جام جم آنلاین - آرشیو

مرگ تدریجی میرآب‌ها

مرگ تدریجی میرآب‌ها

تمرکز ویژه هفدهمین جشنواره سینماحقیقت به عنوان مهم‌ترین رویداد رقابتی سینمای مستند ایران بر دو بحران اساسی امروز کشور یعنی آب و مساله جمعیت، محمل و بستری مناسب برای پیوند ذوق و خلاقیت فیلمسازان و هشدار هنرمندانه آنها درباره این چالش‌هاست.

اساتید موسیقی ایران شاگردپرور نیستند

اساتید موسیقی ایران شاگردپرور نیستند

بتهوون با بهره‌گیری و استنباط از سخن ارسطو گفته‌بود: «آنجا که سخن از گفتن باز می‌ماند، موسیقی آغاز می‌شود.» ولی ما به قصد ساعتی گفت‌وگو با اردوان کامکار، آهنگساز و نوازنده برجسته سنتور، چاره‌ای نداشتیم که موسیقی را متوقف کنیم و سخن گفتن را پی بگیریم اما مگر موسیقی دست‌بردار بود ومی‌شد درمصاحبت با یکی ازبزرگان موسیقی ایران، خبری از ساز نباشد. برای همین تقریبا در همه زمان گفت‌وگو که در آموزشگاه (موسیقی) اردوان کامکار برگزار شد، صدای سنتور هنرجویان و معلمان از اتاق‌های مجاور به گوش می‌رسید و به شکل دلپذیر و آرامش‌بخشی حرف‌های ما را همراهی می‌کرد.

پرتره‌هایی از اندیشمندان انقلابی

پرتره‌هایی از اندیشمندان انقلابی

مستند سینمایی «مشت در نمای درشت» که محصولی از مرکز هنری رسانه‌ای سلوک است، دومین مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدصالح حجت‌الاسلامی است. این مستند در بخش نمایش ویژه هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» اکران شد و به فراز و فرودهای زندگی هنری و حرفه‌ای شاعر برجسته و انقلابی کشورمان سید‌حسن حسینی می‌پردازد.

ماجرای عجیب فضایی‌ها در ایران

ماجرای عجیب فضایی‌ها در ایران

این‌که سه کودک، قهرمان اتفاقی باشند که به‌طور همزمان با تخیل و آدم‌فضایی‌ها آمیخته شده، می‌تواند خط داستانی جذابی را برای یک پویانمایی سینمایی به پیش ببرد. «مسافری از گانورا» فیلمی به کارگردانی سیداحمد علمدار وبه نویسندگی و تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین علمدار همین خط داستان را دنبال می‌کند.

امکانات داریم برنامه نداریم!

امکانات داریم برنامه نداریم!

ایران فرهنگی با آن همه ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و میراث معنوی بیش از هر زمان دیگری در جنگ نرم فرهنگ و یورش پیگیر و تمامیت‌خواه بیگانگان دشمن با کیان و فرهنگ اسلامی ایرانی‌مان نیاز به خودشناسی دارد.

ما هنوز زیاد مطالعه می‌کنیم!

ما هنوز زیاد مطالعه می‌کنیم!

آدمی، دلبسته چیزی نمی‌شود مگر این‌که از آن آگاهی داشته باشد. به گفته دانشمندان، آگاهی است که موجب دلبستگی می‌شود و هرچه آگاهی افزون‌تر باشد دلبستگی نیز بیشتر است.

اقتباس روز از متون کهن

اقتباس روز از متون کهن

بابک پرهام نویسنده، کارگردان، مدرس و ناشر تئاتر این روزها نمایش «سالومه» را که یک اثر اقتباسی از متون کهن است در کارگاه نمایش تئاتر شهر اجرا می‌کند. نمایشی تک‌‎گویی با بازی نکیسا عقبایی که می‌تواند از نگاه اول جلب توجه کند و تا پایان، مخاطب را پای کار بنشاند. با پرهام درباره دومین تک‌گویی‌اش در دو سال اخیر گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید:

جدال میان امید و ناامیدی

جدال میان امید و ناامیدی

روزی که تئاتر به‌اصطلاح مدرن شد و سبک و سیاق خاص برای خود دست و پا کرد، مخاطبانش هم خاص شدند. دیگر نه هنرمندان که برای خود صاحب منزلت شده بودند میل و رغبتی داشتند تا به میان مردم عام بروند و نمایش اجرا کنند، نه مخاطب عام تمایلی به رفتن به سالن نمایش و تماشای تئاترهای روی صحنه نشان داد.

انسان‌شناسی و خطر سقوط سینمای ایران؟

انسان‌شناسی و خطر سقوط سینمای ایران؟

همبایی و همپایی سلبریتی‌ها و بخش برده‌ قدرت‌های مدرن جهانی با اغتشاش براندازانه و یورش شکست خورده‌ شیاطین، منجر به آخرین گام در بحران سینمای ایران و عریان شدن کانون عفونت و جراحی و طرد براندازان حقیر شد.

عصر برده‌داران مجازی

عصر برده‌داران مجازی

«بیا که در غم عشقت مشوشم بی‌تو/ بیا ببین که در این غم چه ناخوشم بی‌تو» این بیت از شعر سعدی با مطلعی دلنشین و تأثیرگذار را شخصیت استاد در فیلم «شب‌های روشن» می‌خواند. شعری که شاید بسیاری از دوستداران سینما از دریچه این فیلم با آن آشنا شدند و هر زمان در هرجایی هم که خوانده شود، باز هم در حافظه‌‌شان این فیلم یادآوری می‌شود.

احضار روح ریچارد

احضار روح ریچارد

نمایش «ریچارد کوتاهی، جهنم روده» به نویسندگی و کارگردانی سجاد یاری اجرای عمومی خود را در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی آغاز کرده است. این نمایش براساس نمایشنامه «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» اثر ماتئی ویسنی‌یک با ترجمه اصغر نوری به نگارش درآمده است که اجرای آن تا هفتم آذر ادامه دارد.

حقیقت‌غزه،‌کابوس‌حقوق‌بشر

حقیقت‌غزه،‌کابوس‌حقوق‌بشر

محسن اسلام‌زاده، با فیلم‌سازی در مناطق خطر مانند فیلم «تنها میان طالبان»، «زندگی میان پرچم‌های رنگی» و «اسرار زندگی ابوسلیم» درباره دیکتاتوری معمر قذافی، به عنوان مستندساز بحران ثابت کرده که همیشه درد مردم جهان روی دوشش به‌خصوص در مناطق جنگی سنگینی می‌کند.

ضرورت بازخوانی تاریخ برای نسل‌جوان

ضرورت بازخوانی تاریخ برای نسل‌جوان

حملات وحشیانه رژیم‌صهیونیستی محدود به این یک ماه نیست و سال‌هاست که دستش به خون مردم بی‌گناه و بی‌دفاع به‌خصوص کودکان و زنان فلسطینی آغشته شده است؛ اما در عملیات اخیر، عمق فجایع به‌قدری زیاد است که حتی عده‌ای از ساکنان کشورهای اروپایی و آمریکایی هم دست به تجمعاتی برای حمایت از مردم غزه زده‌اند و می‌توان گفت این جنایت به تیتر اول همه نشریات جهان تبدیل شده است و همه‌روزه مردم تلاش می‌کنند از اخبار جدید غزه مطلع شوند و مدام در جریان اتفاقات این منطقه باشند.

موقعیت بی‌برنامگی!

موقعیت بی‌برنامگی!

مدرنیته، روحیه تمدن‌سازی و تمدن‌پروری را همه ‌جاگیر کرده، دیگر تمدن فقط در یک جغرافیای مرزبندی شده سایه نمی‌اندازد و جاخوش نمی‌کند، با جهان امروز نمی‌توان مکالمه نکرد اما باید بتوانیم بسیار بیشتر از تاثیری که می‌گیریم اثرگذار ظاهر شویم. این مهم جز با آگاهی حاصل نمی‌شود و کتاب نماد دیرینه دل‌آگاهی است.

جای خالی کارگزار ادبی در سینمای ایران

جای خالی کارگزار ادبی در سینمای ایران

محمد شهبا، کارشناس سینما از دانشگاه هنر، کارشناس ارشد پژوهش هنر از دانشگاه تهران و دکترای سینما (روایت‌شناسی فیلم) از دانشگاه ایست انگلیا در انگلستان است. شهبا تاکنون ده‌ها مقاله، ترجمه و تألیف در نشریات سینمایی داخلی و خارجی چاپ کرده است. او ۶۰ کتاب در زمینه سینما، تلویزیون، ادبیات و تئاتر ترجمه و تألیف کرده است. وی همچنین آثاری را ترجمه و تألیف کرده که شایسته دریافت جایزه شده‌اند.

سفری تاریخی و جذاب به دره زیبای الموت

سفری تاریخی و جذاب به دره زیبای الموت

دکتر مراد عنادی را حتما در برنامه‌های سیاسی رادیو و تلویزیون دیده‌اید. وی از شهریور۷۴ در گروه تحقیق و تفسیر خبر حضور پیدا کرده و به مرور، ‌اجرا جلوی دوربین‌های تلویزیونی را تجربه کرد. برنامه‌ «تهران، ‌ایران، جهان» شاهد اولین اجراهای او بود که مخاطبان زیادی داشت.

خلق اسطوره‌های جدید در غزه

خلق اسطوره‌های جدید در غزه

مرتضی گودرزی‌دیباج، نقاش، منتقد و مدرس دانشگاه سال‌هاست که در این عرصه فعالیت می‌کند و مانند هر هنرمند دیگری وقتی احساسات عمومی بر اثر وقوع اتفاقی جریحه‌دار می‌شود، شروع به خلق آثار هنری می‌کند؛ چرا که هر هنرمندی دوست دارد در چنین شرایطی براساس رسالتی که به دوش دارد، با زبان هنر با مردم و مخاطبان صحبت کند. گودرزی‌دیباج ازجمله هنرمندانی است که در عرصه مقاومت مردم غزه و فلسطین نیز آثار متعددی خلق کرده است.

اقتباس راهبردی نیازمند پیوست فرهنگی

اقتباس راهبردی نیازمند پیوست فرهنگی

تجربه دیدن فیلمی اقتباسی از روی یک کتاب، می‌تواند برای همیشه یا تنها برای چند ساعت در ذهن‎‌مان جا خوش کند، چراکه بارها اتفاق افتاده با وجود این‌که داستان فیلم برگرفته از یک کتاب یا برداشت آزاد است، چندان نتوانسته موفق ظاهر شود و در مقابل حتی یک داستان کوتاه توانسته آنچنان جلایی به داستان یک فیلم بلند ببخشد که مخاطبان نتوانند چشم از آن بردارند.

هشت آرمان برای پیشبرد انقلاب

هشت آرمان برای پیشبرد انقلاب

حجت‌الاسلام علی ذوعلم پیشتر در جایگاه مدیرکل طرح و برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور برنامه‌ریزی و آموزشی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و بیش از دو سال نیز به‌ عنوان رایزن فرهنگی ایران در پاکستان فعالیت داشته است. عضو هیات علمی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ریاست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش ‌و ‌پرورش، عضو شورای راهبری شبکه اجتماعی دانش‌آموزی شاد و همچنین مسئولیت اجرایی در امور تربیتی و دفتر تألیف کتب درسی و همکاری‌های حوزه و آموزش ‌و‌ پرورش، فعالیت در صداوسیمای کرمانشاه و ایلام و تدریس دانشگاهی از‌ جمله دوره دکترای پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی و دانشگاه عالی دفاع ملی، از دیگر فعالیت او به‌شمار می‌آید.

سرانه مطالعه دچار خودتحقیری است

سرانه مطالعه دچار خودتحقیری است

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی ‌کشور ازجمله مدیرانی است که در دوران فعالیت خود، طرح‌های مختلفی برای گسترش کتابخوانی و فراگیرشدن ترویج کتاب اجرا کرده است. به مناسبت هفته کتاب بد ندیدیم با او درباره معضلات و چالش‌های پیرامون ترویج کتاب، صحبت کنیم. او در این گفت‌و‌گو درباره این حوزه و راه‌های عمومی ‌کردن توجه به مطالعه یا به قول خود او خواندن، به تفصیل سخن گفته است.

2 صفحه

نیازمندی ها