بررسی سفر الهام علی‌اف به تهران در گفتگوی جام جم آنلاین با کارشناسان؛

ریشه مناسبات تهران ، باکو در اشتراکات فرهنگی / آذربایجان اتباع ایرانی را از روادید بی‌نیاز کند

امروز یک‌شنبه، شاهد دومین سفر الهام علی اف، رییس جمهور آذربایجان به تهران در یک سال گذشته بودیم. با وجود برخی اختلاف ها بین دو طرف ، ایران ‌و‌ آذربایجان در بسیاری از زمینه‌ها، همکاری‌های خوبی با هم دارند و غالبا در پایین‌ترین سطح تنش سیاسی به سر می‌برند، گرچه این موضوع موجبات خشنودی برخی بازیگران فرامنطقه‌ای را فراهم نمی‌کند.
کد خبر: ۱۰۰۸۶۲۲
ریشه مناسبات تهران ، باکو در اشتراکات فرهنگی  / آذربایجان اتباع ایرانی را از روادید بی‌نیاز کند

به گزارش جام جم آنلاین، این اولین سفر الهام علی اف بعد از حکم او برای همسر ایرانی الاصلش ، مهربان علیوا به عنوان معاون اول رییس جمهوری است.

از نکات جالب روابط حسنه تهران - باکو می توان به نقش خانم علیوا در تصمیم گیری‌ها و نفوذ او روی همسرش اشاره کرد؛ زنی که اجدادش اردبیلی هستند و بسیار نسبت به سرزمین پدری ، علقه عاطفی دارد.


تعداد اسناد همکاری های دو جانبه


تا به امروز، بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری‌آذربایجان بیش از 120سند همکاری در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و گردشگری به امضا رسیده و در حال حاضر یک مبنای حقوقی بسیار مناسب برای توسعه روابط فیمابین در همه عرصه ها فراهم است. به‌طور کلی 40 سند از اسناد همکاری در حوزه های اقتصادی به امضا رسیده و امضای 21 سند دیگر هم در دستور کار قرار دارد.

اشتراکات فرهنگی، عامل ثبات و اتحاد

ایران و آذربایجان، دو کشور با اکثریت شیعی هستند و درطول سال های اخیر همین عامل، کارکردی مهم در تنظیم روابط دو‌جانبه داشته است؛ موضوعی که خیلی راحت نمی توان از آن گذشت.

با اینکه ما نسبت به نفوذ صهیونیست ها در آذربایجان گله مند هستیم اما در درگیری های اخیر بین ایروان و باکو در قره‌باغ، با وجود روابط بسیار مثبت ایران و ارمنستان، تهران صلاح را در این دید که نقش میانجیگرانه را پیش گیرد. به هر حال امیدواریم با سفر آقای علی اف به تهران، روند رو به توسعه مناسبات اقتصادی سیاسی، بیش از پیش، گسترش یابد.

«محمد ساجدی» کارشناس سیاست خارجی در گفتگو با جام جم آنلاین سفر علی اف را در چهار منظر اقتصادی، سیاسی و امنیتی و همچنین فرهنگی مورد بررسی قرار داد.

وی از آذربایجان بعنوان مأمن صادرات کالای‌های ایرانی یاد کرد و گفت: امروز حجم مبادلات طرفین به بیش از 500 میلیون دلار رسیده و قطعا یکی از ابعاد این سفر گسترش روابط اقتصادی خواهد بود.

ساجدی با اشاره به اشتراکات قومیتی و فرهنگی ایران و آذربایجان تصریح کرد: با وجود شیطنت‌هایی که برخی کشورها در مناسبات تران - باکو انجام می‌دهند، لیکن نزدیکی زبانی، نژادی و حسن همجواری اجازه نداده فاصله‌ای بین نقاط مشترک طرفین ایجاد شود.

وی مناطق قفقاز، آذربایجان و گرجستان را دارای فرهنگ ایرانی دانست و با ذکر تجربه شخصی خود در این مناطق یادآور شد: نوع رشد تفکر ایرانی و زبان فارسی از نکات جالب این مناطق بوده و بنده موسسات زیادی که در باکو به ترویج زبان فارسی مباردت می‌کنند را از نزدیک دیده‌ام.

سجادی افزود: حضور دوباره علی‌اف در تهران در یکسال گذشته را نشانه عمق مراودات فرهنگی ایران و آذربایجان بر شمرد و خاطر نشان کرد: علی‌اف با شناخت ظرفیتهای جمهوری اسلامی می خواهد با بهره‌مندی از توان ایران ، بر تأثیر گذاری خود در امنیت منطقه بیفزاید.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی بارها در بحران قره باغ و آذربایجان ورود کرده و بعنوان یک میانجی از گسترش ناامنی و جنگ افروزی بین مرزهای ارمنستان و آذربایجان جلوگیری کرده است.

ساجدی در پاسخ به این سوال که آیا روابط باکو - تل‌آویو می‌تواند منجر به تیرگی مناسبات دو طرف شود، گفت: جمهوری اسلامی همواره سیاست‌های کلی خود را مستقل از دیگران در دیپلماسی اعمال کرده، کما اینکه نزدیکی ترکیه با رژیم صهیونیستی ایران را از محکوم کردن کودتا علیه اردوغان منصرف نکرد.

اما در ارتباط با سفر امروز رییس جمهور آذربایجان به ایران « محمد باقر بهرامی» سفیر پیشین ایران در باکو، سفر روسای جمهور کشورهای مختلف به کشورمان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: باید دقت کنیم سطح روابط اقتصادی ما با آذربایجان هنوز به نقطه مطلوبی نرسیده است.

وی خاطر نشان کرد: معتقدم پروژه راه آهن شمال به جنوب هر چه زودتر باید عملیاتی شود تا بستر مناسب تری برای سرمایه گذاری تجار ایرانی در باکو فراهم شود.

دیپلمات اسبق تهران با تأکید بر ظرفیت‌های موجود بین ایران و آذربایجان اظهار داشت: انتظار می‌رود میزان معاملات طرفین از 500 میلیون دلار به 2 میلیارد دلار افزایش یابد.

بهرامی با نگاهی به دوران سفارت خود در باکو گفت: در سال 89-90 جمهوری اسلامی بصورت یکطرفه روادید را برای مسافرت آذری ها به ایران ملغی کرد، لذا شایسته است دولت آذربایجان در عملی متقابل حسن نیت خود را نشان داده و در جهت تسهیل ورود اتباع ایرانی روادید را حذف کند.

وی خاطر نشان کرد: آذربایجان قطعا از خذف روادید ایرانیان برای سفر به خاک خود ضرر نکرده و موجبات قوام سیاسی دو کشور را بیش از گذشته فراهم می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
كمال
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
۰
۰
اذربایجان برای ایران یك همسایه استراتژیك میباشد نه ارمنستان

نیازمندی ها