مجازات قاچاق مواد مخدر

حبس ابد به جای اعدام

مدیر کل حقوقی مجلس شورای اسلامی از حذف بند (ت) ماده واحده قانون اصلاح مواد مخدر خبر داد که طبق آن دیگر بر اساس میزان مواد مخدر کشف شده، حکم اعدام صادر نمی‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۲۸۲۸

به گزارش میزان، با اعلام حجت‌الاسلام جلیل محبی، در جلسه روز گذشته کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، بند(ت) ماده واحده قانون اصلاح قانون مواد مخدر ناظر بر میزان و مقادیر مواد مخدر موضوع مواد 4 و 8 قانون، حذف شد.

به این ترتیب اعدام در این قانون صرفاً در موارد مسلحانه، تکرار جرم، سازمان یافته بودن و سوءاستفاده از مجانین و اطفال قابل اعمال است و در غیر این صورت حبس ، جایگزین اعدام خواهد شد.

در ماده 4 قانون فعلی مبارزه با مواد مخدر برای تولید، ساخت، توزیع، فروش یا وارد کردن بیش از پنج کیلوگرم بنگ، چرس، تریاک، شیره، سوخته یا تفاله تریاک و بیش از 30 گرم هروئین، مرفین، کوکائین، و دیگر مشتقات شیمیایی مرفین و کوکائین، حکم اعدام در نظر گرفته شده است.

در ماده 4 قانون مبارزه با مواد مخدر آمده بود : هرکس بنگ، چرس، تریاک، شیره، سوخته یا تفاله تریاک را به هر نحوی به کشور وارد و یا به هر طریقی صادر و ارسال کند یا مبادرت به‌تولید، ساخت، توزیع یا فروش کند یا در معرض فروش قرار دهد، با رعایت تناسب و با توجه به مقدار مواد مذکور به مجازات­های زیر محکوم می‌شود:

تا 50 گرم، تا 4 میلیون ریال جریمه نقدی و تا50 ضربه شلاق

بیش از 50گرم تا 500 گرم، از 4 میلیون تا 50 میلیون ریال جریمه نقدی و 20 تا 74 ضربه شلاق و در صورتی که دادگاه لازم‌بداند تا 3 سال حبس

بیش از 500 گرم تا 5 کیلوگرم، از 50 میلیون ریال تا 200 میلیون ریال جریمه نقدی و 50 تا 74 ضربه شلاق و 3 تا 15 سال‌حبس

بیش از 5 کیلوگرم، اعدام و مصادره اموال به استثنای هزینه تأمین زندگی متعارف برای خانواده محکوم.

این قانون تبصره ای هم دارد که می‌گوید : هرگاه محرز شود که مرتکبین جرایم موضوع بند 4 این ماده برای بار اول مرتکب این جرم شده و موفق به توزیع یا فروش آنها هم نشده و مواد،‌ 20 کیلو یا کمتر باشد دادگاه با جمع شروط مذکور آنها را به حبس ابد و 74 ضربه شلاق و مصادره اموال به استثنای هزینه تأمین زندگی‌متعارف برای خانواده آنها محکوم می‌‌کند. در اوزان بالای 20 کیلوگرم مرتکبین تحت هر شرایطی اعدام می‌شوند.

در ماده 8 این قانون نیز آمده بود: هرکس هروئین، مرفین، کوکائین، و دیگر مشتقات شیمیایی مرفین و کوکائین را وارد کشور کند، یا مبادرت به ساخت، تولید، توزیع، صدور،‌ارسال، خرید و فروش کند یا در معرض فروش قرار دهد یا نگهداری، مخفی یا حمل کند با رعایت تناسب و باتوجه به میزان مواد به شرح زیر‌مجازات خواهد شد:

تا 5 سانتی گرم، از 500 هزار ریال تا یک میلیون ریال جریمه نقدی و 20 تا 50 ضربه شلاق

بیش از 5 سانتی گرم تا یک گرم، از 2 میلیون تا 6 میلیون ریال جریمه نقدی و 30 تا 70 ضربه شلاق

بیش از یک گرم تا 4 گرم، از 8 میلیون تا 20 میلیون ریال جریمه نقدی و 2 تا 5 سال حبس و 30 تا 70 ضربه شلاق.

بیش از 4 گرم تا 15 گرم، از 20 میلیون تا 40 میلیون ریال جریمه نقدی و 5 تا 8 سال حبس و 30 تا 74 ضربه شلاق

بیش از 15 گرم تا 30 گرم، از 40 میلیون تا 60 میلیون ریال جریمه نقدی و 10 تا 15 سال حبس و 30 تا 74 ضربه شلاق

بیش از 30 گرم، اعدام و مصادره اموال به استثنای هزینه تأمین زندگی متعارف برای خانواده محکوم

‌تبصره 1- هرگاه محرز شود مرتکب جرم موضوع بند (6) این ماده برای بار اول مرتکب این جرم شده و موفق به توزیع یا فروش آن هم نشده در صورتی‌که میزان مواد بیش از 100 گرم نباشد با جمع شروط مذکور یا عدم احراز قصد توزیع یا فروش در داخل کشور با توجه به کیفیت و مسیر حمل ، دادگاه‌ به حبس ابد و مصادره اموال به استثنای هزینه تأمین زندگی متعارف برای خانواده محکوم، حکم خواهد داد.

‌تبصره 2- در کلیه موارد فوق چنانچه متهم از کارکنان دولت یا شرکت های دولتی و شرکت ها و مؤسسات وابسته به دولت باشد، علاوه بر مجازات های مذکور‌ در این ماده به انفصال دائم از خدمات دولتی نیز محکوم خواهد شد.

همچنین با توجه به تصویب فوریت حذف مجازات اعدام از جرایم مربوط به مواد مخدر در آذرماه سال گذشته، مصوبه دیروز کمیسیون حقوقی و قضایی باید در صحن علنی مجلس نیز به رای گذاشته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها