزشی که حضوری ثابت در رقابت‌های معتبر دارد، نیازمند فردی تمام وقت است نه سرپرستی که به صورت پاره وقت به کارها بپردازد.

در حال حاضر، خیلی از مسائل فرق کرده است. داورزنی در گذشته به‌عنوان یکی از موفق‌ترین روسای فدراسیون‌های ورزشی در ایران به‌موقع در محل کارش حاضر می‌شد. همه چیز با برنامه پیش می‌رفت و ایراد چندانی وارد نبود. انتقادهایی هم که از داورزنی می‌شد به موضوعاتی در رابطه با تیم ملی برمی‌گشت. اما اکنون جنس انتقادها فقط از تیم ملی نیست.

لزوم برگزاری انتخابات

گویا قرار است اتفاقاتی که برای فدراسیون ژیمناستیک افتاد برای والیبال هم بیفتد؛ یعنی تاخیر غیرقانونی در برگزاری انتخابات ریاست. این انتخابات برای فدراسیون ژیمناستیک با تاخیری 9 ماهه برگزار شد.

سال گذشته نیز پس از این‌که پست جدید داورزنی در وزارت ورزش به وی ابلاغ شد تا مرد اول والیبال به‌طور اتوماتیک از رئیس فدراسیون به سرپرست تبدیل شود همه منتظر برگزاری سریع انتخابات بودند، اما چنین اتفاقی نیفتاد.

تاخیر شاید از 9 ماه هم عبور کند

خسرو ابراهیم، عضو هیات رئیسه فدراسیون والیبال در گفت‌وگو با جام‌جم در ارتباط با برگزاری انتخابات والیبال موضع خاصی ندارد. محمود افشاردوست، دبیرکل فدراسیون والیبال نیز در این‌باره اظهار نظر مشخصی نمی‌کند. دیگر اعضای هیات رئیسه نیز فعلا ترجیح می‌دهند در رابطه با انتخابات کاملا سکوت کنند و چیزی نمی‌گویند. این «سکوت» نشانه این است که همه خوب می‌دانند این تاخیر تا همین الان نیز مغایرت‌های زیادی با قانون داشته است.

تبعات سنگین تاخیر

برخی کارشناسان والیبال معتقدند داورزنی به‌عنوان عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی ممکن است کرسی خود را از دست بدهد. از نظر فدراسیون جهانی تاخیر در برگزاری انتخابات موجه نیست هرچند به آن فرصتی چند ماهه داده می‌شود.

باز هم این پایان ماجرا نیست. ایران در کنفدراسیون والیبال آسیا نیز پنج کرسی دارد. عضویت ایران در کمیته‌های مختلف این فدراسیون نیز با خطر مواجه است. محمود افشاردوست دبیرکل فدراسیون، غفار درخشنده رئیس سازمان لیگ، عبدالعظیم عزیزخانی رئیس سازمان ساحلی، رامین طباطبایی و مریم حسابی به عضویت کمیته‌های مختلف کنفدراسیون والیبال آسیا درآمده‌اند. کرسی آنها در خطر است، چون کنفدراسیون والیبال آسیا نیز تا زمان مشخصی تاخیر در انتخابات را می‌پذیرد. پس از آن کرسی‌ها از نظر کنفدراسیون آسیا با توجه به مشخص نبودن ریاست فدراسیون، قانونی نیست و تعلیق می‌شود. همه اینها نشان می‌دهد که برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون والیبال یک اصل مهم است نه یک اتفاق دل بخواه.

داخلی‌ها به نهادهای بین‌المللی «گرا» می‌دهند

محمدرضا داورزنی، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در ارتباط با این‌که اگر طی روزهای آینده مشخص شود طبق اعلام دیوان عدالت اداری انتخابات 20 تیر فدراسیون تیراندازی نباید برگزار می‌شد، می‌گوید: در این صورت مجمع فوق‌العاده فدراسیون در این مورد تصمیم‌گیری خواهد کرد. داورزنی درباره گرا‌های داخلی به خارجی‌ها می‌گوید: نهادهای بین‌المللی به مسائل داخلی فدراسیون‌ها کاری ندارند، این افرادی از داخل کشور هستند که موضوعات را به نهادهای بین‌المللی اطلاع می‌دهند تا آنها ورود کنند. برای نهادهای بین‌المللی مهم دخالت نکردن دولت در امور فدراسیون‌هاست. همین نهادهای بین‌المللی روی تصمیمات محاکم قضایی بحثی ندارند. اتفاقات قبل بر اساس محاکم قضایی صورت گرفت، بنابراین وزارت ورزش یا مجمع فدراسیون تخلف و اشتباهی را مرتکب نشده بود. هفته گذشته هم مجمع فدراسیون به استناد قانون برگزار شد. از این به بعد تصمیم‌گیری در مورد هر واکنشی با خود مجمع است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها